Kekeliruan solat jamak dan qasar

CG Sponsors




jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
7,534
Reaction score
217
Points
78
mmg kene niat tiap hari ke? kalo niat dari mula perjalanan mmg nak jamak ta'khir je..bole tak? kira sekali niat je utk 3 hari..
yg nih sy x berani nak jwb...

tp klu x pasti lbh baik buat spt yg diajar...

iaitu niat setiap waktu sehingga sdr mendpt jwban bg soalan sdr tuh...

dah dpt jwban nnt share ler kat sini yer...
 
Sponsored Post

satio

Active Member
Joined
Jan 12, 2011
Messages
1,905
Reaction score
69
Points
30
ada jugak orang bincang topik ni.. Alhamdulillah..

sebelum ni kalu aku jamak mcm ni mmg akan jadi isu kpd mereka2 yg tak tak tahu..
 

lokman1970

Fun Poster
Joined
Jul 22, 2011
Messages
819
Reaction score
259
Points
31
mmg kene niat tiap hari ke? kalo niat dari mula perjalanan mmg nak jamak ta'khir je..bole tak? kira sekali niat je utk 3 hari..
Rukun...
Diniat dalam waktu zohor untuk jamak ta'khir.
Mesti niat tiap2 hari, tak boleh niat skali gus untuk 3 hari.

Wallahuallam...
 

lokman1970

Fun Poster
Joined
Jul 22, 2011
Messages
819
Reaction score
259
Points
31
seperti yg sy tulis sebelum ini, xboleh pegang pd 1 hadis shj.

Kitab Musnad Imam Ahmad Syarah Syaikh Ahmad Muhammad Syakir,

Yunus menceritakan kepada kami, Hammad yakni Ibnu Zaid menceritakan kepada kami dari Az Zubair yakni Ibnu Khirrit dari Abdullah bin Syaqiq, ia berkata:
“Ibnu Abbas menyampaikan ceramah kepada kami setelah shalat Ashar hingga terbenamnya matahari dan terbitnya bintang-bintang, sehingga orang-orang pun mulai berseru, “Shalat, Shalat”. Maka Ibnu Abbas pun marah, Ia berkata “Apakah kalian mengajariku Sunnah? Aku telah menyaksikan Rasulullah SAW menjamak Zhuhur dengan Ashar dan Maghrib dengan Isya’ “. Abdullah mengatakan “Aku merasa ada ganjalan pada diriku karena hal itu, lalu aku menemui Abu Hurairah, kemudian menanyakan tentang itu, ternyata Ia pun menyepakatinya”. (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad jilid III no 2269, dinyatakan shahih oleh Syaikh Ahmad Muhammad Syakir)
 

m0mo~

CG Top Poster Club
Platinum Member
ForexMart Fans
Joined
Oct 4, 2012
Messages
35,312
Reaction score
387
Points
136
Seorang murid bertanya kepada pensyarah UIA, Ustaz Soleh Qadir Az-Zanki, mengenai hal solat jamak tanpa ada apa-apa sebab (solat jamak)

Jawabnya:
“Allah sudah tahu keuzuran manusia dalam kehidupan ini. Lihatlah kesibukan manusia. Kamu akan dapati bahawa pada zaman ini kadang-kadang ketika memandu dan tersekat dalam lalu lintas, sedangkan waktu zohor kian berlalu, atau waktu Maghrib yang singkat itu akan habis. Apakah hukum ketika itu? Jika berlalunya waktu solat zohor atau maghrib dalam keadaan begitu adakah perlu diqada’? maka di sinilah perlunya memakai hukum solat jamak tanpa ada sebab musafir, sakit dan sebagainya tanpa melazimkan perkara tersebut. Tanpa melazimkan solat jamak maksudnya tidak boleh dilakukan setiap hari. cukup sekadar waktu-waktu tertentu sahaja seperti sebulan sekali”.
jelas :)
tak pernah terfikir nak buat macam tu..selalu fikir qada je
 

citymall

Active+ Member
Joined
Dec 13, 2013
Messages
4,294
Reaction score
478
Points
41
Soalan



Bertolak pergi ke KL dari KT hari AHAD jam 8.00 pagi
Sampai di KL jam 2.00 petang

Bertolak balik dari KL jam 2.00 petang
Sampai di rumak (KT)jam 8.00 malam.

Soalan:
Bermula hari apa dan jam berapa kita mulai boleh solat jamak/qasar
dan hingga hari apa dan jam berapa kita TIDAK dibolehkan jamak/qasar.
Terima kasih


Pendapat Saya:
Mula boleh jamak/qasar solat zohor hari Ahad.
Sehingga solat Asar hari Khamis.
Solat Maghrib kena buat macam biasa.

 
Last edited:

kasturi

Legendary Member
Joined
Jul 22, 2006
Messages
13,525
Reaction score
3,271
Points
196
Kitab Musnad Imam Ahmad Syarah Syaikh Ahmad Muhammad Syakir,

Yunus menceritakan kepada kami, Hammad yakni Ibnu Zaid menceritakan kepada kami dari Az Zubair yakni Ibnu Khirrit dari Abdullah bin Syaqiq, ia berkata:
“Ibnu Abbas menyampaikan ceramah kepada kami setelah shalat Ashar hingga terbenamnya matahari dan terbitnya bintang-bintang, sehingga orang-orang pun mulai berseru, “Shalat, Shalat”. Maka Ibnu Abbas pun marah, Ia berkata “Apakah kalian mengajariku Sunnah? Aku telah menyaksikan Rasulullah SAW menjamak Zhuhur dengan Ashar dan Maghrib dengan Isya’ “. Abdullah mengatakan “Aku merasa ada ganjalan pada diriku karena hal itu, lalu aku menemui Abu Hurairah, kemudian menanyakan tentang itu, ternyata Ia pun menyepakatinya”. (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad jilid III no 2269, dinyatakan shahih oleh Syaikh Ahmad Muhammad Syakir)

xboleh bro....1 hari 5x sehari solat fardu....mana boleh sesuka hati nk jamak solat tanpa sbb yg dibenarkan...melainkan puak syiah #:-S



dari Jabir Bin Abdullah, sabda Nabi saw:
“Bandingan solat ialah seperti sebatang sungai yang mengalir di hadapan rumah seseorang daripada kamu, setiap hari dia mandi sebanyak 5 kali (di sungai itu)”. (H. R Muslim)

Nabi SAW didatangi oleh Jibril as dan berkata kepadanya, “Bangunlah dan lakukan shalat.” Maka beliau melakukan shalat Zhuhur ketika matahari tergelincir. Kemudian waktu Ashar menjelang dan Jibril berkata, “Bangun dan lakukan shalat.” Maka beliau SAW melakukan shalat Ashar ketika panjang bayangan segala benda sama dengan panjang benda itu. Kemudian waktu Maghrib menjelang dan Jibril berkata, “Bangun dan lakukan shalat.” Maka beliau SAW melakukan shalat Maghrib ketika mayahari terbenam. Kemudian waktu Isya` menjelang dan Jibril berkata, “Bangun dan lakukan shalat.” Maka beliau SAW melakukan shalat Isya` ketika syafaq (mega merah) menghilang. Kemudian waktu Shubuh menjelang dan Jibril berkata, “Bangun dan lakukan shalat.” Maka beliau SAW melakukan shalat Shubuh ketika waktu fajar merekah/ menjelang. (HR Ahmad, Nasai dan Tirmizy. )
Al-Bukhari mengatakan bahawa hadits ini adalah hadits yang paling shahih tentang waktu-waktu shalat.


Abdullah bin Mas’ud radiyallahu ‘anhu berkata, “Saya bertanya kepada Rasulullah, ‘Apakah amal yang paling dicintai oleh Allah ?’ , Beliau bersabda, ‘Sholat pada waktunya’, Saya bertanya, ‘Kemudian apa lagi ?’, Beliau bersabda, ‘Berbakti kepada kedua orang tua’, Saya bertanya lagi, ‘Kemudian apa lagi ?’, Beliau bersabda, ‘Berjihad (berjuang) di jalan Allah’. Saya berdiam diri dari Rasulullah. Seandainya saya meminta tambah, niscaya beliau menambahkannya. HR.Bukhari.



Peliharalah semua shalat(mu), dan (peliharalah) shalat wustha. Berdirilah untuk Allah (dalam shalatmu) dengan khusyu’.( Albaqarah 238)


“Sesungguhnya solat itu adalah kewajipan yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman”. (An-Nisa’: 103).
 
Last edited:

kasturi

Legendary Member
Joined
Jul 22, 2006
Messages
13,525
Reaction score
3,271
Points
196
Kitab Musnad Imam Ahmad Syarah Syaikh Ahmad Muhammad Syakir,

Yunus menceritakan kepada kami, Hammad yakni Ibnu Zaid menceritakan kepada kami dari Az Zubair yakni Ibnu Khirrit dari Abdullah bin Syaqiq, ia berkata:
“Ibnu Abbas menyampaikan ceramah kepada kami setelah shalat Ashar hingga terbenamnya matahari dan terbitnya bintang-bintang, sehingga orang-orang pun mulai berseru, “Shalat, Shalat”. Maka Ibnu Abbas pun marah, Ia berkata “Apakah kalian mengajariku Sunnah? Aku telah menyaksikan Rasulullah SAW menjamak Zhuhur dengan Ashar dan Maghrib dengan Isya’ “. Abdullah mengatakan “Aku merasa ada ganjalan pada diriku karena hal itu, lalu aku menemui Abu Hurairah, kemudian menanyakan tentang itu, ternyata Ia pun menyepakatinya”. (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad jilid III no 2269, dinyatakan shahih oleh Syaikh Ahmad Muhammad Syakir)
ini bukan hadis...tiada sabda nabi saw....xboleh dijadikan dalil
 

apis510

Fun Poster
Joined
Oct 27, 2013
Messages
226
Reaction score
0
Points
10
Alamak...macam tu rupanya..tapi saya ada dgr ceramah...rukhsah solat ni perlu dimanfaatkan sebab Allah dah bg kelonggaran pd kita..tapi kalau kita tak da masalah menunaikan solat fardhu walaupun lebih 2 marhalah..adakah kita dikira berlagak dengan Allah sedangkan telah diberi kemudahan oleh Allah?tolong saya...saya tak pandai...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register