BTC USD 34,482.5 Gold USD 1,802.30
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Kebenaran Solat Di Masjid Di Umum Selepas Perkenan Agong

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
83,379
Reaction score
13,566
Points
1,906
#Georgetown Keputusan itu dibuat selepas mengambil kira pandangan beberapa pihak termasuk Mufti Pulau Pinang mengikut garis panduan yang ditetapkan sepanjang Sekatan Pergerakan Penuh (SPP) Fasa Pertama bermula esok.
https://www.hmetro.com.my/.../15-jemaah-dibenarkan-solat...

15 jemaah dibenarkan solat Jumaat, fardu di Pulau Pinang​


1622475216026.png


Georgetown: Pulau Pinang membenarkan pelaksanaan solat Jumaat dan fardu berjemaah di masjid atau surau negeri ini dengan hanya 15 orang serta mengikut penjarakan fizikal satu meter.

Keputusan itu dibuat selepas mengambil kira pandangan beberapa pihak termasuk Mufti Pulau Pinang mengikut garis panduan yang ditetapkan sepanjang Sekatan Pergerakan Penuh (SPP) Fasa Pertama bermula esok.

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) menerusi kenyataannya berkata, kebenaran pelaksanaan itu diberi kepada Jawatankuasa Kariah, pegawai dan siak di masjid serta surau atau ahli kariah yang ditentukan.

Katanya, bagi jemaah solat Jumaat, mereka perlu mendaftar dalam rekod kehadiran selewat-lewatnya sehari lebih awal dan tidak mempunyai gejala Covid-19.

"Manakala bagi masjid yang terletak di sekitar Georgetown dan tiada atau kurang ahli kariah tetap, mereka boleh dipilih dalam kalangan jemaah setempat menerusi pendaftaran awal.

"Ahli kariah yang terpilih atau secara penggiliran mestilah berusia 15 hingga 70 tahun," katanya menerusi kenyataan di sini, hari ini.
Sementara itu, bagi urusan solat dan pengebumian jenazah bukan Covid-19 pula ditetapkan tidak melebihi 15 orang terdiri daripada imam, ahli jawatan kuasa masjid atau surau serta ahli keluarga terdekat.

Manakala, aktiviti menziarah kubur tidak dibenarkan namun kebenaran penggunaan ruang solat di masjid dan surau diberi kepada musafir.
"Aktiviti ceramah dan kuliah pengajian hanya diberi secara dalam talian dengan semua aktiviti secara bersemuka tidak dibenarkan," katanya.

Disiarkan pada: Mei 31, 2021 @ 5:15pm

 
Sponsored Post

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201
Walaupun tak dpt tunaikan semayang
Kita mesti ada usaha utk fight
Itu lah selemah2 iman 😝
1623509714237.png
 

Jedi

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Feb 15, 2009
Messages
43,271
Reaction score
2,037
Points
201
#Georgetown Keputusan itu dibuat selepas mengambil kira pandangan beberapa pihak termasuk Mufti Pulau Pinang mengikut garis panduan yang ditetapkan sepanjang Sekatan Pergerakan Penuh (SPP) Fasa Pertama bermula esok.
https://www.hmetro.com.my/.../15-jemaah-dibenarkan-solat...

15 jemaah dibenarkan solat Jumaat, fardu di Pulau Pinang​


1622475216026.png


Georgetown: Pulau Pinang membenarkan pelaksanaan solat Jumaat dan fardu berjemaah di masjid atau surau negeri ini dengan hanya 15 orang serta mengikut penjarakan fizikal satu meter.

Keputusan itu dibuat selepas mengambil kira pandangan beberapa pihak termasuk Mufti Pulau Pinang mengikut garis panduan yang ditetapkan sepanjang Sekatan Pergerakan Penuh (SPP) Fasa Pertama bermula esok.

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) menerusi kenyataannya berkata, kebenaran pelaksanaan itu diberi kepada Jawatankuasa Kariah, pegawai dan siak di masjid serta surau atau ahli kariah yang ditentukan.

Katanya, bagi jemaah solat Jumaat, mereka perlu mendaftar dalam rekod kehadiran selewat-lewatnya sehari lebih awal dan tidak mempunyai gejala Covid-19.

"Manakala bagi masjid yang terletak di sekitar Georgetown dan tiada atau kurang ahli kariah tetap, mereka boleh dipilih dalam kalangan jemaah setempat menerusi pendaftaran awal.

"Ahli kariah yang terpilih atau secara penggiliran mestilah berusia 15 hingga 70 tahun," katanya menerusi kenyataan di sini, hari ini.
Sementara itu, bagi urusan solat dan pengebumian jenazah bukan Covid-19 pula ditetapkan tidak melebihi 15 orang terdiri daripada imam, ahli jawatan kuasa masjid atau surau serta ahli keluarga terdekat.

Manakala, aktiviti menziarah kubur tidak dibenarkan namun kebenaran penggunaan ruang solat di masjid dan surau diberi kepada musafir.
"Aktiviti ceramah dan kuliah pengajian hanya diberi secara dalam talian dengan semua aktiviti secara bersemuka tidak dibenarkan," katanya.

Disiarkan pada: Mei 31, 2021 @ 5:15pm


Tenang jiwa tengok.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
304,185
Reaction score
13,599
Points
2,376
COVID-19 | Perlis Benarkan Solat Jemaah Di Masjid Mulai Esok

Perlis membenarkan solat berjemaah di masjid seluruh negeri itu bermula esok, namun dengan pematuhan SOP ketat.

Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah, kebenaran itu mendapat perkenan Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail setelah mengambil kira situasi penularan COVID-19 dilihat semakin terkawal dan tahap pematuhan SOP oleh masyarakat.

‘SUBSCRIBE’ saluran YouTube Buletin TV3 https://bit.ly/3oF4onJ untuk lebih banyak klip berita terkini.

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
304,185
Reaction score
13,599
Points
2,376
SOLAT JUMAAT | Pahang Beri Kebenaran Adakan Solat Jumaat & Fardu

Pahang membenarkan semua masjid dan surau sama ada dikenakan PKP atau PKPD mengadakan solat Jumaat dan solat fardu.

#EURO2020 #ToBeautifulMoments #vivoMalaysia #vivoX60Series

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
304,185
Reaction score
13,599
Points
2,376
IMG_20210708_154028_805.jpg

Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan [ @jawi_kl ] membuat ketetapan baharu berhubung had jemaah solat Jumaat, solat fardu dan solat sunat Hari Raya Aidiladha di masjid dan surau di seluruh Wilayah Persekutuan.

Menurut Pengarah JAWI Datuk Mohd Ajib Ismail, kesemua ketetapan baharu itu telah diperkenan Yang di-Pertuan Agong dan akan berkuat kuasa 9 Julai di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Ikuti berita terkini di laman grid.astroawani.com sekarang!

#AWANInews
#HapusCOVID19
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
304,185
Reaction score
13,599
Points
2,376
Perak pun dh boleh berjemaah fardhu, jmaat dan aidiladha....ruang solat utama stat mghrib ni

Alhamdulillah
Pakat jaga SOP tu
Jangan biarkan kawasan tu jadi PKPD
 

zackpenang

Fun Poster
Joined
Jan 9, 2010
Messages
374
Reaction score
180
Points
23
Penang juga yang bagus, bawah DAP ni, yang dah vaksin saje boleh mai sembahyang, dah la berapa kerat saje yang dok mai sembahyang, buat syarat lagu ni, lagi tak ada orang la kat masjid tu, berapa kerat saje yang baru vaksin..
 

Attachments

  • SAVE_20210708_161350.jpeg
    SAVE_20210708_161350.jpeg
    141.9 KB · Views: 1
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register