kaum wanita "sound" kaum lelaki tak solat jumaat

CG Sponsors




david.cronenberg

Active+ Member
Joined
Nov 14, 2011
Messages
3,763
Reaction score
20
Points
371

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

Kes ponteng sembahyang Jumaat ni selalu terjadi kepada kaum lelaki, khususnya dibandar-bandar besar. Syarikat bagi masa rehat panjang untuk pergi solat Jumaat, tapi diorang melencong kekedai makan, selalunya kedai mamak. Selamba mereka je makan minum, sembang-sembang, hisap rokok padahal azan kan masjid dah masuk kali kedua. Jika korang sebagai perempuan yang nampak dan duduk berdekatan dengan meja golongan mat ponteng ini di kedai-kedai mamak, mungkin cara di bawah ini boleh dicuba. Mungkin berhasil ..mana tau kan?

1) Cakap dengan agak kuat, “aku teringin sangtlah nak merasa nikmatnya sembahyang jumaat”, kalaulah aku jadi lelaki, akan aku manfaatkannya. Kot-kot insaf Mat ponteng tu.

2) Buka surat khabar, berpura-pura baca dengan kuat dan nada terkejut, “Seorang lelaki mati tercekik ketika makan di kedai mamak sewaktu orang sedang sibuk Sembahyang Jumaat”. Mau terbantut nak makan Mat ponteng tu.

3) Jika korang bersama adik, bila lalu sebelah kumpulan lelaki yang tak sembayang jumaat, buat-buat memujuk adik anda dengan mengatakan “adik, jangan merajuk tau, nanti dah besar ayah bawaklah pergi sembahyang jumaat tu”. Tersentap kat situ jugak Mat ponteng tu

4) Pergi ke lelaki tersebut dan berpura-pura tanya, "hari ini hari apa eik, maklumlah saya ni ada masalah sikit nak ingat hari” Mau touching Mat ponteng tu

5) Kalau korang jenis cantik dan lawa, korang pura-puralah cakap kat kawan korang, “eh aku kan suka sangat tengok lelaki pergi sembahyang Jumaat, nampak cool & hensem”. Mesti Mat ponteng tu terus balik, bersiap & terus ke masjid.

6) Berkata dengan nada tinggi kepada rakan di hadapan, “eh!, itu kan JAIS tu, dia nak tangkap sapa?”. Silap-silap mencanak lari Mat ponteng tu.

7) Kalau korang jenis berani sikit je, korang pura-pura tanya kat kawan depan, “eh kau tau, si Polan tu liat betul nak sembahyang jumaat, dah besar panjang dah, orang cakap hukumnya berdosa besar”. Mat ponteng tu mesti terkedu jap.

8 ) Kalau korang jenis yang berani, tegur direct je, “abang dah masuk waktu abang tak sembahyang Jumaat?”. Tersentap terus Mat ponteng tu.

Sebenarnya kalau lelaki tu dah jenis hati kering korang nasihat dan tegur macam mana pun dia tak kisah. Mungkin sekurang-kurangnya anda cuba menegur.



sumber
 
Last edited:
Sponsored Post

random1

Active+ Member
Joined
Dec 26, 2008
Messages
3,071
Reaction score
49
Points
30
Bab solat jumaat nie mls nak cite,ramai yg x pegi,ada siap kata pegi 3 minggu sekali,mazhab mana dia ikut,solat jumaat tu fardu ain, jika tiada sebab yg melayakkan kita tinggalkan solat jumaat kena pegilah,tapi ramai pulak buat hukum sendiri pegi 3 minggu sekali,****** punya org
 

cyberiz

Super Active Member
Joined
Oct 1, 2007
Messages
6,014
Reaction score
282
Points
91
perlu dikuatkuasakan golongan lelaki yg tak hadir solat jumaat di masjid..
 

faris_sn

Legendary Member
Joined
Oct 6, 2009
Messages
14,317
Reaction score
12
Points
115
tingat member aku kantoi kene serbu ngan awek dia time solat jumaat kat kolej...

berminggu2 memujuk...now...2 anak dah...
 

MerongMahawangsa

Fun Poster
Joined
Oct 3, 2008
Messages
882
Reaction score
0
Points
10
Bab solat jumaat nie mls nak cite,ramai yg x pegi,ada siap kata pegi 3 minggu sekali,mazhab mana dia ikut,solat jumaat tu fardu ain, jika tiada sebab yg melayakkan kita tinggalkan solat jumaat kena pegilah,tapi ramai pulak buat hukum sendiri pegi 3 minggu sekali,****** punya org
mugkin pakai hadis ni kot:
"Dari Abu Jakdi ad-Dhamri bahawa Rasulullah SAW bersabda : Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya drp menerima petunjuk" Hadith riwayat Abu Daud


“Sesiapa yang meninggalkan Jumaat tiga kali tanpa keuzuran maka dia adalah munafiq.” (Hadits riwayat Ibnu Hibban)

“Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat tiga kali berturut-turut maka dia telah membuang Islam itu di belakangnya (meninggalkannya).” (Hadits riwayat Abu Ya‘la)



jgn amik mudah..
 

random1

Active+ Member
Joined
Dec 26, 2008
Messages
3,071
Reaction score
49
Points
30
mugkin pakai hadis ni kot:
"Dari Abu Jakdi ad-Dhamri bahawa Rasulullah SAW bersabda : Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya drp menerima petunjuk" Hadith riwayat Abu Daud


“Sesiapa yang meninggalkan Jumaat tiga kali tanpa keuzuran maka dia adalah munafiq.” (Hadits riwayat Ibnu Hibban)

“Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat tiga kali berturut-turut maka dia telah membuang Islam itu di belakangnya (meninggalkannya).” (Hadits riwayat Abu Ya‘la)



jgn amik mudah..
Yup tapi diorg silap tafsir,kalau nak tangkap tu kena 10 bas pun x ckup
 

misszya88

Active Member
Joined
Aug 10, 2011
Messages
1,214
Reaction score
6
Points
25
huhuh... berpuluh ayat dah kuar, stiap kali jumaat lepak pantry opis..

last2 ckp kat dia, B**T*T ko berdarah ke? ari jumaat lepak sini?

adehhh x mendatang kan kesan langsong.
 

MachineEmperor

Active Member
Joined
Mar 16, 2012
Messages
1,752
Reaction score
16
Points
25
kalu yg jenis solat jumaat sahaje ngn raya tu bagaimana lak cara nye?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register