BTC USD 28,337.4 Gold USD 1,939.52
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kategori ulamak dan siapa layak digelar ulamak

jaws_am

CG Top Poster Club
gemgem
Messages
23,544
Joined
May 29, 2008
Messages
23,544
Reaction score
10,247
Points
631
Awards
1
Up sikit thread..

Kena banyak bersoal supaya kita x jatuh kpd mempercayai yg batil..

Tapi dlm banyak bersoal, tak leh bersoal ttg perkara hakikat..

Sedikit perkongsian ttg kehidupan yg kita bakal lalui pada masa akan datang..

Dengan ulama mana kita nk kenal pasti boleh bawa kita dkt lagi dgn islam pada masa akan dtng yg semakin rosak ?


 
Last edited:
Sponsored Post

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
31,743
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
31,743
Reaction score
6,838
Points
481
Awards
1
Up sikit thread..

Kena banyak bersoal supaya kita x jatuh kpd mempercayai yg batil..

Tapi dlm banyak bersoal, tak leh bersoal ttg perkara hakikat..

Sedikit perkongsian ttg kehidupan yg kita bakal lalui pada masa akan datang..


Kt di bangku sekolah lg di asuh utk jgn soalkan benda yg xleh soal, soal ja terus kena hentam hehehe
 

jaws_am

CG Top Poster Club
gemgem
Messages
23,544
Joined
May 29, 2008
Messages
23,544
Reaction score
10,247
Points
631
Awards
1
Kt di bangku sekolah lg di asuh utk jgn soalkan benda yg xleh soal, soal ja terus kena hentam hehehe

Dlm soal agama ni xleh banyak soal..

Tapi skrng kena nilai semula..

Sebab, kita kedepan nnt akan hidup dlm keadaan berpecah belah..

Maka silap pilih ulama, kita akan duduk dlm golongan yg tersasar jauh mendapat bantuan Allah..

Sendiri fikir sendiri nilai..
 

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
31,743
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
31,743
Reaction score
6,838
Points
481
Awards
1
Dlm soal agama ni xleh banyak soal..

Tapi skrng kena nilai semula..

Sebab, kita kedepan nnt akan hidup dlm keadaan berpecah belah..

Maka silap pilih ulama, kita akan duduk dlm golongan yg tersasar jauh mendapat bantuan Allah..

Sendiri fikir sendiri nilai..
Tu lg bnyk pantang larangnya.....silap2 tanya kena cop sesat huhuhu
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
37,490
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
37,490
Reaction score
4,881
Points
261
Awards
1
Ulama tu dia turunkan dalil2 dan hukum utk dictate pengikut2 dia saja

Cuba kalau kene kat puak sendiri
Takde plak dalil2 dia kasi kan?

Itu la cara org dulu overrule macai dan walaun dia..sampai skrang pun terpakai
Guna nama tuhan nama api neraka org jd takut..itu la kegunaan bishop
 

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
31,743
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
31,743
Reaction score
6,838
Points
481
Awards
1
Ulama tu dia turunkan dalil2 dan hukum utk dictate pengikut2 dia saja

Cuba kalau kene kat puak sendiri
Takde plak dalil2 dia kasi kan?

Itu la cara org dulu overrule macai dan walaun dia..sampai skrang pun terpakai
Guna nama tuhan nama api neraka org jd takut..itu la kegunaan bishop
Tu barat sebut agama nie dogma.....menjadi alat kepada puak tertentu utk control puak tertentu.....patutnya agama dijadikan panduan utk bezakan antara baik dan jahat xkira puak mn pun
 

MuslimProgrammer

Legendary Member
gem
Messages
10,505
Joined
Apr 30, 2014
Messages
10,505
Reaction score
2,708
Points
261
Awards
1
Kt di bangku sekolah lg di asuh utk jgn soalkan benda yg xleh soal, soal ja terus kena hentam hehehe

aku pun tak tahu lah... bagi aku, boleh je kita persoalkan.. tapi persoalkan tu dengan niat betul2 nak kepastian lah....
jgn persoalkan dgn nk menghina..itu dh lain...

so, bagi aku tak salah kita persoalkan sesuatu... bak kata ustaz azhar,, yg lebih kurang bunyinya mcm ni "kita tau kita bodo, kita kena tanya... bila tanya, dpt jawapan,,, bila dpt jawapan, dok bodo doh la lepas tu"...

aku pelik dtg dari mana fahaman supaya "jgn bnyk tanya sgt...ikut je..."

bahaya tu kalau amalkan "ikut je" apa tok guru kita ajar...
kalau tersilap tok guru, mcm mana?

sepatutnya kalau tak tahu, kalau nk kepastian, tanya je lah.. persoalkan je...
dengan niat kita betul2 nak cari jawapan,,, nak cari kebenaran...
 

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
31,743
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
31,743
Reaction score
6,838
Points
481
Awards
1
aku pun tak tahu lah... bagi aku, boleh je kita persoalkan.. tapi persoalkan tu dengan niat betul2 nak kepastian lah....
jgn persoalkan dgn nk menghina..itu dh lain...

so, bagi aku tak salah kita persoalkan sesuatu... bak kata ustaz azhar,, yg lebih kurang bunyinya mcm ni "kita tau kita bodo, kita kena tanya... bila tanya, dpt jawapan,,, bila dpt jawapan, dok bodo doh la lepas tu"...

aku pelik dtg dari mana fahaman supaya "jgn bnyk tanya sgt...ikut je..."

bahaya tu kalau amalkan "ikut je" apa tok guru kita ajar...
kalau tersilap tok guru, mcm mana?

sepatutnya kalau tak tahu, kalau nk kepastian, tanya je lah.. persoalkan je...
dengan niat kita betul2 nak cari jawapan,,, nak cari kebenaran...
Kdg2 kt dh dpt jwpn tp jwpn yg kt dpt tu xdpt puaskan hati kt lebih lg persoalan yg muncul...tp tu la pemahaman kt setiap individu xsama....ada org kata bumi bulat ada kata bujur ada kata empat segi huhuhu
 

jaws_am

CG Top Poster Club
gemgem
Messages
23,544
Joined
May 29, 2008
Messages
23,544
Reaction score
10,247
Points
631
Awards
1
Firasat2 dikalangan orang2 yang tinggi iman nya..Allah bantu mereka lihat dgn mata hati..

Sebab tu adakalanya, orang rujuk tn2 guru untuk tanya pendapat..

Benda ni adakalanya takleh bersoal jawab..

Ada benda boleh bersoal jawab, cthnya : Apa hukum ambil pil perancang..

Ada benda, takleh soal jawab. Sebab ilmu x sama. Allah tunjuk x sama. Sebab tu kita adakalanya kena terbuka dalam memahami satu2 perkara.. Terutama pendapat2 alim ulama, wali2 Allah dan lain-lain..



 
Sponsored Post

Top
Log in Register