BTC USD 61,112.2 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kategori ulamak dan siapa layak digelar ulamak

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
8,074
Reaction score
335
Points
86
Belajar dr pengalaman sendiri
Lihat dengar dan gunakan akal
Belajar sendiri dgn tuhan

1623215781671.png

(kalian) mengambil/menjadikan ulama-ulama mereka dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan-tuhan dari selain Allah...

http://www.tafsirqu.com

They have taken their scholars and monks as lords besides Allah, and [also] the Messiah, the son of Mary. And they were not commanded except to worship one God; there is no deity except Him. Exalted is He above whatever they associate with Him.

— Saheeh International

They have taken as lords beside Allah their rabbis and their monks and the Messiah son of Mary, when they were bidden to worship only One Allah. There is no Allah save Him. Be He Glorified from all that they ascribe as partner (unto Him)!

— Pickthall

They take their priests and their anchorites to be their lords in derogation of Allah, and (they take as their Lord) Christ the son of Mary; yet they were commanded to worship but One Allah: there is no god but He. Praise and glory to Him: (Far is He) from having the partners they associate (with Him).

— Yusuf Ali

terjemahan2 lain yg jg blh dijdkan rujukan...
 
Last edited:
Sponsored Post

nationagainstzionist

Super Active Member
Joined
Oct 17, 2012
Messages
5,910
Reaction score
281
Points
91
ularmak skrg hebat2..smua pakai degree phd bagai..klu stakat pondok jer netizen. xpandang..jumud kata mereka..
dan ularmak yg paling hebat..ajar org ramai jadi hakim kpd 4 imam2 yg mujtahid silam..
 

boca120879

Active+ Member
Joined
Dec 27, 2018
Messages
3,033
Reaction score
1,338
Points
111
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Saya ikut Ulama yang bila berhujah,
penuh dengan
kata2 Allah s w.t. (Allah s.w.t. berfirman...),
kata2 Nabi s.a.w. (Nabi s.a.w. bersabda...),

diikuti kata2 Ulama yang memahaminya.

Ini hierarki ilmu yang saya amalkan sekarang ni.

Semoga Allah memberkahi segala usahaku,
Insha Allah.
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,258
Reaction score
2,882
Points
201
Ulama ada byk
Ada ulama india
Ulama arab ulama palestin
Ulama indonesia ulama malaysia
Ulama iran pun ada

bole pilih mana2 yg berkenan
Itu makna nya kebebasan beragama
 

boca120879

Active+ Member
Joined
Dec 27, 2018
Messages
3,033
Reaction score
1,338
Points
111
Ulama ada byk
Ada ulama india
Ulama arab ulama palestin
Ulama indonesia ulama malaysia
Ulama iran pun ada

bole pilih mana2 yg berkenan
Itu makna nya kebebasan beragama
Ulama yang beriman dengan Al-Qur'an & Hadith yang sahih.
Beriman di sini, bermaksud,
beramal dengan apa yang Nabi s.a.w. sampaikan.
Tidak lebih, tidak kurang.
Amalan Nabi s.a.w. adalah amalan terbaik.
Nabi s.a.w. beri peringatan,
buat yang termampu,
tidak berlebih-lebihan.
Ditakuti Nabi s.a.w. tidak mengaku umatnya,
pada hari akhirat kelak.
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,258
Reaction score
2,882
Points
201
Ulama yang beriman dengan Al-Qur'an & Hadith yang sahih.
Beriman di sini, bermaksud,
beramal dengan apa yang Nabi s.a.w. sampaikan.
Tidak lebih, tidak kurang.
Amalan Nabi s.a.w. adalah amalan terbaik.
Nabi s.a.w. beri peringatan,
buat yang termampu,
tidak berlebih-lebihan.
Ditakuti Nabi s.a.w. tidak mengaku umatnya,
pada hari akhirat kelak.
Masing2 pun ada guna hadis sahih bro
Ulama syiah pun claim pakai hadis sahih
Mana pakai dhaif maudhu bagai
 

boca120879

Active+ Member
Joined
Dec 27, 2018
Messages
3,033
Reaction score
1,338
Points
111
Masing2 pun ada guna hadis sahih bro
Ulama syiah pun claim pakai hadis sahih
Mana pakai dhaif maudhu bagai
Yang belajar hadith lebih mengetahui
& memahami
daripada yang bukan.

Kita ikut mereka yang lebih memahami ini.

Insha Allah, kita berada di jalan yang benar.
 
Last edited:

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
8,074
Reaction score
335
Points
86
ularmak skrg hebat2..smua pakai degree phd bagai..klu stakat pondok jer netizen. xpandang..jumud kata mereka..
dan ularmak yg paling hebat..ajar org ramai jadi hakim kpd 4 imam2 yg mujtahid silam..
yg takde PhD pon rmi...

yg penting blh baca terjemahan Al-Quran & hadis...

guna akal sket utk tafsirkan maksud ayat tanpa landasan ilmu yg betul...

lps tuh dah rasa hebat & dah blh tolak pendpt ulama muktabar...

cth kat dlm CG nih pon rmi, senang je nak cari...

yg plg jls golongan anti hadis lah, tp dah lama dah dorang nih senyap dlm CG nih...

Alhamdulillah berkat perjuangan sdr2 dlm CG nih dlm menegak ajaran Islam yg benar...
 

Iblis

Active Member
Joined
Jun 9, 2021
Messages
1,192
Reaction score
152
Points
33
ulama tu orang yang tahu hukum alam.. ecological justice

alam​
alim​
ulama​

ularmak, satu apa pn tatau...
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
8,074
Reaction score
335
Points
86
ada ulama sembah bulan yg TIDAK dianggap syirik oleh qjjl SWT ke?

ke ecological justice maksudnya klu sembah bulan, sepatutnya kena lah jg sembah matahari...

ke ecological justice maksudnya klu blh kahwin dgn berlainan jantina, sepatutnya blh lah jgk kahwin dgn sesama jantina...

ke ecological justice maksudnya klu populasi manusia dah padat, blh lah gugurkan baby atau bunuh je org2 tua...

idea iblis nak cari geng rmi2 masuk neraka, lg rmi lg bgs, meriah katanya...

:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register