BTC USD 54,259.7 Gold USD 1,792.60
Time now: Jun 1, 12:00 AM

'Kasi' kucing haram ke?

tauke_830

Fun Poster
Messages
558
Joined
Feb 20, 2007
Messages
558
Reaction score
5
Points
15
Salam warga CG.

Aku ingin minta pendapat sedikit bab kucing ni...
Sebelum tu nak mulakan cerita sikit...

Minggu lepas aku bawa kucing jantan aku balik kampung bersama. Kat kampung aku lepaskan kucing kesayangan aku tu bagi dia bebas. Sekali dia dah terpandang kucing betina kampung.. Jadik dia geram la.. Sejurus tgk kucing betina tu habis rumah kene pancut dek air kencing dia. Dia nyer garang telah melampaui batas. Aku cedera kat tangan kaki sbb dia gigit. Anak aku 2 orang pun cedera dia terkam kaki. Luka beb kira serius jugak..

Aku nak mintak pandangan pada sesiapa pernah mengalami masalah ni..

1. Boleh tak kasi kucing tu...hukum nya apa dalam Islam?
2. Adakah kesan sampingan selepas kasi?
3. Kat mana klinik kasi yang elok sekitar KL?
4. Berapa kos?

Tu jer nak tanya... Harap sesiapa bleh membantu... Terima kasih.
 
Sponsored Post

jejantas

CG Top Poster Club
Messages
24,648
Paid Membership
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
Salam warga CG.

Aku ingin minta pendapat sedikit bab kucing ni...
Sebelum tu nak mulakan cerita sikit...

Minggu lepas aku bawa kucing jantan aku balik kampung bersama. Kat kampung aku lepaskan kucing kesayangan aku tu bagi dia bebas. Sekali dia dah terpandang kucing betina kampung.. Jadik dia geram la.. Sejurus tgk kucing betina tu habis rumah kene pancut dek air kencing dia. Dia nyer garang telah melampaui batas. Aku cedera kat tangan kaki sbb dia gigit. Anak aku 2 orang pun cedera dia terkam kaki. Luka beb kira serius jugak..

Aku nak mintak pandangan pada sesiapa pernah mengalami masalah ni..

1. Boleh tak kasi kucing tu...hukum nya apa dalam Islam?
2. Adakah kesan sampingan selepas kasi?
3. Kat mana klinik kasi yang elok sekitar KL?
4. Berapa kos?

Tu jer nak tanya... Harap sesiapa bleh membantu... Terima kasih.

haram bro..... apa rasanya jika BRO lak kami kasi????
 

tudung87

Legendary Member
Messages
12,870
Joined
May 30, 2008
Messages
12,870
Reaction score
69
Points
120
kalo betina bole kot..

kalo jantan, xtau..
 

lelakigila

Active+ Member
Messages
2,543
Joined
Jul 11, 2008
Messages
2,543
Reaction score
24
Points
35
tau mcmna nak jawap semua soalan di atas tp xnak bersubahat.... :eek: :eek: :eek:
Haram lar TT...
 

kasmarol

Super Active Member
Messages
9,942
Joined
Dec 12, 2008
Messages
9,942
Reaction score
59
Points
80
Salam warga CG.

Aku ingin minta pendapat sedikit bab kucing ni...
Sebelum tu nak mulakan cerita sikit...

Minggu lepas aku bawa kucing jantan aku balik kampung bersama. Kat kampung aku lepaskan kucing kesayangan aku tu bagi dia bebas. Sekali dia dah terpandang kucing betina kampung.. Jadik dia geram la.. Sejurus tgk kucing betina tu habis rumah kene pancut dek air kencing dia. Dia nyer garang telah melampaui batas. Aku cedera kat tangan kaki sbb dia gigit. Anak aku 2 orang pun cedera dia terkam kaki. Luka beb kira serius jugak..

Aku nak mintak pandangan pada sesiapa pernah mengalami masalah ni..

1. Boleh tak kasi kucing tu...hukum nya apa dalam Islam?
2. Adakah kesan sampingan selepas kasi?
3. Kat mana klinik kasi yang elok sekitar KL?
4. Berapa kos?

Tu jer nak tanya... Harap sesiapa bleh membantu... Terima kasih.

berdosa kesian kucing tu :(scam
 

Syaffieq25

Active Member
Messages
1,221
Joined
May 29, 2008
Messages
1,221
Reaction score
22
Points
25
Bro, majlis fatwa kebangsaan dah keluarkan fatwa
kasi kucing nie harus. Tapi dengan niat sbb nak mengurangkan
kucing-kucing terbiar jadi banyak...
Kos nak kasi kucing ni, kalau kat area ipoh RM80.
Kucing tu akan masuk wad selama 3hari baru leh balik rumah.
Semua klinik haiwan boleh buat kasi nie.

Aku tahu pasal benda ni pun sbb tahun lepas
ada keluar kat rancangan wanita hari ini.
Panel dia ada ustaz dari jakim, doktor haiwan.
 

anbusan

Super Active Member
Messages
8,352
Joined
Jan 22, 2006
Messages
8,352
Reaction score
301
Points
91
fatwa x dek lai pasal ni, tp ade member2 yg suke bele kucing ni pernah pegi call jakim then ade satu meeting dorang da sepakat hukumnye HARUS untuk elak perkara2 yg tak diingini.

contoh ko ade kucing betina so kucing ni katekan dalam setahun 2 kali beranak kali 4 anak so ko kene bertanggungjawab keatas anak2 kucing dan cucu cicit seterusnye...ko x leh abaikan kucing2 ni, buang, bunuh atau ape2 sekali pun...klu rase nak kasik kat org la anak2 kucing ni so ko kene pastikan org yg amik jage dan x buang atau abaikan...klu x ko pun dpt dosa jugak.

klu ko ade kucing jantan, ko pun terpakse bertanggungjawab kat setiap kucing betina yg die da hamilkan....klu ape2 jd kat anak2 tu walau kucing tu kucing org lain ko pun dapat dosa jugak. jadi dlm mesyuarat tu pihak jakim da sepakat kate HARUS untuk menjawab segala kemuskilan kat org ramai tp x difatwakan saja.

untuk rujukan baca thread kat bawah ni

http://kitten.com.my/forum/chit-chat-forum/3995-hukum-mengkasikan-dan-memandulkan-kucing.html
 

nadiswake

Fun Poster
Messages
518
Joined
Mar 26, 2008
Messages
518
Reaction score
1
Points
15
ye la, kesian kucing tu..tp betul jugak kalau nak kurangkan kucing2 terbiar camtu la caranya ye tak?
 
Last edited:
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register