Santai Kapsul Masa Akan Dibuka Pada Tahun 2033 dan 2087

Recommended Brokers


ipsian

Active+ Member
Joined
Apr 13, 2006
Messages
3,752
Reaction score
192
Points
33
hmmm berapa byk kapsul daaa.... yang tentera tanam 25 tahun. (gambar 2) yang dr M tanam untuk 100 tahun... di The Mall... dalam artikel kat bawah kata buka 2020.. kapsul menda plok...? sape tau leh tambah info... :D

Monumen Alaf Baru atau Tugu Milenium (Millennium Monument) terletak di Presint 2, Putrajaya, Malaysia. Ia merupakan monumen negara yang pertama dibina khas untuk Wilayah Persekutuan Putrajaya. Di bawah tugu ini telah ditanam oleh Tun Dr Mahathir, semasa menjadi Perdana Menteri, kapsul masa yang akan dikeluarkan pada tahun 2020 nanti.

Menara Tugu Milenium ini tingginya 68 m. Jalan naiknya berbentuk pelantar tinjau ala beranda yang dibahagikan kepada 4 pecahan yang bersambung iaitu bagi menggambarkan era Malaysia pra kemerdekaan (sebelum tahun 1957), pasca merdeka (1957-1970), Malaysia kini (1971-2020) dan Malaysia akan datang pada tahun 2020 dan ke atas.



Dilihat dari atas, menara ini seakan-akan membentuk bunga kebangsaan Malaysia iaitu bunga raya yang berwarna emas berkemilauan. Di pelantar tertinggi, pengunjung dapat melihat bangunan berhampiran seperti Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Jambatan Seri Wawasan.

Pada waktu malam menara tugu yang diperbuat dari aluminium ini akan memancarkan cahaya terang ibarat rumah api yang membuatkan ia tampak lebih eksklusif dan indah.



 
Last edited:
Sponsored Post

m0mo~

CG Top Poster Club
Platinum Member
ForexMart Fans
Joined
Oct 4, 2012
Messages
35,307
Reaction score
386
Points
136
kapsul masa??
 

m_radd

Active+ Member
Joined
Aug 7, 2013
Messages
2,517
Reaction score
311
Points
41
kenapa kena tunggu lama sangat...aku dah separuh usia masa tu
 

m0mo~

CG Top Poster Club
Platinum Member
ForexMart Fans
Joined
Oct 4, 2012
Messages
35,307
Reaction score
386
Points
136
itukah beliau dari google maps??:-?

 

Attachments

Hitman™

Legendary Member
Joined
Apr 27, 2010
Messages
12,286
Reaction score
161
Points
128
buka-buka semua dokumen songlap terbongkar, macamana?.
 

blackhatnotes

Active Member
Joined
Dec 9, 2011
Messages
1,458
Reaction score
16
Points
25
xde lif nie nak naek,,kena pakai tangga,,amek masa byk,,sbb tu dia pnggil kapsul masa,,haha
 

khairil007

Fun Poster
Joined
Nov 21, 2008
Messages
396
Reaction score
4
Points
15
Mungkin ade resepi char kuew tiow kegemaran tentera darat .
 

biskutmari

Permanently Banned
Joined
Aug 21, 2010
Messages
1,283
Reaction score
0
Points
20
kat The Mall seblah pwtc tu pn ada tanam kapsul masa oleh tun mahadir tahun 1988..tp mgkin kontraktor sunway dah buang sbb bangunan lama the mall skrg dah kena roboh sbb tgh renovation

nmpak sgt msia dulu jarang ada bangunan canggih..building mcm the mall tu pn nak tanam kapsul masa.kehkeh
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register