BTC USD 57,327.8 Gold USD 1,773.25
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Viral Kampung di kaki Gunung Jerai dilanda banjir

hiduprakyat

Super Active Member
Messages
6,082
Joined
Dec 6, 2010
Messages
6,082
Reaction score
435
Points
91
Kampung di kaki Gunung Jerai dilanda banjir

YAN – Beberapa kawasan di daerah Yan dilanda banjir selepas hujan lebat berpanjangan sejak pukul 4.30 petang tadi.

Difahamkan, rumah di lebih 10 buah kampung terletak di sini terutama di kawasan kaki Gunung Jerai dan sepanjang Sungai Yan dinaiki air sehingga satu meter mulai pukul 6 petang.

Antara kampung terlibat ialah Kampung Seberang Pekan Yan, Kampung Acheh, Kampung Lubok Boi dan Kampung Telok Mat Acheh.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Yan, Penolong Penguasa Bomba Fauzi Shuaib berkata, air mula memasuki rumah penduduk pada petang tadi selepas hujan lebat selama lebih dua jam.

“Sebaik menerima laporan, kita menggerakkan anggota untuk memantau keadaan dan melakukan usaha menyelamat.

“Banyak rumah penduduk terutamanya yang terletak berdekatan Sungai Yan dimasuki air sehingga mencecah satu meter,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Katanya, pihaknya tidak menolak kemungkinan air pasang besar turut menyebabkan pertembungan air laut dan kejadian hujan lebat sehingga mengakibatkan banjir. -K! ONLINE

Video: Media sosial
 
Sponsored Post

halimyahya

Fun Poster
Messages
528
Joined
Aug 1, 2012
Messages
528
Reaction score
10
Points
25
Kampung di kaki Gunung Jerai dilanda banjir

YAN – Beberapa kawasan di daerah Yan dilanda banjir selepas hujan lebat berpanjangan sejak pukul 4.30 petang tadi.

Difahamkan, rumah di lebih 10 buah kampung terletak di sini terutama di kawasan kaki Gunung Jerai dan sepanjang Sungai Yan dinaiki air sehingga satu meter mulai pukul 6 petang.

Antara kampung terlibat ialah Kampung Seberang Pekan Yan, Kampung Acheh, Kampung Lubok Boi dan Kampung Telok Mat Acheh.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Yan, Penolong Penguasa Bomba Fauzi Shuaib berkata, air mula memasuki rumah penduduk pada petang tadi selepas hujan lebat selama lebih dua jam.

“Sebaik menerima laporan, kita menggerakkan anggota untuk memantau keadaan dan melakukan usaha menyelamat.

“Banyak rumah penduduk terutamanya yang terletak berdekatan Sungai Yan dimasuki air sehingga mencecah satu meter,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Katanya, pihaknya tidak menolak kemungkinan air pasang besar turut menyebabkan pertembungan air laut dan kejadian hujan lebat sehingga mengakibatkan banjir. -K! ONLINE

Video: Media sosial
semoga dipermudahkan
 

yussv

Active+ Member
Messages
4,232
Paid Membership
Top Poster #4
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,232
Reaction score
656
Points
81
Bnyk negeri dlm malaysia banjir ye smlm
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,583
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,583
Reaction score
16,558
Points
2,376
BANJIR | Penduduk Trauma Dengan Banjir Di Yan

Penduduk di sekitar Yan, Kedah sekali lagi bimbang selepas kediaman mereka dinaiki air akibat hujan lebat dan kejadian kepala air.

Justeru, mereka menzahirkan harapan agar pihak berwajib segera bertindak termasuk mendalamkan sungai di kawasan sekitar kaki Gunung Jerai.

 

yussv

Active+ Member
Messages
4,232
Paid Membership
Top Poster #4
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,232
Reaction score
656
Points
81
BANJIR | Penduduk Trauma Dengan Banjir Di Yan

Penduduk di sekitar Yan, Kedah sekali lagi bimbang selepas kediaman mereka dinaiki air akibat hujan lebat dan kejadian kepala air.

Justeru, mereka menzahirkan harapan agar pihak berwajib segera bertindak termasuk mendalamkan sungai di kawasan sekitar kaki Gunung Jerai.

Mslh banjir kt gunung dan bukit ni dia bwk skali lumpur.. tu yg lepas banjir smua pening..tmpt lain banjir jgk..tp xde la penuh lumpur..
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,583
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,583
Reaction score
16,558
Points
2,376
Mslh banjir kt gunung dan bukit ni dia bwk skali lumpur.. tu yg lepas banjir smua pening..tmpt lain banjir jgk..tp xde la penuh lumpur..

Bab banjir ni
Hat bawak lumpur sekali tu yang lagi leceh nak bersihkan
 

yussv

Active+ Member
Messages
4,232
Paid Membership
Top Poster #4
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,232
Reaction score
656
Points
81
Bab banjir ni
Hat bawak lumpur sekali tu yang lagi leceh nak bersihkan
Fuhh..mmg leceh..berganda keje dia.. brg pun ade yg kena buang.. kwn penah tlg member bersihkn umah member waktu banjir.. mmg seksa.. brg2 mcm sofa tu kalau banjir biase ok lg..kalau lumpur mmg silap2 buang je..
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,583
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,583
Reaction score
16,558
Points
2,376
Fuhh..mmg leceh..berganda keje dia.. brg pun ade yg kena buang.. kwn penah tlg member bersihkn umah member waktu banjir.. mmg seksa.. brg2 mcm sofa tu kalau banjir biase ok lg..kalau lumpur mmg silap2 buang je..

Banjir lumpur ni lagi bahaya daripada banjir biasa
Silap² leh lemas tertelan lumpur kalau tak sempat selamatkan diri
 

yussv

Active+ Member
Messages
4,232
Paid Membership
Top Poster #4
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,232
Reaction score
656
Points
81
Banjir lumpur ni lagi bahaya daripada banjir biasa
Silap² leh lemas tertelan lumpur kalau tak sempat selamatkan diri
Dari segi keselamatan mmg bahaya la lumpur ni..lg 1 dia berat.. kalau dah melekat kt lumpur tu mmg susah nk naik kalau air dalam..
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,583
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,583
Reaction score
16,558
Points
2,376
Dari segi keselamatan mmg bahaya la lumpur ni..lg 1 dia berat.. kalau dah melekat kt lumpur tu mmg susah nk naik kalau air dalam..

Tu sebab lagi bahaya
Apa² pun
Banjir ni memang ujian berat jugak nak hadap
Banyak harta benda rosak
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register