Kalimah Allah : Amaran JAIS kepada Khalid

CG Sponsors




izack1981

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Feb 15, 2007
Messages
10,380
Reaction score
61
Points
120
SHAH ALAM 14 Jan. - Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) memberi amaran keras kepada Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad supaya berhenti mengeluarkan kenyataan yang mempertikaikan larangan penggunaan kalimah Allah oleh penganut bukan Islam di negeri itu.

Pengarahnya, Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, keputusan larangan penggunaan kalimah Allah itu telah diputuskan oleh Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) serta Majlis Fatwa Negeri pada tahun lalu dan mendapat perkenan daripada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Sehubungan itu tegas beliau, tindakan mempertikaikan keputusan tersebut adalah satu kesalahan di bawah Enakmen Jenayah Syariah 1995 kerana menghina dan ingkar perintah Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Majlis Fatwa Negeri.

Menurutnya, enakmen itu memperuntukkan hukuman denda sebanyak RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

"Kita (JAIS) nak jelaskan bahawa keputusan melarang pengunaan kalimah Allah oleh bukan Islam bukannya soal politik tetapi ia melibatkan soal akidah dan kepentingan umat Islam.

"Maka sebab itu, MAIS dan Majlis Fatwa Negeri membuat ketetapan pengunaan kalimah Allah tidak boleh digunakan oleh agama lain selain Islam berasaskan kajian dan penyelidikan mendalam mengenai perkara itu.

"Merujuk kepada kenyataan Khalid yang mempertikaikan keputusan tersebut, saya harap beliau dapat menimbangkannya semula kerana beliau boleh dikenakan tindakan mengikut enakmen itu," katanya selepas mengumumkan keputusan peperiksaan Sijil Menengah Agama (SMA) di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Khalid yang disiarkan dalam portal berita propembangkang, Malaysiakini yang secara terbuka mengkritik MAIS dan JAIS kerana didakwa menganjurkan protes membantah penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di Masjid Negeri, Jumaat lalu.

Malah, Khalid turut mengecam MAIS dan JAIS kerana mengarahkan wakil mereka menyertai protes tersebut termasuklah membawa kain rentang menunjukkan bantahan mengenai perkara itu.

Khalid turut menyerang Mohammed Khusrin dengan gesaan supaya Pengarah JAIS itu menubuhkan sebuah parti politik dan bertanding dalam pilihan raya umum akan datang ekoran bantahan tersebut.

Dalam pada itu, Mohammed Khusrin turut memberitahu, Khalid sepatutnya menghormati keputusan yang dibuat MAIS dan Majlis Fatwa Negeri berlandaskan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan dan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) yang telah diwartakan sejak tahun 1988 lagi.

''Sebagai rakyat Selangor, beliau (Khalid) perlu patuhi titah Sultan Selangor dan undang-undang syariah yang termaktub di negeri ini.

''Jadi saya harap selepas ini tidak ada lagi pihak sama ada bukan Islam lebih-lebih lagi orang Islam sendiri yang cuba mempertikaikan keputusan larangan ini," katanya.

Jelasnya lagi, menurut enakmen itu terdapat 25 kalimah yang dilarang pengunaannya oleh orang bukan Islam antaranya ialah Allah, ulama, hadis, ibadah, kiblat, haji, mufti, nabi, fatwa, khalifah, sheikh, imam, dakwah, wahyu dan mubaligh.

Selain kalimah tersebut, terdapat juga 10 perkataan yang turut dilarang digunakan oleh penganut bukan Islam seperti alhamdulillah, insya-Allah, Allahuakbar, laiIlahaiIlallah, masya-Allah, astaghfirullah dan subhanallah.
 
Sponsored Post

warheadfx

Active Member
Joined
Jun 6, 2008
Messages
2,274
Reaction score
278
Points
41
degil betul khalid samad ni .. apsal dari dulu dia tak kempen kat bukan islam supaya gunakan nama Allah? nak jadi juara ke? kena pancung lepas nie ... nak juara bertempat lah ....
 

izack1981

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Feb 15, 2007
Messages
10,380
Reaction score
61
Points
120
degil betul khalid samad ni .. apsal dari dulu dia tak kempen kat bukan islam supaya gunakan nama Allah? nak jadi juara ke? kena pancung lepas nie ... nak juara bertempat lah ....
Tula pasal... baru sekrang ya2 je nak kempen..Ada kepentingan kot dia ni?:-?:-?:-?:-?
 

sconsult

CG Top Poster Club
Joined
Dec 10, 2007
Messages
22,646
Reaction score
655
Points
161
Allah untuk semua....tapi tak semua meng'ESA'kan Allah.
 

inspector gadget

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Nov 17, 2009
Messages
1,199
Reaction score
3
Points
25
orang orang mcm ni patut di tembak saja..halal dah ni..kalau di zaman saidina abu bakar atau umar mati lama dah die ni
 

izack1981

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Feb 15, 2007
Messages
10,380
Reaction score
61
Points
120
Allah untuk semua....tapi tak semua meng'ESA'kan Allah.
Tapi jika kalimah Allah digunapakai bimbang akan jadi terpesong akidah budak2. Sebab budak2 taktau membezakan.
 

sconsult

CG Top Poster Club
Joined
Dec 10, 2007
Messages
22,646
Reaction score
655
Points
161
Tapi jika kalimah Allah digunapakai bimbang akan jadi terpesong akidah budak2. Sebab budak2 taktau membezakan.
Yang ni betul.......kenalah sesuai di tempat yang mengagungkan Allah.
 

S.Y.E.D

Banned
Joined
Jun 6, 2008
Messages
18,685
Reaction score
588
Points
161
kalid ada maen bayah meja nih... bape sen sangat kena bayar nih...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register