BTC USD 61,209.8 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

kalau subsudi dikurangkan lagi..maka ramai rkyt malaysia dbwh garis kemiskinan!!!

terunesepi

Active+ Member
Joined
Mar 19, 2009
Messages
4,105
Reaction score
63
Points
30
http://malaysiakini.com/news/151041
Malaysia tidak mampu pengurangan subsidi lebih lanjut kerana sebahagian besar rakyat di negara ini hidup di bawah garis kemiskinan, kata Kongres Kebangsaan Kesatuan Malaysia (MTUC).

Dibebani harga barangan keperluan yang terus naik, maka adalah wajar kerajaan memperkenalkan dasar gaji minumum, kata presiden MTUC, Syed Shahir Syed Mohamud.

Sambil merujuk kajian yang dijalankan oleh Kementerian Sumber Manusia tahun lalu, Syed Shahir berkata 34 peratus golongan yang makan gaji sekarang berpendapatan kurang RM720 sebulan dan berada di garis kemiskinan negara.

"Tiada kerajaan penyayang yang akan menaikkan lagi kos hidup sehingga membebankan rakyat.

"Kerajaan Malaysia sekarang ini tidak peduli... mereka terus menaikkan harga barangan keperluan asas yang diperlukan untuk terus hidup,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut beliau kenaikan harga petrol, diesel, gas dan gula, semuanya akan menyebabkan kesan inflasi.

Syed Shahir berkata kerajaan tidak sensitif kerana kebanyakan isi rumah rakyat malaysia tidak dapat menampung kenaikan barangan keperluan itu.

Kerajaan katanya, tidak sepatutnya memotong subsidi untuk menjimatkan dana awam tetapi sebaliknya mengamalkan pentadbiran berjimat-cermat.

"Kerajaan mesti mencari jalan lain bagi memotong perbelanjaannya seperti mengurangkan perbelanjaan pertahanan dan mengurangkan rasuah, termasuk memberikan kontrak yang nilainya 'lebih tinggi' kepada kroni di semua peringkat.

"MTUC mengingatkan kerajaan supaya mengambil kira kebajikan dan masa depan rakyat, termasuk pekerja dan keluarga mereka sebagai tanggungjawab utama mereka,” katanya lagi.
 
Sponsored Post

haudli

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jul 15, 2009
Messages
47,314
Reaction score
442
Points
136
ape la mtuc ni..anuarscu duk elok je kat malaysia ni,ape yg miskinnye..
 

papayaomela

Super Active Member
Joined
Jun 17, 2008
Messages
6,285
Reaction score
32
Points
70
Apa la MTUC ni. mana ada kesan terutama kat org UMNO. sebab itu org UMNO rileks je bila harga minyak dan gula naik. Lagi tinggi naik pun takpe. Org UMNO tetap sokong UMNO sampai mampus. Jadi berita ni semua tak betul.
 

satria_girl

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Dec 2, 2010
Messages
1,318
Reaction score
1
Points
25
saya sudahpun berada di bawah paras kemiskinan..anda bila lagi??
 

zamreda

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Sep 1, 2008
Messages
31,388
Reaction score
51
Points
120
MTUC ckp mcm autarm lah..pusing2.....

diorang mampu tu...mampu tarik subsidi lagi...
 

C_Kenek

Super Active Member
Joined
Feb 23, 2008
Messages
5,123
Reaction score
58
Points
70
kerajaan cakap kalau tak suka leh duduk negara lain
 

Icam

Fun Poster
Joined
Mar 13, 2007
Messages
288
Reaction score
2
Points
15
Nak tarik subsidi bole.... tp jgn laaa nak kelepet duit rakyat pastu jual barang mahal.... walhal klu ikut pasaran dunia jauh lebih murah..... cukai kasi turun laaa woi....
 

myvi sporty

Active Member
Joined
Mar 16, 2009
Messages
1,743
Reaction score
35
Points
30
saya sudahpun berada di bawah paras kemiskinan..anda bila lagi??

aku pun baru aje disahkan dibawah paras kemiskinan... tambah burden dpat baby baru. kosnye jaga baby umpama pakai myvi satu lagi.. itupun nak naik lagi barang..naik lah.. aku redha.. :(scam:(scam:(scam:(scam
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register