Santai Kaki kita lebih selamat jika tidak memakai kasut

CG Sponsors




underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,484
Reaction score
4,242
Points
196
Sebut pasal kasut, semua orang tahu cerita perempuan cerdik dalam filem Musang Berjanggut. Dalam air dia memakai kasut dan di atas darat tidak memakainya. Tapi Apa rasionalnya ..

Ada satu kajian yang membuktikan berlari tanpa kasut lebih selamat dibandingkan memakai kasu.

Penyelidikan yang dilakukan ke atas pelari dari Amerika dan Kenya. Mereka mengunakan Kamera berkelajuan tinggi dalam anggaran 3D. Setiap peserta yang terlibat telah berlari 12.4 batu perminggu.

Pelari tanpa kasut tidak akan mengalami luka kerana mereka mengunakan hujung dan tengah kaki ketika melangkah.

Berbanding pelari dengan kasut yang mengunakan bahagian belakang dan menyebabkan kelebihan beban pada pinggul dan lutut .

Beban pada kaki yang berkasut, membuat tekanan atau tumbukan lebih besar sampai 1.5 - 3x dibanding mereka yang tidak mengunakannya.:D

 
Sponsored Post

underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,484
Reaction score
4,242
Points
196
dah lama aku amalkan tidak berkasut ................... tapi dlm rumah jerr:))
 

ameant

Super Active Member
Joined
Mar 27, 2007
Messages
6,332
Reaction score
143
Points
73
aku tak penah cuba berlari tanpa kasut tuk marathon di jalan raya... mau terkoyak kulit... nak naik exercise bike pon pakai kasut kat umah.
 

CikSukan

Blogger Moderator
Joined
Aug 19, 2006
Messages
9,946
Reaction score
580
Points
111
Kena design kasut ikut curve kat tengah tapak kaki tu..Tumit dan depan bubuh spring anjal. :D Apapun pernah tengok kaki orang asli 10cm kulit mati tebal giler ditapak kaki dia.. erghh..
 

underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,484
Reaction score
4,242
Points
196
aku tak penah cuba berlari tanpa kasut tuk marathon di jalan raya... mau terkoyak kulit... nak naik exercise bike pon pakai kasut kat umah.
kajian nie x sebut kat mana dia lari,

mungkin atas tanah atau tepi pantai:">
 

ameant

Super Active Member
Joined
Mar 27, 2007
Messages
6,332
Reaction score
143
Points
73
mungkin atas treadmill kajian ni dibuat kot.
 

CikSukan

Blogger Moderator
Joined
Aug 19, 2006
Messages
9,946
Reaction score
580
Points
111
kajian nie x sebut kat mana dia lari,

mungkin atas tanah atau tepi pantai:">
Kalau dalam hutan khatulistiwa or hutan paya bakau jangan buat pasal :D
 

ayie147

Fun Poster
Joined
Jan 24, 2010
Messages
397
Reaction score
8
Points
20
mugkin atas padang bola ke kn..
ape2 pon,xpkai kasut mmag lg laju..
 

mangkaq

Super Active Member
Joined
Mar 13, 2008
Messages
8,834
Reaction score
71
Points
75
Kalo terpijak duri sapa yg lebih teruk kecederaannya??
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Kajian yg nak sabotaj pengilang kasut sukan kot
 
Sponsored Post
Top
Log in Register