BTC USD 61,092.7 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Viral Jururawat dalam perjalanan ke tempat kerja maut kemalangan

Sponsored Post

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,835
Reaction score
21,822
Points
1,671
Klo set minoriti ni mesti proceed saman dah

Naya kt orang la
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
92,306
Reaction score
15,061
Points
1,906
Klo set minoriti ni mesti proceed saman dah

Naya kt orang la

en TT, klu nak saman sivil pun boleh
keluarga mangsa saman pihak yg membuat bonggol tersebut
pastu waktu bicara, dua dua pihak bentangkan bukti dan keterangan saksi masing masing

tengok sapa yg menanggung liabiliti yg lebih besar
 

akecema

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
23,561
Reaction score
2,915
Points
206
KOTA BHARU: Binaan berbonggol di hadapan Sekolah Menengah Ugama (SMU) Sullamiah, Bunut Payong, di sini yang digelar ‘bonggol maut’ kerana meragut nyawa seorang jururawat Jumaat lalu sebenarnya lintasan pejalan kaki.

Bercakap kepada Utusan Malaysia, Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Kelantan, Ir. Mohd. Suhaili Ismail berkata, istilah bonggol tidak tepat kerana binaan itu adalah lintasan pejalan kaki yang dibina khusus untuk kemudahan pelajar SMU Sullamiah melintas.

“Pembinaan lintasan pejalan kaki ini berdasarkan permohonan oleh Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMU Sullamiah dengan kelulusan Jawatankuasa Tindakan Pembangunan di peringkat pihak berkuasa tempatan demi keselamatan pelajar.

“Selepas diluluskan, peruntukan sebanyak RM12,000 telah diterima tahun lalu untuk digunakan bagi membina lintasan jalan kaki dan lampu isyarat di bawah Program Menaik Taraf Keselamatan Jalan Raya,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

bonggol-WhatsApp-Image-2021-09-20-at-12.08.32-PM-600x469.jpeg




Utusan Malaysia semalam melaporkan tentang ‘bonggol maut’ yang mengundang kemarahan orang ramai selepas seorang jururawat maut apabila kereta dipandunya gagal dikawal lalu merempuh tiang elektrik sebaik sahaja melalui lokasi tersebut, petang Jumaat lalu.

Mengulas lanjut, Mohd. Suhaili berkata, JKR Kelantan peka dengan kejadian tersebut dan segera bertindak mengurangkan ketebalan binaan kepada dua inci atau 5.08 sentimeter berbanding ketebalan asal empat inci atau 10.16 sentimeter, malam tadi.


Katanya, binaan itu dikekalkan kerana mengambil kira aduan orang ramai dan kecenderungan segelintir pemandu melanggar had laju ditetapkan 60 kilometer sejam ketika melalui kawasan sekolah terbabit.

“Saya berharap inisiatif ini memberi situasi menang-menang antara pengguna jalan raya dengan pelajar sekolah berhampiran dan para pejalan kaki yang mahu menyeberangi jalan tersebut.

“Bagi pihak JKR Kelantan, kita mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Wan Nurintan Wan Hasan, 36, jururawat yang meninggal dunia dalam nahas Jumaat lalu,” katanya.

Tambah beliau, spesifikasi awal lintasan pejalan kaki tersebut mempunyai ketebalan empat inci atau 100 milimeter serta lampu isyarat di kawasan itu adalah bertepatan dengan had laju 60 kilometer sejam ditetapkan di kawasan perbandaran.

Kerja-kerja pembinaan itu kata beliau, masih berbaki 10 peratus merangkumi penyambungan bekalan elektrik pada lampu isyarat, garisan kuning serta pemasangan papan tanda amaran dan dijangka siap sepenuhnya pada minggu kedua Oktober.

“Kita telah mengambil langkah dengan meningkatkan Pelan Pengurusan Lalulintas (TMP) termasuk pemasangan lampu ‘blinkers’ di lokasi berkenaan. Memandangkan ia masih di peringkat pembinaan, ciri-ciri keselamatan belum lengkap sepenuhnya,” ujarnya.- UTUSAN ONLINE
 

jagajaga

Active Member
Joined
Jul 7, 2009
Messages
1,545
Reaction score
113
Points
43
Aku byk kali dh lalu bonggol ni sakit hati
Kalu laluan jalan kaki knp nk buat bonggol
Patut ratakan je sama tinggi dgn jalan
Yg patut buat jalur kuning 50 / 100 m sebelum laluan tu
 

akecema

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
23,561
Reaction score
2,915
Points
206
Aku byk kali dh lalu bonggol ni sakit hati
Kalu laluan jalan kaki knp nk buat bonggol
Patut ratakan je sama tinggi dgn jalan
Yg patut buat jalur kuning 50 / 100 m sebelum laluan tu
Lampu tarak cat tarak
Mmg masalah bro
 

achok

Legendary Member
Joined
Jul 8, 2008
Messages
14,749
Reaction score
304
Points
141
1632192527196.png


imo, bonggol ni dah takda fungsi, kereta kangkang pun steady je pecut :D.
klu tgk dari video, bongol asal tu boleh dilebarkan lagi.
tapi punca utama sbb tiada tanda, pencahayaan, lintasan/garisan kuning.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register