BTC USD 24,536.2 Gold USD 1,801.89
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Julai 2022.. Bulan Harga Barang Naik.. ayam, telur dan subsidi minyak dimansuhkan

ayiem676

Active+ Member
Messages
4,514
Joined
May 12, 2011
Messages
4,514
Reaction score
309
Points
56
WhatsApp-Image-2022-06-21-at-5.47.27-PM-1.jpeg



PUTRAJAYA – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) memutuskan harga kawalan siling ayam, telur ayam dan subsidi minyak masak tulen bagi pek kemasan botol tidak akan diteruskan mulai 1 Julai ini.

Menterinya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, harga barangan itu dijangka akan meningkat dan akan ditentukan oleh pasaran.
Beliau berkata, tindakan itu dibuat bagi memastikan bekalan bahan makanan dan harga dalam pasaran akan lebih stabil dalam tempoh jangka panjang.
“Kami jangka harga siling ayam akan naik selepas 30 Jun ini berbanding RM8.90 sekilogram ketika ini tetapi pihak industri telah memberi jaminan harganya tidak akan naik terlalu mendadak.

“Saya dimaklumkan oleh pihak industri bahawa harga siling ayam sekilogram akan berlegar sekitar RM10 sekilogram. Saya tidak berani sahkan berapa harganya nanti kerana bila harga kawalan ditarik, harga akan diapungkan ikut pasaran.
“Bagaimanapun, kami bagi jaminan kenaikan harga ayam tidak akan naik mendadak tapi jika ia berlaku, kami akan pantau dan gunakan peraturan sedia ada,” katanya pada sidang akhbar selepas sesi libat urus bersama pemain industri di sini, hari ini.

Katanya, sebelum ini, kerajaan telah mengawal harga siling ayam dan telur ayan bagi membantu meringankan kenaikan harga barangan namun, tindakan itu menyebabkan herotan pasaran dan harga.
Dalam pada itu, Alexander berkata, kerajaan masih meneruskan subsidi minyak masak polibeg pada harga RM2.50 sekilogram untuk semua pengguna di seluruh negara.
Bagaimanapun, katanya, subsidi minyak masak tulen bagi pek kemasab botol 2kg, 3kg dan 5kg tidak akan diteruskan mulai 1 Julai ini dan ia akan ditentukan oleh harga minyak sawit mentah dunia. – KOSMO! ONLINE
 
Sponsored Post

siamanggagapp

Super Active Member
gem
Messages
5,875
Joined
Jul 20, 2013
Messages
5,875
Reaction score
1,607
Points
151
22 julai ke 1 julai?

Mlm td aku baca tulis start 1 julai ni
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,609
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
28,609
Reaction score
3,826
Points
261
Awards
1
Kita kene redha

Inilah akibat nya bila ekonomi negara tak ikut sunnah maka harga barang dragon tidak dpt di kawal
 

fredo

Super Active Member
Messages
5,590
Joined
Nov 17, 2007
Messages
5,590
Reaction score
129
Points
83
semua brg naik...yang mana ada keperluan utk rakyat maka kerajaan pun sikit demi sikit tarik diri dan surender.

apa akan berlaku pd rakyat...🤔
 

g-man

Super Active Member
gem
Messages
8,564
Joined
Jan 16, 2011
Messages
8,564
Reaction score
1,384
Points
151
Kena buat bajet belanja baru...haru²
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
112,637
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
112,637
Reaction score
18,192
Points
2,566
Awards
1
dengan harga barang kebanyakannya naik, time tu lah kerajaan pun sibuk nak mansuhkan harga siling 3 barang ni

tak taulah berapa lah harganya ni nanti, mesti mencanak naik dari biasa

susah kami rakyat marhaen ni
 

siamanggagapp

Super Active Member
gem
Messages
5,875
Joined
Jul 20, 2013
Messages
5,875
Reaction score
1,607
Points
151
Msuk berita td yg minyak masak botol 5kg harga kawalan rm29.70 tu trmasuk subsidi.

Bole dh buat pool teka sapa yg btl psni tkda subsidi jd brp RM harga 1 botol 5kg.
 

ayiem676

Active+ Member
Messages
4,514
Joined
May 12, 2011
Messages
4,514
Reaction score
309
Points
56
ni bukan hanya melibatkan harga barang.. korang tengoklah harga makanan sure melambung2 naik.. terutamanya kfc..mcd.. yang jual ayam... hahahha
 
Sponsored Post

Top
Log in Register