jom diskus cnie.bnd pntng

Recommended Brokers


amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
salam sume otai emas.den ade trjmp artikel ini berkaitan dngn arrahnu..


Ada teknik baru jual beli emas tapi saya tak dapat detect hukumnya adakah secara ansuran atau bagaimana.

Penjual memiliki 100gm emas. Harga semasa RM11k.Pembeli boleh dapatkan emas tersebut dengan hanya membayar kepada penjual RM 4000. Bakinya RM 7000, penjual akan dapat dengan menggadaikan di al-rahn (65% dari harga emas 100gm). Gadaian tersebut atas nama pembeli.

Adakah ini termasuk membeli secara ansuran?


jawapan UZAR : Ia adalah haram dan riba. kerana rahn itu sebenarnya berfungsi sebagai collateral untuk baki bayaran RM 7K yang tertangguh.

apa pendapat otai2 sekalian.sbb yng komen nie bkn calang2 orang.ustaz zaharuddin
 
Sponsored Post

highfidelity

Fun Poster
Joined
Aug 6, 2009
Messages
985
Reaction score
72
Points
20
bro..boleh terang skit tak...aku kurang fhm yg dikatakan:
rahn itu sebenarnya berfungsi sebagai collateral untuk baki bayaran RM 7K yang tertangguh.
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
bro..boleh terang skit tak...aku kurang fhm yg dikatakan:
rahn itu sebenarnya berfungsi sebagai collateral untuk baki bayaran RM 7K yang tertangguh.
aku n x phm bro
sbb tu aku nk tnye otai2 nie :((
 

arzaraza

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2010
Messages
5,762
Reaction score
28
Points
70
bagi yang pro tentang ugama sahaja komen, saya tak boleh komen sebab org biasa je.:D

kalau nak kira macam tu :( macam mana dgn pinjaman peribadi ?,
beli rumah dan kereta secara ansuran, PTPTN pulak macam mana:)
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
bagi yang pro tentang ugama sahaja komen, saya tak boleh komen sebab org biasa je.:D

kalau nak kira macam tu :( macam mana dgn pinjaman peribadi ?,
beli rumah dan kereta secara ansuran, PTPTN pulak macam mana:)

sbb tu ade hadis mngatakan
akhir zaman nie rmi yng akn trlibat dngn riba wlupn hnya debu2 :((
 

amuk293

Active+ Member
Joined
Jan 10, 2008
Messages
4,258
Reaction score
66
Points
30
alah..ustaz tu jgk bgtau pinjaman bank cm bank rakyat tu dibolehkan...tahlaa..aku pun tak paham...pinjam rm20k,bayar 37k...17k tu kan kira ribalaa..tp ustaz ni kata boleh pulak..penin aku...
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
alah..ustaz tu jgk bgtau pinjaman bank cm bank rakyat tu dibolehkan...tahlaa..aku pun tak paham...pinjam rm20k,bayar 37k...17k tu kan kira ribalaa..tp ustaz ni kata boleh pulak..penin aku...
adeh,jnglh ckp mcm tu bro.hnya jauhari mengenal manikam.ini bidang die.mngkn bro hnye dgr rm20k byr 37k..tp konsep yng diguna pakai kte x tau.den pn x bape tau jgk.cma dlm islam mmg ade jual beli mcm nie.ini sume bergantung pada akad :)
 

amuk293

Active+ Member
Joined
Jan 10, 2008
Messages
4,258
Reaction score
66
Points
30
adeh,jnglh ckp mcm tu bro.hnya jauhari mengenal manikam.ini bidang die.mngkn bro hnye dgr rm20k byr 37k..tp konsep yng diguna pakai kte x tau.den pn x bape tau jgk.cma dlm islam mmg ade jual beli mcm nie.ini sume bergantung pada akad :)
entahlah..pada aku,kalau ikut hadis nabi Muhammad yg aku dengar dr ceramah agama,kalau kita pinjam rm10,walaupun 10 tahun akan dtg,tetap kena bayo rm10..kalau pemiutang mintak bayo lebih,riba namanya...matlamat tak boleh menghalalkan cara bro..mintak2 dijauhkan..amin...
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
entahlah..pada aku,kalau ikut hadis nabi Muhammad yg aku dengar dr ceramah agama,kalau kita pinjam rm10,walaupun 10 tahun akan dtg,tetap kena bayo rm10..kalau pemiutang mintak bayo lebih,riba namanya...matlamat tak boleh menghalalkan cara bro..mintak2 dijauhkan..amin...
yup.btl tu bro matlamat x mnghalalkan cara
tp dlm sstem kwngn islam,ade bai bithaman ajil.cba bro refer ursniaga nie mcm mane:)
 

highfidelity

Fun Poster
Joined
Aug 6, 2009
Messages
985
Reaction score
72
Points
20
yg haram adalah pinjaman konvensional,x kira la pinjaman perumahan ke,kereta ke,peribadi ke...tp klu yg ada tanda (i) dibelakang tu,maknanya pinjaman tu patuh syariah..ada terma&syarat2 yg diguna pakai utk menuntukan semua itu ikut syariah...tp lebih elok kita rujuk terus kepada mana2 ustaz yg pakar psl perbankan ni,bersemuka utk lebih yakin sbb boleh tnya mcm2 soalan kan :D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register