Jom berjariah- Wakaf Perigi RM700 sebiji-Tread Closed

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Semua RM1750 akan dibank in ke Al-Ameen Serve Holdings Sdn. Bhd.

No akaun MBB: 562188100158 MAYBANK (Tmn Setiawangsa KL)
Sumbangan Derma Wakaf Perigi telah selamat disampaikan Terima Kasih atas semua sumbangan anda.

Amount: RM1,750.00 Status: Successful
Reference number: 1368134845
Transaction date: 01 Feb 2010
Transaction time: 12:32:53
From Account 162021351498 WSA
New balance:
To 3rd Party Account Number: 562188100158
Account Holder Name: AL-AMEEN SERVE HOLDI
Recipient email: [email protected]
Effective date: Today
Description of transaction: DERMA WAKAF PERIGI


http://www.korbanaqiqah.com.my/portal/program-wakaf-perigi/


Hanya menunggu musim hujan untuk sumber air.​

Cuaca di Kemboja boleh dibahagikan kepada 3 musim. Musim sejuk, ialah antara bulan November hingga Februari. Terkadang-kala, suhu boleh mencecah dibawah 15 darjah celcius pada waktu malam. Biasanya pada siang hari, suhu berlegar dipertengahan 20-an darjah celcius. Pada musim ini, biasanya hujan jarang turun.

Cuaca mulai panas dari bulan Mac hingga Mei. Bukan sahaja panas, udara akan dipenuhi dengan debu tanah terutamanya jika kita bergerak di luar bandar. Terkadang-kala, suhu boleh mencecah sehingga melebihi 35 darjah celcius. Hujan masih tidak turun.

Musim hujan dengan udara monsun bertiup dari bulan Jun hingga Oktober. Hujan biasanya turun pada petang hari terutamanya hujan renyai-renyai.

Oleh kerana itu, Kemboja sering dilanda musim kering. Terkadang-kala terdapat 4 hingga 5 bulan tanpa hujan. Ini merupakan cabaran bagi kehidupan orang kampung. Biasanya, bagi penduduk kampung yang tinggal di tebing-tebing sungai akan mengambil air daripada sungai. Ini menjadi masalah kerana tebing sungai Mekong biasanya curam. Bagi penduduk kampung yang dapat bergotong-royong akan berusaha untuk mendapatkan pam air. Air dipam daripada sungai ke tempat pengumpulan yang mudah diambil oleh penduduk kampung ataupun air sungai ini dipam terus ke palong-palong yang ada pada tepi rumah. Masalahnya ialah harga diesel untuk menggerakkan pam itu mahal disamping harga pam itu sendiri sememangnya tidak mampu ditanggung oleh penduduk kampung.

Jadi, penduduk kampung di tebing-tebing sungai Mekong juga akan menggali perigi. Perigi di tebing-tebing sungai biasanya dalam kerana paras tanah yang mengandungi air di tebing-tebing sungai agak dalam. Masalahnya, palong-palong perlu dibeli untuk mengelakkan tanah runtuh. Jika palong tidak digunakan, perigi hanya berfungsi sekejap sahaja.

Bagi penduduk kampung di darat iaitu jauh daripada sungai, biasanya akan menggali perigi untuk keperluan air. Juga kolam-kolam air akan digali sebagai takungan air semasa musim hujan. Apabila masuk musim kemarau, air inilah yang digunakan untuk keperluan harian.

Kerajaan Kemboja setakat ini tidak mampu untuk menyediakan bekalan air berpaip ke seluruh Negara. Bekalan air berpaip ini biasanya ada di bandar-bandar besar sahaja. Itupun mendapat peruntukan daripada Negara luar. Jepun misalnya telah menyediakan bekalan air berpaip untuk sebahagian penduduk Phnom Penh, ibu Negara Kemboja.

Program Wakaf Perigi ini dilaksanakan untuk menampung keperluan air penduduk-penduduk kampung. Hanya dengan peruntukan RM700, kita dapat menyediakan sebuah perigi palong ataupun pam untuk kegunaan penduduk Kampung. InsyaAllah, ini merupakan sumbangan yang besar pahalanya.


Haji Hazwan Lee, Peserta Ziarah Kemboja sedang membantu mengorek perigi yang diwakafkannya.


Ustaz Iskandar daripada Singapura bersama anak-anak di Kampung Potien, Wilayah Kg. Cham, Kemboja


Perigi Pam sumbangan Jepun berdasarkan teknologi dari India. Dalam perigi sehingga 60 meter. Masalahnya, jika rosak, orang kampung tidak tahu membaikinya.


Ustaz Haji Mokhtar Mohd Zain bersama Cikgu Mohd Tap Yakob, peserta Ziarah Kemboja sedang mencuba perigi Pam yang telah diwakafkan.


Perigi Pam dengan teknologi tempatan Kemboja. Dalam mencapai sehingga 15 meter dan jika rosak, mudah dibaiki. Harganya pun agak murah.


Memang ada orang kampung yang membuat bisnes menyiapkan perigi. Biasanya, perigi ini boleh siap dalam tempoh 7 hari.


Mufti Kemboja akan menentukan penduduk kampung yang layak mendapat perigi yang diwakafkan. Biasanya, dipilih keluarga yang miskin, misalnya Ibu tunggal.


Masalah air di Kemboja menyebabkan rumah rakit masih banyak di tebing-tebing sungai.

Ayuh warga CG yang pemurah.
Kita mulakan Tahun 2010 dengan sedikit amal jariah.
Sumbanglah seberapa yang anda mampu janji ikhlas.

No akaun untuk sumbangan akan dimaklumkan nanti.
Ya...seperti biasa akaun bank Insyi atau Mr K. :D:D:D


okay...updatekan no akaun...

cimb : 07090045562521 (Rohaiza binti Ismail)

maybank : 164016913847 (Khairuddin Md Zin)

as usual.....slps transfer duit tu....tlg PM kan details transaction and akpd insyi atau Mr.K...

email notification, sila letakkan email ini : [email protected]


Hanya jumlah sumbangan yang diterima oleh pemilik akaun akan diupdatekan disini.
Nama penyumbang akan dirahsiakan.
Tarikh tutup 01/02/2010.
Semua sumbangan akan disampai kan selepas tarikh tersebut.

UPDATE SUMBANGAN....

1) izan_88 (RM70.00 to maybank) - 29/12/09
2) oimates (RM70.00) 30 Dec 2009
3) MAIDIN (RM700.00 to maybank) - 30/12/09 1perigi tuuuuuu :)paid
4) Hamba Allah (RM70.00)
5) Hamba Allah (RM700.00 to maybank) - 1perigi tuuuuuu :)paid
6) Hamba allah (RM140.00) 28/12/10

JUMLAH RM1750
:)cgrock:)paid:)cgrock
 
Last edited:
Sponsored Post

haudli

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 15, 2009
Messages
47,313
Reaction score
442
Points
136
pertolongan sesama insan..
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
den prnh tnye nie
klu nk waqaf 1 perigi rm700
tp den x mmpu..klu dpt kngsi2 den nk msk syer jgk
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Hanya RM700 sahaja untuk 1 perigi yang boleh membantu beberapa keluarga mendapatkan bekalan air.

Kalau seorang sumbang RM70 sepuluh orang kita dah boleh dapat 1 perigi untuk diwakafkan.:)paid
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
Hanya RM700 sahaja untuk 1 perigi yang boleh membantu beberapa keluarga mendapatkan bekalan air.

Kalau seorang sumbang RM70 sepuluh orang kita dah boleh dapat 1 perigi untuk diwakafkan.:)paid
btl2
den stuju :)cgrock:)cgrock
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Mufti Kerajaan Kemboja



“Saya mewakili umat Islam Kemboja mengucapkan ribuan
terima kasih kepada para peserta yang kasihan akan
umat Islam di Kemboja. Semoga ibadah Korban & Aqiqah
kita diterima oleh Allah SWT”




AL-AMEEN SERVE HOLDINGS SDN. BHD. (378533T) AJL 931362
2-1, Tingkat 1, Jalan 9/23A, Medan Makmur off Jln Usahawan, 53200 Setapak, Kuala Lumpur.
Malaysia
Tel:03-4143 4343
Faks:03-4149 1414
Email: [email protected]



Carta aliran pengurusan



Urus Setia Program


Haji Che Mazlan Saad
Pengerusi Program Korban Eidul Adha & Aqiqah di Kemboja


Ustazah Norwariza Mohd Hed
Ketua Urus Setia di Malaysia


Iriani Asnawi
Eksekutif Akaun Al-Ameen Serve Holdings Sdn. Bhd


Semiah Said


Zairani A. Hamid


Zamzurilariha Mat Arifin


Siti Faizura Abd. Rahman


Asma Khairuddin


Nusaibah Din


Abdul Muhaimin Che Mazlan


Zulhalimi Anuar Muhammad


Syamsir Rizal Mat Zain


Khyrul Alfie Juraimi
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Urus Setia di Kemboja:

Alamat Urus Setia di Kemboja :

Pejabat Mufti Kerajaan Kemboja
144E Road 5, Krom1,
Phum 2, Chrang Chamreh 1,
Russey Keo, Phnom Penh,
Cambodia.
Tel/ Faks : 855-23-219679
Zakaryya Adam Tel. No: +855-12-809456 / +855-11-809456
Zakaryya Adam Email: [email protected]


Lembaga Penasihat


Sohibus Samahah Okhna Haji Kamaruddin Yusof
Mufti Kerajaan Kemboja


Okhna Haji Othsman Hassan
Presiden Yayasan Pembangunan Umat Islam Kemboja


Yang Berhormat Haji Zakaryya Adam
Ketua Urus Setia di Kemboja​

Surat-surat Sokongan & Kelulusan


Surat Sokongan Kerjasama Dengan Yayasan Pembangunan Umat Islam Kemboja


Surat Sokongan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)


Surat Kelulusan untuk melaksanakan Ibadah Korban & Aqiqah di Kemboja oleh Mufti Kerajaan Kemboja​
 

mdshamz

Active Member
Joined
Dec 22, 2007
Messages
1,394
Reaction score
24
Points
25

aku dah 3thn join korban/aqiqah nie,1st aku buat korban..2bahagian..every year. Pertengahan tahun nie aku buat aqiqah utk anak aku..aku tak buat pun kat sini.Amik kambing seekor..ntahlaa aku rasa kalau aku buat sini mcm membazir jee,kekadang aku tgk family aku buat...bukan org yg dtg nak makan sangat pun..byk makanan buang.

InsyaAllah,awal tahun depan aku nak buat wakaf perigi nie..atas nama anak aku.Kalau ada rezki lebih..buat 2.

So Ahli CG sekelian,join ler Program nie..mmg best,dpt Novel free lagi,banyak lak tu dia antar.

Nak join dia org kat sana pun boleh..ada disediakan pakej .:)
 
Sponsored Post
Top
Log in Register