BTC USD 38,049.1 Gold USD 1,778.21
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Jimatkan Kos Haji Dgn Dinar Emas

kaizen17

Freshie
Joined
Nov 1, 2010
Messages
22
Reaction score
28
Points
13
Setiap tahun kos menunaikan haji menggunakan Dinar Emas akan lebih menjimatkan. Keadaan ini terjadi kerana nilai emas yang sentiasa meningkat. Jika diperhatikan, secara purata harga emas meningkat sekurang-kurangnya antara 20% hingga 30% setiap tahun.

haji+dan+emas+2.jpg


Sila rujuk contoh pengiraan kos haji pada tahun-tahun yang lepas berdasarkan dinar emas seperti berikut:

Tahun 2002:
1 Dinar = RM140
Kos Haji = 65 keping (rujuk ilustrasi graf di atas) X RM140
Jumlah = RM9,100.00
Dinar yang diperlukan adalah 65 keping.

Tahun 2009:
1 Dinar = RM502
Kos Haji = 18 keping (rujuk ilustrasi graf di atas) X RM502
Jumlah = RM9,036.00
Dinar yang diperlukan adalah 18 keping.

PD-Daily-Price-19082010.png

Ney harga dinar mase bulan ogos hari tu..

*Skarang ney (NOV) 1 Dinar dah dlm lingkungan RM 650

Tahun 2010:
1 Dinar = RM596 (Harga Semasa) 19 Ogos 2010
Kos Haji = 17 keping (Rujuk ilustrasi Harga Public Dinar) x RM596
Jumlah = RM10,132.00 (Kos haji pada tahun 2010 hanya RM 9,980)

Sumber Kos Haji 2010
Petikan dari Berita Harian:-

2010/08/03,KUALA LUMPUR: Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) memutuskan kos menunaikan haji untuk tahun ini kekal pada RM9,980 seorang, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Jamil Khir Baharom.



Kesimpulan:

• Kos Haji pada tahun 2002 hingga 2009 hampir sama tetapi jumlah Dinar yang diperlukan berkurangan!

• Kos Haji pada tahun 2010 pula kekal sekitar RM 9,980 tetapi jumlah Dinar yang diperlukan hanya 17 keping sahaja. Ini bermakna kos Haji berkurang jika menyimpan di dalam bentuk Dinar Emas.

Berdasarkan trend dan contoh pengiraan ini, disertakan permulaan meyimpan DINAR sekarang sebanyak paling kurang 2 Dinar setahun, maka pada tahun 2015, insyaAllah anda akan mampu membiayai haji dengan kos 10 Dinar sahaja.

Oleh itu, marilah kita sama-sama menyimpan dan menabung dalam bentuk Dinar Emas kerana emas sememangnya berpotensi dan merupakan pemegang nilai yang unggul. Kepada para pembaca yang budiman, sebarkanlah kepada orang ramai bahawa menyimpan emas banyak kebaikan dan memanfaatkan kita sebagai umat Islam.
 
Sponsored Post

world

Super Active Member
Joined
Dec 20, 2006
Messages
5,054
Reaction score
229
Points
73
Betul jugak yer .. tak tepikir pulak aku ..
 

kaizen17

Freshie
Joined
Nov 1, 2010
Messages
22
Reaction score
28
Points
13
selain mengurangkan kos haji..dinar emas juga dapat mengurangkan kos perkahwinan dgn menjadikan dinar emas sebagai hantaran...hehe
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
aku mmg wat mcm nie
1st untk khwin
2nd untk pgi haji :D
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
harga kambing dulu 1dinar,harga kambing skrng pn 1 dinar
 

T2T

Super Active Member
Joined
Apr 16, 2008
Messages
6,927
Reaction score
113
Points
73
kat mana nak beli dinar emas ni ?
berapa harga?

meh beli dinar secara pukal dengan den...hehe..

mmm mmg betul emas adalah penyimpan nilai terbaik.. insyallah bulan depan nak tambah lagi 1 dinar...
 

T2T

Super Active Member
Joined
Apr 16, 2008
Messages
6,927
Reaction score
113
Points
73
den ingat pasni nak jual keter guna dinar jugak lah.. hehe..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register