Jenama Islam belum tentu produk muslim, kata PPIM

CG Sponsors




capachou

Active Member
Joined
Feb 19, 2008
Messages
2,025
Reaction score
9
Points
25
lagi aku risau, ketulenan logo halal.
kalau sah halal ok lagi
 
Sponsored Post

Fayafa

Active Member
Joined
May 21, 2017
Messages
1,040
Reaction score
194
Points
33
jangankan kopi cap mesjid, bihun cap mesjid pun ada tp cayanun buat..depa dah pandai manipulate simbol2 Islamik, kemelayuan..jd kena hati2
 

ikanjos79

Active+ Member
Joined
Apr 14, 2011
Messages
2,970
Reaction score
50
Points
30
Produk non muslim yang dibuat utk mengelirukan org islam memang patut diboikot walaupun disahkan HALAL kerana ada unsur penipuan dari segi penjenamaan. Bahasa mudahnya... peniaga yg tak jujur.

Jika branding pun terang2 ada unsur penipuan, camana pula dengan kualiti pembuatannya yg tidak boleh dilihat secara terbuka?

Jujurkah pula halalnya?

Sebagai pengguna, patutkah kita membantu 'mengkayakan' tokey2 yang berniaga dengan menipu kita?

Sebab tu aku kata semua umat islam kena boikot produk2 keluaran tokey2 lahanat ini..
 

MrBiz

Fun Poster
Joined
Apr 14, 2014
Messages
756
Reaction score
23
Points
30
kalau tak silap, ramly dah kena beli ngan ca ya nun alip :(:)(:)(:)((
KUALA LUMPUR 9 Mei - Ramly Food Processing Sdn. Bhd. yang terkenal dengan jenama Ramly Burger menafikan bahawa kepentingan syarikat itu telah dijual kepada syarikat bukan bumiputera.

Pengurus Kanan Pemasaran Ramly Mokni Sdn. Bhd., Siti Hayu Ramly berkata, tidak pernah pada bila-bila masa pegangan syarikat itu dijual dan perniagaan yang berusia 30 tahun itu kekal di tangan pengasasnya, Datuk Ramly Mokni.

Siti Hayu yang merupakan generasi kedua pengasas perniagaan itu terpaksa tampil untuk menjelaskan perkara berkenaan memandangkan pelbagai spekulasi tersebar sejak kebelakangan ini.

''Banyak kenyataan di Internet menyebarkan kononnya Kumpulan Ramly telah dijual dan ia adalah satu dakwaan yang tidak benar dan kami menafikan sekeras-kerasnya.

''Satu lagi perkara yang ingin saya tekankan bahawa semua produk kami adalah halal dan mematuhi setiap aspek dan prosedur Syariah,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Siti Hayu berkata, pihak syarikat tidak tahu menahu punca dan faktor yang menyebabkan dakwaan tersebut tersebar di Internet.

Cuma, tambahnya, jika ada pengguna yang masih was-was dengan kenyataannya, mereka boleh mendapatkan pengesahan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Beliau bagaimanapun berkata, khabar angin itu sedikit pun tidak menjejaskan perniagaan Kumpulan Ramly, sebaliknya permintaan bagi produk-produknya terus meningkat.

Malah, katanya, pada tahun lalu jumlah permintaan adalah 30 peratus lebih tinggi berbanding pengeluaran.

Pada tahun ini, kata Siti Hayu, Kumpulan Ramly telah meningkatkan kapasiti untuk memastikan bekalan seiring dengan permintaan yang semakin menggalakkan.

Kumpulan Ramly kini memasarkan 40 produk dan burger Ramly masih kekal sebagai produk terlaris dengan sumbangan sebanyak 50 peratus kepada perniagaannya.

Ditanya mengenai penerokaan pasaran luar negara, Siti Hayu tidak menafikan produknya telah lama mendapat permintaan tetapi ia tidak dapat dilakukan disebabkan kapasiti pengeluaran yang terhad.

''Kini kami sudah sedia, cuma belum bergerak ke arah itu, Kumpulan Ramly perlu membuat kajian terperinci untuk memastikan kami berupaya bersaing di luar,'' tambahnya.

Beliau tidak menolak kemungkinan akan memasarkan produknya di pasaran serantau dan Thailand dijangka menjadi destinasi pertama Kumpulan Ramly.

Dalam pada itu, Siti Hayu berkata, Kumpulan Ramly kini memperkenalkan pek baru bagi produk burger ayam dan dagingnya.

Katanya, pembungkusan dalam bentuk bantal itu mengandungi enam keping burger ayam dan daging diperkenalkan untuk mengekalkan kesegaran dan kualitinya.



Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0510&sec=Korporat&pg=ko_02.htm#ixzz4icxMFoVW
© Utusan Melayu (M) Bhd
 

kiddd2

CG Top Poster Club
Joined
Jun 7, 2011
Messages
22,308
Reaction score
2,531
Points
191
bley je buat..

pakat2 semua pengeluar islam buat persatuan..

reka satu logo..

letak logo sama kat produk ahli..

beserta kod..

jadi bila beli org ramai tgk ada logo macamtu, diorang tahu itu produk org islam, nak uji ketulenan, cek kod dalam Smartphone..
 

orang2

Active Member
Joined
Aug 28, 2013
Messages
1,276
Reaction score
154
Points
33
kalau tak silap, ramly dah kena beli ngan ca ya nun alip :(:)(:)(:)((
Silap bro dulu masa kilang dia kecil aku ada pergi 4 thn lps pun ada pergi lagi masih org yg sama dan kilang semakin byk ..member aku buat body lorry....ramly jenis byr cash punya
 

cyborg

Active+ Member
Joined
Aug 14, 2008
Messages
4,553
Reaction score
96
Points
40
Tahun 2009

Pengeluar teh cap masjid dihadapkan ke mahkamah


KUALA LUMPUR 14 Feb. – Sebuah syarikat pengeluar serbuk teh mengaku tidak
bersalah di Mahkamah Majistret Selayang dekat sini hari ini atas dua
tuduhan menggunakan bahan pewarna dalam serbuk teh yang dikeluarkan pada
13 Oktober 2005.

Teh Wangi Ros Sdn. Bhd. yang beralamat di No 371, Jalan 20, Taman Ehsan Jaya, Batu Caves dekat sini didakwa melanggar Peraturan 260(3) Peraturan-Peraturan Makanan 1985 kerana serbuk teh tidak boleh menggunakan apa-apa bahan pewarna.


Syarikat berkenaan didakwa di bawah Seksyen 13B(1) Akta Makanan 1983
dibaca bersama Seksyen 13B(2)(d) akta yang sama dan boleh didenda maksimum
RM20,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan bagi setiap satu kesalahan.


Mengikut dakwaan, dua pegawai penguat kuasa Jabatan Kesihatan dari Pejabat
Kesihatan Daerah Gombak membuat pemeriksaan ke premis kilang dan mengambil
dua sampel iaitu Teh Guru Cap Masjid dan Teh Guru Cap Masjid (pek baru).


Sampel berkenaan yang dihantar ke Jabatan Kimia pada keesokan harinya
disahkan mengandungi bahan pewarna sunset yellow FCF yang dilarang dalam
serbuk teh.


Pengurus syarikat, Lee Chooi Moi, 40, yang hadir membuat pengakuan tidak
bersalah memohon masa perbicaraan untuk melantik peguam.


Majistret Ahmad Rizki Abdul Jalil menetapkan perbicaraan kes itu pada 25
April depan.


Jenama teh : CAP MASJID


Pengurus : Lee Chooi Moi,....


kener tipu lagi....dulu PAU AHMAD.....sekarang Teh Cap Masjid pulak.
 

sweetkl

Active Member
Joined
Oct 23, 2012
Messages
1,685
Reaction score
73
Points
35
ada tak senarai produk yang terlibat? mudah sikit nk rujuk
 

a2zextra

Legendary Member
Joined
Sep 7, 2013
Messages
16,407
Reaction score
273
Points
141
KETUA Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan (tengah), Aktivis Kanan PPIM, Muhammad Zharif Johor (kiri) dan Panel Penasihat PPIM, Dr Abdul Kadir (kanan) memegang produk yang statusnya diragui untuk semakan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Sos tiram Adabi tu yang syarikat pembuatan makanan orang Cina pergi ciplak jenama tu...~X(
 
Sponsored Post
Top
Log in Register