BTC USD 69,744.9 Gold USD 2,421.08
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Janji hapus tol terkubur dengan tanda batu nisan

akudotcom

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
50,728
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
50,728
Reaction score
6,225
Points
881
Awards
1
Janji hapus tol terkubur dengan tanda batu nisan

shaheedul.attamimMarch 21, 2024

Dato' Ahmad Yahaya
KUALA LUMPUR: Kerajaan digesa menjelaskan berkenaan janji menghapuskan tol yang dianggap terkubur dengan tanda batu nisan apabila memperkenalkan pindaan Seksyen 11 dalam Fasal Ketujuh Sub Seksyen C dan A.

Dato’ Ahmad Saad @ Yahaya (PN-Pokok Sena) berkata, jika dilihat Sub Seksyen C iaitu pada Seksyen 11 (1)(c) dalam akta itu menjelaskan mengenai fungsi untuk memungut tol dan bayaran lain.

- -

“Tapi dalam Seksyen baharu C (dan) A adalah mengenakan fi atau apa-apa caj perkhidmatan. Memungut bayaran dengan mengenakan bayaran adalah dua perkara yang berbeza.

“Memungut bayaran dengan mengenakan bayaran. Soalnya siapa yang menentukan caj tersebut, siapa yang akan menanggung caj tersebut? Apakah diambil kira kepentingan awam dengan mengenakan caj tersebut?,” soal beliau.

Dato’ Ahmad mengemukakan perkara tersebut semasa mengambil bahagian berucap dalam perbahasan Rang Undang-undang Lembaga Lebuh Raya Malaysia (Pemerbadanan) (Pindaan) 2023 peringkat dasar di Dewan Rakyat, di sini, sebentar tadi.

Beliau juga meminta penjelasan berkenaan mengapa kerajaan mengenakan bayaran tersebut kerana bimbang akhirnya beban dilepaskan kepada pengguna.

“Begitu juga pindaan dalam Seksyen 11-2 dengan beberapa perkara dimasukkan di bawah Sub Seksyen C mengenai sistem dan teknologi pungutan tol.

“Piawaian dan pengawasan dan kawalan termasuk Sub Seksyen C iaitu mengadakan peruntukan bagi bayaran atau apa-apa caj berhubung dengan perkhidmatan yang diberikan oleh lembaga,” ujar beliau.

Menurutnya lagi, dari sudut lain apakah pula tambahan caj akan berlaku pada masa akan datang selain kenaan tol di lebuh raya dan adakah rakyat akan dikenakan tambahan caj lain kelak. – HARAKAHDAILY 21/3/2024

- -
 
Sponsored Post

mmg kiok la nak bayar pampasan pada konsesi leburaya seluruh Malaysia

Hutang peneroka felda pun Kerajaan isu kan sukuk 9 bilion setahun isu 900 juta selama 10 tahun.

bagi Free Tol kene isukan Sukuk 400 bilion wow..tercirit lah.

tu pun ada yg gatal nak tolong bayarkan hutang PTPTN 40 bilion dihapus kira.

Mana-mana ahli politik sebelum nak ckp tu baik tgk la apa RM 40 bilion tu blh buat..blh bina sekolah, rumah mampu milik, biasiswa, bina kemudahan awam dah tentu ramai lagi yg dapat manfaat
 
Janji hapus tol terkubur dengan tanda batu nisan

shaheedul.attamimMarch 21, 2024

Dato' Ahmad Yahaya
KUALA LUMPUR: Kerajaan digesa menjelaskan berkenaan janji menghapuskan tol yang dianggap terkubur dengan tanda batu nisan apabila memperkenalkan pindaan Seksyen 11 dalam Fasal Ketujuh Sub Seksyen C dan A.

Dato’ Ahmad Saad @ Yahaya (PN-Pokok Sena) berkata, jika dilihat Sub Seksyen C iaitu pada Seksyen 11 (1)(c) dalam akta itu menjelaskan mengenai fungsi untuk memungut tol dan bayaran lain.

- -

“Tapi dalam Seksyen baharu C (dan) A adalah mengenakan fi atau apa-apa caj perkhidmatan. Memungut bayaran dengan mengenakan bayaran adalah dua perkara yang berbeza.

“Memungut bayaran dengan mengenakan bayaran. Soalnya siapa yang menentukan caj tersebut, siapa yang akan menanggung caj tersebut? Apakah diambil kira kepentingan awam dengan mengenakan caj tersebut?,” soal beliau.

Dato’ Ahmad mengemukakan perkara tersebut semasa mengambil bahagian berucap dalam perbahasan Rang Undang-undang Lembaga Lebuh Raya Malaysia (Pemerbadanan) (Pindaan) 2023 peringkat dasar di Dewan Rakyat, di sini, sebentar tadi.

Beliau juga meminta penjelasan berkenaan mengapa kerajaan mengenakan bayaran tersebut kerana bimbang akhirnya beban dilepaskan kepada pengguna.

“Begitu juga pindaan dalam Seksyen 11-2 dengan beberapa perkara dimasukkan di bawah Sub Seksyen C mengenai sistem dan teknologi pungutan tol.

“Piawaian dan pengawasan dan kawalan termasuk Sub Seksyen C iaitu mengadakan peruntukan bagi bayaran atau apa-apa caj berhubung dengan perkhidmatan yang diberikan oleh lembaga,” ujar beliau.

Menurutnya lagi, dari sudut lain apakah pula tambahan caj akan berlaku pada masa akan datang selain kenaan tol di lebuh raya dan adakah rakyat akan dikenakan tambahan caj lain kelak. – HARAKAHDAILY 21/3/2024

- -
Masa cakap xpakai otak...itu lah dia...last2 lagi teruk kena bayar..caj sana sini, cukai..
 
Masa pembangkang tuan, Mmglah mcm tu. Semua berdegar2 itu boleh ini boleh, semua berapi2 itu nk bagi ini nk bagi.
Ya masa ni dah jadi kerajaan makin teruk pula..patut ada la improvement..sebelum mansuh kurangkan tol dulu ke..tiba2 subsidi tarik, tol nak charge lagi, cukai sana sini..mengejut sgt..
 
Ya masa ni dah jadi kerajaan makin teruk pula..patut ada la improvement..sebelum mansuh kurangkan tol dulu ke..tiba2 subsidi tarik, tol nak charge lagi, cukai sana sini..mengejut sgt..
Biasalah, masih jauh dari next election, perkemas ekonomi dulu. Nk harap dari FDI, byk isu luaran yg kita x boleh kawal, dgn siri2 peperangan, masalah ekonomi China.

Nk Tawar tenaga buruh rendah mmg kita x mampu utk tarik pelabur masuk.

Apa jer lg option yg kerajaan ada.

Jgn jawab dlm kaca mata musuh politik, yg sekadar nk ungkit kenyataan2 populis masa dulu, tp cuba lihat dgn kaca mata seorang yg neutral, yg non partisan, situasi semasa ini.
 
Biasalah, masih jauh dari next election, perkemas ekonomi dulu. Nk harap dari FDI, byk isu luaran yg kita x boleh kawal, dgn siri2 peperangan, masalah ekonomi China.

Nk Tawar tenaga buruh rendah mmg kita x mampu utk tarik pelabur masuk.

Apa jer lg option yg kerajaan ada.

Jgn jawab dlm kaca mata musuh politik, yg sekadar nk ungkit kenyataan2 populis masa dulu, tp cuba lihat dgn kaca mata seorang yg neutral, yg non partisan, situasi semasa ini.
bukan ke si polan ni kata bekas menteri kewangan terbaik.. ??? bnyk formula
 
bukan ke si polan ni kata bekas menteri kewangan terbaik.. ??? bnyk formula
Itu pandangan dari kaca mata pentaksub politik pihak lawan tuan. Sekadar nk puas kan hati sendiri dan sakit kan hati lawan, tp apa solusi?

Sbb tu aku kata, PAS dan PH ni kena move on jer dgn sebarang kenyataan populis dulu, sbb sama2 bangang. Move forward.
 
Itu pandangan dari kaca mata pentaksub politik pihak lawan tuan. Sekadar nk puas kan hati sendiri dan sakit kan hati lawan, tp apa solusi?

Sbb tu aku kata, PAS dan PH ni kena move on jer dgn sebarang kenyataan populis dulu, sbb sama2 bangang. Move forward.
tp yg jelas sgt pmx mmg tak reti jd pm. menteri2 yg dia lantik x bertindak lgsg utk kebaikan rakyat. melepaskan penyamun dr kes yg dah prima facie bagus utk rakyat. kes beras tempatan dan minyak masak bersubsidi hilang dr radar sgt menyusahkan rakyat.naik kan cukai dan hilangkan subsidi lg bebankan rakyat. ini lah kerajaan paling banghang dlm sejarah malaysia. mungkin baca buku mendam berahi blh ilangkan stress rakyat
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register