BTC USD 51,045.7 Gold USD 1,783.43
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Jangan Berfikir Untuk Bersedekah....

alisha_qistina

Super Active Member
Messages
6,412
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,412
Reaction score
257
Points
81
Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW., sabdanya: ”
Ada seorang lelaki berkata, “Aku hendak bersedekah malam ini.” Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur. Esok pagi orang banyak mempercakapkan bahawa tadi malam ada pelacur yang diberi orang sedekah. Orang itu berujar, “Wahai, Allah! Segala puji bagi-Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur. Aku akan bersedekah lagi.” Dia pergi pula membawa sedekahnya, lalu diberikannya kepada orang kaya.

Pagi-pagi orang banyak mempercakapkannya pula, bahawa tadi malam ada orang memberi sedekah kepada orang kaya. Lalu orang yang bersedekah itu berkata, “Wahai, Allah! Untuk-Mulah segala puji, kerana Engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kepada orang kaya. Aku akan bersedekah lagi.” Dia pergi pula membawa sedekahnya, dan diberikannya kepada si pencuri. Pagi-pagi orang banyak mempercakapkannya pula, bahawa tadi malam ada orang bersedekah kepada pencuri. Orang yang bersedekah itu pun berujar pula, “Segala puji bagi Allah yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada orang kaya, dan kepada pencuri.’

Kemudian orang itu didatangi malaikat seraya katanya :”Sedekah anda sudah diterima baik oleh masing-masing orang yang anda beri sedekah. Adapun perempuan lacur, semoga dia berhenti dari perbuatan melacur; kepada si kaya, semoga dia menyedari dirinya dan bersedekah pula; dan untuk si pencuri, semoga dia berhenti mencuri.”[HR Muslim]

Berdasarkan hadis ini jelas sekali kepada kita bahawa sedekah kita tetap diterima oleh Allah seandainya ada keikhlasan di atas apa yang disedekahkan oleh kita. Sesiapa pun yang menerima sedekah kita tidak menjadi masalah, walaupun mungkin pada pandangan nilaian mata manusia sedekah yang kita lakukan berlaku di luar adat manusia. Tetapi bila kita membaca mafhum hadis ini jelas sekali apabila kita timbul niat untuk bersedekah, maka jangan kita berfikir panjang kepada siapa dan berapakah jumlahnya yang akan kita keluarkan untuk bersedekah.

Lelaki yang disebut di dalam hadis ini tidak menghiraukan apa jua perkataan yang keluar walaupun sedekah yang dikeluarkan tidak menepati nilaian mata manusia, namun apa yang lebih penting ialah nilaian amal kebajikan di sisi Allah SWT.

Jadilah golongan yang memberi kerana kedudukannya jauh lebih mulia berbanding mereka yang menerima. Allah SWT amat memuliakan golongan yang memberi ini, tetapi seandainya mereka memberi tetapi dalam keadaan si penerima tidak redha dan merasa benci dengan pemberian dan sedekahnya kerana wujud kejian dan kata-kata yang tidak baik, maka adakah ianya mendapat rahmat di sisi Allah? Mudah-mudahan amal baik kita ini diterima oleh Allah SWT.

UNTUK PEDOMAN KITA BERSAMA....
 
Sponsored Post

faizal_bulat

Permanently Banned - Multiple ID
Messages
3,920
Joined
Aug 29, 2008
Messages
3,920
Reaction score
164
Points
33
Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW., sabdanya: ”
Ada seorang lelaki berkata, “Aku hendak bersedekah malam ini.” Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur. Esok pagi orang banyak mempercakapkan bahawa tadi malam ada pelacur yang diberi orang sedekah. Orang itu berujar, “Wahai, Allah! Segala puji bagi-Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur. Aku akan bersedekah lagi.” Dia pergi pula membawa sedekahnya, lalu diberikannya kepada orang kaya.

Pagi-pagi orang banyak mempercakapkannya pula, bahawa tadi malam ada orang memberi sedekah kepada orang kaya. Lalu orang yang bersedekah itu berkata, “Wahai, Allah! Untuk-Mulah segala puji, kerana Engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kepada orang kaya. Aku akan bersedekah lagi.” Dia pergi pula membawa sedekahnya, dan diberikannya kepada si pencuri. Pagi-pagi orang banyak mempercakapkannya pula, bahawa tadi malam ada orang bersedekah kepada pencuri. Orang yang bersedekah itu pun berujar pula, “Segala puji bagi Allah yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada orang kaya, dan kepada pencuri.’

Kemudian orang itu didatangi malaikat seraya katanya :”Sedekah anda sudah diterima baik oleh masing-masing orang yang anda beri sedekah. Adapun perempuan lacur, semoga dia berhenti dari perbuatan melacur; kepada si kaya, semoga dia menyedari dirinya dan bersedekah pula; dan untuk si pencuri, semoga dia berhenti mencuri.”[HR Muslim]

Berdasarkan hadis ini jelas sekali kepada kita bahawa sedekah kita tetap diterima oleh Allah seandainya ada keikhlasan di atas apa yang disedekahkan oleh kita. Sesiapa pun yang menerima sedekah kita tidak menjadi masalah, walaupun mungkin pada pandangan nilaian mata manusia sedekah yang kita lakukan berlaku di luar adat manusia. Tetapi bila kita membaca mafhum hadis ini jelas sekali apabila kita timbul niat untuk bersedekah, maka jangan kita berfikir panjang kepada siapa dan berapakah jumlahnya yang akan kita keluarkan untuk bersedekah.

Lelaki yang disebut di dalam hadis ini tidak menghiraukan apa jua perkataan yang keluar walaupun sedekah yang dikeluarkan tidak menepati nilaian mata manusia, namun apa yang lebih penting ialah nilaian amal kebajikan di sisi Allah SWT.

Jadilah golongan yang memberi kerana kedudukannya jauh lebih mulia berbanding mereka yang menerima. Allah SWT amat memuliakan golongan yang memberi ini, tetapi seandainya mereka memberi tetapi dalam keadaan si penerima tidak redha dan merasa benci dengan pemberian dan sedekahnya kerana wujud kejian dan kata-kata yang tidak baik, maka adakah ianya mendapat rahmat di sisi Allah? Mudah-mudahan amal baik kita ini diterima oleh Allah SWT.

UNTUK PEDOMAN KITA BERSAMA....

selalu sedekah, murah rezeki InsyaAllah..
 

Joe1911

Active Member
Messages
1,644
Joined
Mar 5, 2009
Messages
1,644
Reaction score
8
Points
25
semalam abg aku sedekah,aku cakap jgn tuh sindiket kot,abg aku kata xpa kita niat sedekah... mcm mana plak tuh??
 

clorox_bersih

Legendary Member
Messages
18,906
Joined
Jul 2, 2008
Messages
18,906
Reaction score
43
Points
120
dekat laluan pejalan kaki antara stesen LRT plaza rakyat dengan Puduraya,
akan ada beberapa orang yang meminta sedekah..erm..
tapi,aku mulanya nak bagi,tapi lepas kecoh cerita pasal sindiket,aku terus jadi tawar hati..
then pernah sekali tu awek aku tanya aku,
perasan tak tadi,orang yang minta sedekah tu,hisap rokok???
die cakap,orang bagi die duit,untuk makan,ini pulak die g bli rokok..
tak bersyukur langsung..
klu tak caya korang usha2 la sendiri ade sorang pacik tu,
die rendah2,pakai spek hitam,then tadah bakul jual tisu n minta sedekah..
hmm..ntah la...terlalu ramai yang mengambil kesempatan atas kemurahan hati
rakyat malaysia...
aku pun selalu juga didatangi orang2 yang mintak sedekah ni.
bawak la surat2 akuan dari mana tah..konon2 tu permit diorang untuk minta sedekah..tapi menggunakan terma sumbangan ikhlas..
aku cume tidak mahu bersubahat sahaja...bukan tidak mahu memberi...:(:(
 

zaberi

Active Member
Messages
2,087
Joined
Jan 15, 2008
Messages
2,087
Reaction score
35
Points
30
semalam abg aku sedekah,aku cakap jgn tuh sindiket kot,abg aku kata xpa kita niat sedekah... mcm mana plak tuh??

dulu aku fikir mcm ko. sbnarnya itulah peranan saitan. membisikkan fikiran jahat dlm kabu kita.

yg betul; sentiasa jadi pemberi tak kira asa tempat dan siapa. niat kerana allah. dah cukup.

sendikit ker, dia org kaya ker, dia nakk niu ker, semua jgn biar saitan bisikkan dlm hati.

sedekah, beri hadiah = just do it!!
 

zaberi

Active Member
Messages
2,087
Joined
Jan 15, 2008
Messages
2,087
Reaction score
35
Points
30
dekat laluan pejalan kaki antara stesen LRT plaza rakyat dengan Puduraya,
akan ada beberapa orang yang meminta sedekah..erm..
tapi,aku mulanya nak bagi,tapi lepas kecoh cerita pasal sindiket,aku terus jadi tawar hati..
then pernah sekali tu awek aku tanya aku,
perasan tak tadi,orang yang minta sedekah tu,hisap rokok???
die cakap,orang bagi die duit,untuk makan,ini pulak die g bli rokok..
tak bersyukur langsung..
klu tak caya korang usha2 la sendiri ade sorang pacik tu,
die rendah2,pakai spek hitam,then tadah bakul jual tisu n minta sedekah..
hmm..ntah la...terlalu ramai yang mengambil kesempatan atas kemurahan hati
rakyat malaysia...
aku pun selalu juga didatangi orang2 yang mintak sedekah ni.
bawak la surat2 akuan dari mana tah..konon2 tu permit diorang untuk minta sedekah..tapi menggunakan terma sumbangan ikhlas..
aku cume tidak mahu bersubahat sahaja...bukan tidak mahu memberi...:(:(

saitan berjaya. pelaburan saudara zero.
saudara beri jer cash allah beri pahala. dosa mamat tu belum tentu.
 

zaberi

Active Member
Messages
2,087
Joined
Jan 15, 2008
Messages
2,087
Reaction score
35
Points
30
ibu: aku takjadilah nak nyusukan anak aku nih. nanti besar dia jadi pencuri mungkin. ku tak mahu bersubahat.
 

alisha_qistina

Super Active Member
Messages
6,412
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,412
Reaction score
257
Points
81
dekat laluan pejalan kaki antara stesen LRT plaza rakyat dengan Puduraya,
akan ada beberapa orang yang meminta sedekah..erm..
tapi,aku mulanya nak bagi,tapi lepas kecoh cerita pasal sindiket,aku terus jadi tawar hati..
then pernah sekali tu awek aku tanya aku,
perasan tak tadi,orang yang minta sedekah tu,hisap rokok???
die cakap,orang bagi die duit,untuk makan,ini pulak die g bli rokok..
tak bersyukur langsung..
klu tak caya korang usha2 la sendiri ade sorang pacik tu,
die rendah2,pakai spek hitam,then tadah bakul jual tisu n minta sedekah..
hmm..ntah la...terlalu ramai yang mengambil kesempatan atas kemurahan hati
rakyat malaysia...
aku pun selalu juga didatangi orang2 yang mintak sedekah ni.
bawak la surat2 akuan dari mana tah..konon2 tu permit diorang untuk minta sedekah..tapi menggunakan terma sumbangan ikhlas..
aku cume tidak mahu bersubahat sahaja...bukan tidak mahu memberi...:(:(

sedekah je kat rumah anak yatim....
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register