BTC USD 49,100.2 Gold USD 1,783.44
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Janda ekspres

eboss

CG Hardcore
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
KUALA LUMPUR: Sangkakan hujan hingga ke petang, rupanya panas di tengah hari. Begitulah nasib sebilangan wanita berumur bawah 30 tahun yang mengharapkan kebahagiaan selama-lamanya dalam perkahwinan mereka tetapi hanya tinggal impian berikutan diceraikan suami ketika inai masih merah di jari.

Lebih teruk lagi, semakin ramai di kalangan janda muda itu yang hanya bergelar ‘isteri seminggu atau sebulan’.

Mengusutkan keadaan, mereka turut dituduh menjadi punca perceraian sedangkan hakikatnya suami membuat hal, termasuk mahu menjadikan si isteri sebagai keldai dadah.

Berikut adalah pendedahan dua wanita yang hanya sempat menikmati seketika hidup sebagai isteri sebelum mengemas beg pakaian keluar rumah bersama gelaran janda muda.

KES 1 - WATI, 28 TAHUN:

“Baru dua hari kahwin suami sudah buat perangai, namun saya bersyukur kerana perceraian dalam usia muda memberi hikmah kepada saya untuk mencari lelaki lebih baik. Akhirnya kami berpisah selepas genap seminggu bergelar suami isteri.

Walaupun tidak sempat menikmati keindahan alam rumah tangga seperti pasangan pengantin baru lain, keputusan berpisah dengan lelaki dikenali ketika di alam persekolahan itu membahagiakan saya yang terseksa selepas rahsia bahawa suami adalah pengedar dadah terbongkar.

Sebaik menyedari suami terbabit dengan kegiatan pengedaran dadah, hati saya bercelaru dan bimbang. Ini kerana dia memaksa saya menjual dadah.

Rahsia suami adalah pengedar dadah terbongkar pada malam pertama perkahwinan kami apabila dia tiba-tiba memaksa saya membantunya menjual dadah.

Terkejut dengan sikapnya selain bimbang dituduh bersubahat, saya menolak cadangan pelik itu, menyebabkannya berang.

Suami turut melakukan perbuatan tidak saya suka, termasuk mengajak ke pusat snuker.

Ketika itu baru saya menyedari rupa-rupanya dia mengahwini saya bukan atas dasar cinta dan kasih sayang, sebaliknya mahu menjadikan saya alat bagi melancarkan kegiatan pengedaran dadahnya.

Saya bersetuju mengahwininya yang sebelum itu bekerja di Kuala Lumpur sebaik pulang ke kampung di utara tanah air.

Oleh kerana mengenalinya sejak sekian lama, saya tidak berfikir panjang dan terus bersetuju menerima lamarannya.

Namun, kebahagiaan yang saya harapkan dalam hidup berumahtangga tidak sempat dinikmati apabila malam pertama dan seterusnya dilalui dalam keadaan dingin.

Saya pernah menceritakan kegiatan dan perlakuan ganas lelaki terbabit kepada keluarga dan menyuarakan hasrat untuk berpisah selepas dua hari menjadi isteri, namun keinginan itu dibantah keluarga yang tetap berharap kami bahagia.

Kesabaran dan sikap menghormati suami yang ada pada diri saya hanya mampu bertahan seminggu apabila keluarga akhirnya bersetuju dengan keputusan berpisah dengan lelaki terbabit.

Bagi saya, perkahwinan dilalui satu pengajaran buat diri untuk menilai hati budi pasangan supaya tidak menjadi mangsa, selain memastikan mahligai dibina terus bertahan,” katanya.

KES 2 - INA, 22 TAHUN:

“SAYA memasang impian untuk sehidup semati bersamanya, malangnya semua berakhir dalam tempoh masa genap 50 hari apabila suami menjatuhkan talak tiga pada 26 Ogos lalu.

Kurang 24 jam sebelum itu, dia menghubungi saya dan menjatuhkan talak satu dan ketika saya masih terawang-awang dengan perkara terbabit, suami menghubungi saya sekali lagi dan menjatuhkan talak tiga pula.

Lebih mengecewakan, suami yang memberi janji manis sebelum mengambil saya sebagai isteri turut menyatakan terdesak mengambil keputusan bercerai berikutan menganggap saya sebagai adik angkat.

Masih jelas dalam ingatan perkenalan manis kami. Saya mengenalinya di sebuah pusat hiburan di Johor Bahru dan selesa dengan perwatakan baiknya yang ikhlas berkawan tanpa memandang serong pekerjaan saya sebagai pelayan pelanggan (GRO).

Dia yang ketika itu mengunjungi Johor Bahru bagi menduduki peperiksaan di sebuah universiti berikutan melanjutkan pengajian di peringkat lebih tinggi juga menunjukkan minat untuk mengenali saya lebih rapat.

Dalam tempoh dua minggu, percintaan kami berputik sebelum dia menyatakan hasrat mahu menjadikan saya sebagai teman hidup iaitu sebagai isteri kedua dengan alasan mahu menyelamatkan masa depan saya daripada terus bergelumang dalam dunia GRO.

Saya semakin yakin dan percaya kehidupan rumah tangga yang bakal didirikan dengannya yang berusia 39 tahun pasti bahagia apabila dia kelihatan ikhlas serta sanggup mendapatkan restu daripada ibu serta ahli keluarga bagi menyatakan niatnya.

Dia yang berkelulusan tinggi berbanding saya yang hanya bertaraf sekolah rendah dilihat mampu menjadi petunjuk dalam hidup, termasuk daripada segi agama memandangkan perbezaan usia kami 17 tahun.

Akhirnya, kami bernikah di Narathiwat, Thailand pada 5 Julai lalu. Saya turut ditemani kakak dan dua kenalan suami. Bagaimanapun, selepas itu bermulalah episod hitam dalam hidup.

Suami yang berjawatan tinggi berpendapatan lebih RM8,000 sebulan juga seolah-olah bersikap dingin bagi melaksanakan tanggungjawab sebagai suami.

Sudahlah saya hilang punca pendapatan hampir RM3,000 apabila berhenti kerja sebagai GRO atas nasihatnya, saya juga tidak selesa apabila dia menganggap saya sebagai bebanan dengan mengungkit dia ada pelbagai tanggungjawab, termasuk menanggung hutang bank RM300,000.

Saya juga tertekan dengan sikap suami yang tidak menghormati saya sebagai isteri. Akhirnya, genap 50 hari kami bergelar suami isteri, dia menceraikan saya dengan talak tiga.

Saya gagal menghubunginya berikutan dia menukar nombor telefon bimbit.

Dia lepas tangan hingga mengakibatkan maruah saya tercalar.

Saya difahamkan dia bersama isterinya kini mengerjakan umrah di Tanah Suci, sedangkan saya merana dengan perbuatannya.

Saya hampir gila memikirkan perbuatannya dan kini terpaksa kembali bekerja sebagai GRO bagi menyara kehidupan dan menanggung ibu yang sudah tua.

Saya berdoa supaya diberi kesabaran bagi menempuhi saat sukar ini dan bercadang menuntut hak sebagai isteri supaya masalah saya menjadi pengajaran berguna pada lelaki berhidung belang seperti bekas suami.

Saya juga sudah melaporkan kepada Pejabat Agama Islam Johor,” katanya.
 
Sponsored Post

tudung87

Legendary Member
Messages
12,870
Joined
May 30, 2008
Messages
12,870
Reaction score
69
Points
120
mak aihh.. xtau nak cakap apeee.
 

fazarudin

Legendary Member
Messages
10,989
Joined
Jan 2, 2006
Messages
10,989
Reaction score
258
Points
136
kes 2 tu mcm gammpangg jer pompuan tu!!!
 

the_killer

Active Member
Messages
2,053
Joined
Mar 15, 2009
Messages
2,053
Reaction score
1
Points
25
Saya hampir gila memikirkan perbuatannya dan kini terpaksa kembali bekerja sebagai GRO bagi menyara kehidupan dan menanggung ibu yang sudah tua.

macam la xde keje len kat malaysia ni? hurm... patut la laki ko lari..
 
Last edited:

remi

Fun Poster
Messages
126
Joined
Dec 15, 2007
Messages
126
Reaction score
0
Points
10
ciri-ciri title yang boleh buatkan orang meluap nak beli paper
 

emoney

Super Active Member
Messages
8,574
Joined
Feb 13, 2007
Messages
8,574
Reaction score
86
Points
70
Saya hampir gila memikirkan perbuatannya dan kini terpaksa kembali bekerja sebagai GRO bagi menyara kehidupan dan menanggung ibu yang sudah tua.

macam la xde keje len kat malaysia ni? hurm... patut la laki ko lari..

Keja yg halal bercambah kat M'sia nih....kerja hasil lendir jugak yg dicari..:(scam:(scam:(scam
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Messages
109,190
Paid Membership
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,190
Reaction score
1,043
Points
1,101
ades..2 minggu dah cerai..
 

ngutik

Fun Poster
Messages
645
Joined
Jul 4, 2009
Messages
645
Reaction score
3
Points
15
nak melariskan surat khabar yang dah takde modal cerita.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register