BTC USD 49,356.6 Gold USD 1,783.44
Time now: Jun 1, 12:00 AM

IT Tidak Relevan Diajar Dalam Bahasa Melayu

k_barus

Fun Poster
Messages
536
Joined
Nov 12, 2009
Messages
536
Reaction score
45
Points
20
Why Dr. Mahathir insists on using English for math and science. Because globally people use the language as information and/or technology language at this moment. How dangerous it is if we were to use these words in Bahasa, especially in schools. See example below.

hardware = barangkeras
software = baranglembut
joystick = batang gembira
plug and play = cucuk dan main
port = lubang
server = pelayan
client = pelanggan

Try to translate this:

ENGLISH :
"That server gives a plug and play service to the clients using either hardware or software joystick. The joystick goes into the port of the client."

BAHASA :
"Pelayan itu memberi pelanggannya layanan cucuk dan main dengan menggunakan batang gembira jenis keras atau lembut. Batang gembira itu dimasukkan ke dalam lubang pelanggan."
 
Sponsored Post

eishen

Active+ Member
Messages
3,545
Joined
Nov 26, 2007
Messages
3,545
Reaction score
82
Points
30
ingt kn pe td...tp da bce gk ni
 

kifli

Fun Poster
Messages
697
Joined
Feb 12, 2008
Messages
697
Reaction score
8
Points
15
ni terjemahan oleh english tadika...kui kui kui
 

none

Super Active Member
Messages
8,230
Joined
Nov 14, 2007
Messages
8,230
Reaction score
335
Points
91
dh baca...
walau dlm seksi lawak,
tp tajuk merendah/menghina bahasa Melayu...
ni yg tujuan asal nak buat lawak...
hasilnya org tak ketawa,
tp buat org menyampah...:mad:
 

zolympus

Elite Member
Messages
3,417
Paid Membership
Joined
Dec 21, 2005
Messages
3,417
Reaction score
244
Points
33
dh baca...
walau dlm seksi lawak,
tp tajuk merendah/menghina bahasa Melayu...
ni yg tujuan asal nak buat lawak...
hasilnya org tak ketawa,
tp buat org menyampah...:mad:
sebenarnya aku setuju dengan kenyataan di atas :)

OFF-TOPIK Lawak Jenaka :p

sedar atau tidak, sebenarnya penentang keras pengajaran bahasa inggeris utk sains dan matematik ni ramai sebenarnya adalah orang yang mendapat pendidikan inggeris sendiri sbb dia nampak penguasaan ilmu tu sendiri, daripada penguasaan bahasa asing.

bagi pihak aku - aku sekolah kebangsaan di tempat semua melayu - cuma 2 orang india. dan kawasan aku dibesarkan ialah di kawasan semua melayu, kecuali 2 keluarga india, terletak jauh di pedalaman, 35km dari bandar terdekat.

lepas tu, aku belajar di sekolah menengah yg mana semua orang Islam dan menggunakan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa komunikasi seharian.

kemudian aku belajar di sebuah institusi di mana institusi ini adalah institusi terbesar yang menghimpunkan pelajar melayu/bumiputera dan menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pengajaran kecuali dalam subjek pendidikan agama. pun dalam suasana alam melayu.

lepas grad, aku kerja di syarikat multinasional IT, bercampur dengan bangsa2 lain - menggunakan hampir 100% bahasa inggeris utk komunikasi (selebihnya bahasa asing lain, bukan bahasa melayu). dah bertahun-tahun dah. xde masalah pun. xde struggle pun. jauh sekali dari berlagak, tapi cuma nak beritahu - tanpa pengajaran sains dan matematik dlm bahasa inggeris di peringkat sekolah kebangsaan dan menengah pun, orang kita boleh bekerja dan berjaya.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register