Isu nama Allah: Pendirian Pas Mcm Rokok Marlboro Light: Berangin Tapi Tidak Menyengat

CG Sponsors




iswarahijau

Super Active Member
Joined
Dec 12, 2007
Messages
6,060
Reaction score
44
Points
70
PAGI tadi saya menerima kiriman kenyataan akhbar Parti Islam se Malaysia (Pas) menerusi email berhubung kebenaran penggunaan kalimah Allah oleh mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur kepada Kristian. Kenyataan itu dikirimkan oleh sdr Roslan SMS. Malam tadi Pas telah mengadakan mesyuarat lujnah politik bagi membincang dan menyatakan sikap berhubung kalimah Allah yang riuh randah sekarang ini.


Media massa parti itu telah menguar-uarkan beberapa jam sebelum itu akan maksud Pas itu. Besar harapan saya (saya percaya orang lain juga) dengan pendirian ataupun sikap Pas berhubung perkara itu. Setidak-tidaknya Pas akan mengeluarkan kenyataan yang relevan dengan statusnya sebagai parti Islam. Masa inilah kalau Pas ingin menjuarai Islam bagi mengatasi projek Umno menjuarai rakyat!

Saya sendiri sudah pun meminta agar parti-parti politik, Pas, Umno dan PKR menyatakan sikap mereka. Jadi apabila Pas menyatakan akan bermesyuarat mengenai hal itu maka ramai yang ternanti-nanti dan tertunggu-tunggu keputusannya.

Sebagai parti Islam, saya kira Pas lebih tegas dan lantang dalam perkara ini. Apa lagi timbalan presidennya Nasarudin Mat Isa telah melontarkan pandangan peribadi yang agak tegas dan keras. Katanya, perkara kalimah Allah perkara bukan isu politik sebaliknya pencerobohan terhadap agama rasmi negara ini. Tahukan erti perkataan 'pencerobohan' yang digunapakai itu?

Iya, isu kalimah Allah ini tidak seharusnya dipolitiknya. Ia perlu dilihat dari sudut keagamaan dan keselamatan akidah umat Islam di masa depan. Tidak afdal kalau isu agama dilihat sebagai isu politik semata-mata walaupun apa juga isu tidak dapat dielakkan akan dipolitik oleh golongan partisan sampai ke bilapun.

Mesyuarat malam tadi dilaporkan berlangsung selama dua jam. Ia dihadiri oleh para “Shahibul Samaah” Abdul Hadi Awang, Nasaruddin Mat Isa, Musatafa Ali, Dr Mohd Hatta Ramli dan naib-naib presiden, Tuan Ibrahim Tuan Man, Sallahuddin Ayub dan Mahfuz Omar. Mereka inilah yang telah membuat keputusan sebagai menyatakan sikap dan pendirian Pas berhubung isu berkenaan.
Bagi saya kerana isu itu bukan isu politik adalah munasabah dan tepat kalau sikap dan pendirian Pas itu diambil oleh Majlis Syura Ulama bukannya lujnah politik yang tentunya banyak menimbangkan soal-soal siasah duniawi Pas bersama Pakatan Rakyat daripada menghitung soal perintah Allah dan juga tanggungjawab sebagai muslim. Saya tidak fikir sebahagian ahli lujnah politik arif mengenai agama dan berkelayakan untuk memutuskan soal kalimah Allah itu.

Hasil daripada perbincangan selama dua jam itu maka terbitlah kenyataan Pas seperti berikut;

PAS sebagai sebuah parti Islam amat menghormati prinsip kebebasan beragama sepertimana yang ditekankan oleh Islam kerana manusia tidak boleh dipaksa untuk menerima mana-mana agama, melainkan ia merupakan pilihan sendiri.

Prinsip kebebasan beragama ini juga telah dimaktub dalam perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.Walaupun demikian, dalam kontek masyarakat di Malaysia, suasana dan keadaan setempat perlu diambil kira di atas kepentingan awam bagi memelihara keharmonian berbagai kaum dan agama.

Setiap warganegara Malaysia wajib memelihara suasana dan keadaan ini.PAS ingin menjelaskan bahawa berdasarkan kepada kaedah Islam, penggunaan nama Allah pada asasnya adalah dibenar untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi.

Walau bagaimanapun, penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama dalam negara ini.

PAS memberikan peringatan kepada semua pihak supaya tidak menyalahgunakan perkataan Allah bagi mengelirukan atau menjadikan politik murahan untuk mendapat sokongan rakyat.Al-Quran telah menyarankan cara yang betul menggunakan perkataan Allah, sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah al-Imran ayat 64 yang bermaksud: Katakanlah hai ahli kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan dia, dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sesama manusia seperti pemimpin dan sebagainya, sebagai tuhan selain Alllah.

PAS dengan tegasnya ingin menolak sebarang bentuk tindakan agresif dan provokatif jahat yang boleh menggugat keharmonian dan mencetuskan ketegangan masyarakat.PAS dengan segala rasa penuh tanggungjawab bersedia untuk menjelaskan isu ini kepada semua pihak bagi mewujudkan suasana yang harmoni berdasarkan kepada prinsip keadilan sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan dan dijamin oleh Islam.
"Allah For All * Islam For All""Islam Adil Untuk Semua"

Saya tidak mahu tersenyum atau pun berkata lebih dengan kenyataan Pas ini. Sebaliknya saya tersenyum dengan pengakuan yang ditulis oleh Roslan SMS berhubung kenyatan itu yang berbunyi; Sebagai seorang ahli PAS yang wala' pada pimpinan saya akur pada kenyataan ini.” Tagline Roslan ini ada mesej dan ertinya tersendiri.

Saya faham dan mengerti dengan maksud Roslan itu. Saya akur! Maknanya kalaupun dia tidak setuju tetapi kerana dia ahli Pas dia kena akur dengan kenyataan berkenaan. Kena wala’ kepada keputusan yang telah dibuat oleh Pas. Di sinilah dilema sebagai ahli kepada sebuah parti.

Kalaupun kita tidak setuju dengan keputusan parti kerana kita ahli, bayar yuran seringgit dua kita kena sokong sepenuhnya kalau tidak kita akan dikatakan sebagai derhaka!

Saya tidak mahu komen banyak tentang pendirian Pas yang hambar dan ringan macam rokok Marlboro light yang selalu dihisap perempuan itu. Cuma nak tanya dengan merujuk kepada kenyataan Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Haron Din (kalau tak silap). Katanya, kufur sesiapa yang membenarkan perkataan Allah digunapakai pada tempat tidak wajar? Apa maksud kufur? Dan apakah dalam konteks kenyataan dan sikap Pas itu Pas juga bersubahat dengan kekufuran?

Haron Din ulama tarafnya sama dengan Abdul Hadi Awang, Nik Abdul Aziz Nik Mat dan lain-lain, tetapi kenapa harus ada perbezaan pandangan dan terjemahan dalam hal ini. Kenapa? Kenapa kenyataan Pas tidak mengguna pakai istilah Haron Din? Atau berlaku pertelingkahan soal berani dan penakut di sini?

Apakah kerana Haron Din melihat kepada kepentingan agama sepenuhnya manakala Abdul Hadi dan Nik Aziz disamping melihat kepentingan agama tetapi lebih menimbangkan soal politik. Bimbang kalau bersikap keras dan tegas menyebabkan undi akan lari? Pada saya biarlah Pas kalah dengan kebenaran daripada Pas menang dengan kemungkaran!

Kalaulah dalam pandangan mengenaai penggunaan kalimah Allah ini Pas berbeza pendapat, apa lagi rakyat (ahli Pas) di bawah sana, lagilah haru. Ataupun untuk melindungi perpecahan ini maka ahli Pas harus jadi macam Roslan SMS, kena akur dan kena wala' walaupun jauh disudut hati terasa pedih?

Dan sekiranya Pas ingin berpolitik dengan pendirian itu saya lihat Pas bercakap atas air liur Tok Guru Nik Aziz itu (sebab Nik Aziz lebih awal memberi ulasan mengenai hal itu). Lujnah seakan berhati-hati dalam membuat keputusan agar ia tidak dilihat bercanggah dengan Nik Aziz. Mungkin Pas sudah perit akan timbul polimek baru gara-gara Nik Aziz.
Kalau benarlah begitu lebih baik Pas tidak membuat apa-apa kenyataan. Lebih bagus Pas serahkan saja kepada PKR atau DAP untuk mengulasnya. Dengan sikap Pas itu saya kira ia akan menenggelamkan Pas dalam isu agama kalau Pas ada niat bermain politik dengan kenyataan ‘light’ begitu. Dalam isu kalimah Allah saya lihat Pas tidak banyak mendapat political mileage sekiranya mereka ada bermaksud demikian. [d'kota kl 2:20 pm 05/12/09]
http://www.msomelayu.blogspot.com/
 
Last edited:
Sponsored Post

iswarahijau

Super Active Member
Joined
Dec 12, 2007
Messages
6,060
Reaction score
44
Points
70
Lembapnya pimpinan PAS.. dikala mesyuarat Mufti dah meluluskan fatwa HARAM..dikala pimpinan UMNO dan PKR melalui Zulkifli Nordin telah menunjukkan bantahan. PAS pula masih berbeza2 pandangan, TGNA dan Khalid Samad sokong.. Taib Azamudin dgn gang Ust Hadi semua tak sokong.. Lembap tul, setelah 3 hari keputusan Mahkamah dibuat, baru nak meeting.. takut hilang undi bukan Islam ke?
 

ayop

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2008
Messages
4,041
Reaction score
0
Points
20
Lembapnya pimpinan PAS.. dikala mesyuarat Mufti dah meluluskan fatwa HARAM..dikala pimpinan UMNO dan PKR melalui Zulkifli Nordin telah menunjukkan bantahan. PAS pula masih berbeza2 pandangan, TGNA dan Khalid Samad sokong.. Taib Azamudin dgn gang Ust Hadi semua tak sokong.. Lembap tul, setelah 3 hari keputusan Mahkamah dibuat, baru nak meeting.. takut hilang undi bukan Islam ke?
nak buat mcm mana beb.. PISuku...
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
29,153
Reaction score
1,093
Points
201
hahahha .. jangan jadi mcm umno .... kejap A pastu tukar jadi B pastu tukar jadi A balik .... planning tak gune otak ... wakkakakaakk umngok!
 

ayie206

Legendary Member
Joined
Apr 7, 2008
Messages
16,425
Reaction score
106
Points
123
cehhhh.. yang jadi PM tak lembab ke? power ada kat tangan dia.. ha!!! nak sangat konsep 1malaysia lagi.. ~X(~X(
 

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,629
Reaction score
258
Points
91
ramai gak pembangkang yang sokong.....
 

Bijan2008

Active Member
Joined
Oct 26, 2008
Messages
1,214
Reaction score
5
Points
25
mahkamah bagi kebenaran sbb ada undang2... undang2 tu sapa yg buat...???
Sapa yg lembap? PASTI YG DAH PERINTAH MALAYSIA 50 THN LEBIH..
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
29,153
Reaction score
1,093
Points
201
mahkamah bagi kebenaran sbb ada undang2... undang2 tu sapa yg buat...???
Sapa yg lembap? PASTI YG DAH PERINTAH MALAYSIA 50 THN LEBIH..
jawapan ygh simple dan padat .. harap dak2 umgok paham :eek::eek:
 

akuslamberjer

Super Active Member
Joined
Jan 5, 2008
Messages
5,287
Reaction score
103
Points
73
mahkamah bagi kebenaran sbb ada undang2... undang2 tu sapa yg buat...???
Sapa yg lembap? PASTI YG DAH PERINTAH MALAYSIA 50 THN LEBIH..
cehhhh.. yang jadi PM tak lembab ke? power ada kat tangan dia.. ha!!! nak sangat konsep 1malaysia lagi.. ~X(~X(
mudah2an Allah bagi hidayah pada kaum penyokong umngok nih..

tapi kalo diaorang sengaja membutakan mata n memekakkan telinga..tunggu la..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register