BTC USD 36,043.0 Gold USD 1,814.83
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Isu kerakyatan anak separa pendatang asing yang di perjuangkan DAP??

pelitaminyak

Super Active Member
gem
Messages
6,366
Joined
Aug 13, 2008
Messages
6,366
Reaction score
1,756
Points
151
ye tn pelitaminyak, alhamdulillah


The Malaysian Insight

2m ·

Rayuan untuk membatalkan penghakiman itu dikemukakan di Mahkamah Rayuan hari ini.

Kerajaan rayu batal hak kerakyatan automatik anak wanita tempatan​



Dikemas kini 15 minit yang lalu · Diterbitkan pada 13 Sep 2021 8:48PM · 0 Komen

baby_surrogate_afp__full.jpg
Pada 6 Disember lalu, enam wanita Malaysia dan serta Persatuan Kebajikan Sokongan Keluarga Selangor & Kuala Lumpur (Family Frontiers) mencabar amalan yang hanya membenarkan lelaki Malaysia secara automatik memberikan status warganegara kepada bayi mereka yang dilahirkan di luar negara. – Gambar AFP, 13 September, 2021.

PUTRAJAYA telah mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memberikan status warganegara kepada bayi dilahirkan di luar negara oleh wanita Malaysia dengan rakyat asing, kata peguam Gurdial Singh Nijar.

Rayuan untuk membatalkan penghakiman itu dikemukakan di Mahkamah Rayuan hari ini.

Mereka kat kahwin warga asing (lelaki), duduk luar negara dan lahir anak tapi anak nak jadi warga negara........... Sebab apa????
 
Sponsored Post

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,314
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,314
Reaction score
3,209
Points
261
Awards
1
Kerakyatan automatik bayi lahir di luar negara perlu dipertahankan

MUHAMMAD AMNAN HIBRAHIM | | 23 September 2021
Jumaat | 24 September 2021


SHAH ALAM - Pemuda UMNO menggesa Peguam Negara supaya menarik balik notis rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan tuntutan permohonan ibu warganegara Malaysia ke atas kewarganegaraan anak mereka yang dilahirkan di luar negara.

Ketua Pemudanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, sebarang prosedur rayuan harus ditarik balik serta-merta kerana keputusan mahkamah pada 9 September 2021 wajar dipertahankan.

Menurutnya, amalan penganugerahan warganegara secara automatik kepada bapa manakala ibu perlu memohon warganegara secara pendaftaran bagi situasi yang sama mengakibatkan ketidakadilan yang tidak berasas sama sekali.


“Malah amalan ini mengakibatkan kesulitan berpanjangan dan menjejaskan hak kanak-kanak untuk mendapat akses yang sama dengan kanak-kanak warganegara Malaysia kepada pendidikan di sekolah awam serta rawatan perubatan di hospital kerajaan dan kemudahan asas lain.

“Keperitan emosi dan mental pihak-pihak ini hanya kerana anak-anak mereka dilahirkan di luar negara tidak wajar dibiarkan berterusan berlaku.

“Situasi ini, jika tidak dihentikan akan menyebabkan kesan-kesan negatif dan kecelaruan terhadap kebajikan kanak-kanak, perkembangan mereka serta hubungan keluarga dengan adik-beradik yang lain dan prospek-prospek kehidupan seterusnya,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Khamis.

Pada 27 April lalu, kerajaan Malaysia memohon Mahkamah Tinggi supaya membatalkan saman yang difailkan oleh sebuah persatuan dan enam wanita yang berkahwin dengan warga asing bagi membolehkan anak mereka yang dilahirkan di luar negara mendapat hak menjadi warganegara Malaysia.

Saman tersebut difailkan oleh presiden dan pemegang jawatan Persatuan Kebajikan Sokongan Keluarga Selangor dan KL (Family Frontiers), Suriani Kempe dan enam wanita Malaysia lain pada 18 Disember lalu yang menuntut enam perintah mahkamah khusus.

Ia merangkumi perisytiharan bahawa Seksyen 1 (b) dan Seksyen 1 (c) dibaca bersama Perkara 8 (2) untuk memasukkan ibu-ibu Malaysia sebagai syarat bagi anak-anak yang lahir di luar negeri untuk diberi kewarganegaraan Malaysia secara automatik.

Mengulas lanjut, Asyraf Wajdi berkata, permasalahan yang melanda kanak-kanak hanya kerana mereka dilahirkan di luar negara oleh ibu warganegara yang mengahwini warga asing diselesaikan dengan pendekatan bijaksana oleh Mahkamah Tinggi dengan memberi takrifan kepada istilah ‘bapa’ untuk turut merangkumi ‘ibu’.

Sehubungan itu, beliau berkata, selain penarikan balik notis rayuan, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) harus segera menguatkuasakan keputusan ini dengan mengetepikan prosedur di bawah Perkara 15(2) Perlembagaan Persekutuan.

Menurutnya, ia bagi menyelesaikan kesemua permohonan tertunggak seperti mana saranan Mahkamah Tinggi menurut prosedur pemberian warganegara mengikut kuat kuasa undang-undang dengan kadar segera.

“Kegagalan pihak JPN dalam mematuhi keputusan mahkamah bukan sahaja boleh dianggap ingkar mahkamah tetapi akan turut menjejaskan hasrat murni Keluarga Malaysia yang dipelopori Perdana Menteri dalam menjamin keutuhan institusi keluarga serta menjamin hak kanak-kanak terlibat untuk mendapatkan kepentingan terbaik mereka ditegakkan,” jelasnya.

Baca Artikel Penuh
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
333,186
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
333,186
Reaction score
17,813
Points
2,536
Awards
1
KERAKYATAN AUTOMATIK | Kerajaan Teruskan Rayuan Mohon Tangguh Pelaksanaan

Jemaah Menteri bersetuju meneruskan rayuan dan permohonan penangguhan pelaksanaan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan kewarganegaraan automatik kepada kanak-kanak dilahirkan di luar negara oleh ibu warganegara Malaysia yang berkahwin dengan pasangan warga asing.

 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,314
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,314
Reaction score
3,209
Points
261
Awards
1
Isu kewarganegaraan: "Kenapa ibu tak boleh, bapa boleh?" - Azalina gesa kerajaan bersikap adil
Hasimi Muhamad
September 29, 2021 12:55 MYT
Isu kewarganegaraan: "Kenapa ibu tak boleh, bapa boleh?" - Azalina gesa kerajaan bersikap adil
Datuk Seri Azalina Othman Said menggesa kerajaan supaya bersikap adil terhadap isu kewarganegaraan kepada anak-anak yang dilahirkan di luar negara termasuk oleh ibu warga Malaysia. - Gambar fail

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said menggesa kerajaan supaya bersikap adil terhadap isu kewarganegaraan kepada anak-anak yang dilahirkan di luar negara termasuk oleh ibu warga Malaysia.

Tegas beliau, hak asasi manusia perlu menjadi tunjang kepada negara dan ia tidak boleh berat sebelah dengan hanya memberi kelebihan kepada lelaki sahaja.
Dalam masa yang sama, Azalina turut mempersoalkan tindakan kerajaan yang mahu meneruskan rayuan terhadap keputusan mahkamah yang membenarkan kewarganegaraan automatik kepada kanak-kanak dilahirkan di luar negara oleh ibu warganegara Malaysia yang berkahwin dengan pasangan warga asing.


"Baru-baru ini Sultan Johor sendiri menyokong hak kewarganegaraan diberikan kepada ibu-ibu (warganegara) dan anak (yang dilahirkan di luar negara).
"Pun begitu, kerajaan masih nak buat rayuan (keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur). Saya sampai hari ini tak faham, Yang Dipertua pun peguam, saya juga peguam... kita pun agaknya tak faham, apa ruginya?

"Kedua kalau kita nak berlaku adil, saya nak cakap kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob), dan sahabat-sahabat dalam Kabinet, berlaku lah adil kepada semua... kalau ibu tak dapat, bapa pun jangan bagi. Kenapa ibu tak boleh, bapa boleh?" soal Azalina ketika membahaskan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) di Dewan Rakyat pada Rabu.

Jelas Azalina lagi, tindakan membezakan hak kerakyatan menggambarkan seolah-olah golongan wanita di negara ini lebih banyak kekurangan berbanding lelaki.
Desakan Azalina itu turut mendapat sokongan Nga Kor Min (PH-Teluk Intan) yang bangkit menggesa agar kerajaan menarik keputusan untuk membuat rayuan terhadap isu kerakyataan.

Pada 9 September lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bayi yang lahir di luar negara oleh ibu warga Malaysia dan pasangan rakyat asing, berhak mendapat kerakyatan negara ini secara automatik.
Hakim Datuk Akhtar Tahir, yang membuat keputusan itu dalam penghakimannya berkata, perkataan 'bapa' dalam jadual kedua Perlembagaan Persekutuan mesti bermaksud dan merangkumi ibu
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,314
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,314
Reaction score
3,209
Points
261
Awards
1
Resolve citizenship issue for children born to Malaysian mums quickly, Wanita MCA urges govt
F8900901-DF76-47-E9-98-E0-7148-FD76-D063.jpg


IPOH: The amendments to the Federal Constitution allowing Malaysian mothers the right to confer automatic citizenship on their children born outside Malaysia should be resolved quickly, says Wanita MCA.

Its chief Datuk Heng Seai Kie (pic) said many children born overseas to Malaysian mothers and foreign fathers have been suffering for too long due to gender discrimination.

“They are denied their right to citizenship despite it being no fault of theirs at all,” she said


We reiterate our position that legislation must be enacted or amended to clearly declare that so long as one parent holds Malaysian nationality, they have the citizenship rights for their children born overseas,” added Heng in a statement on Sunday (Sept 26).

On Saturday (Sept 25), Home Minister Datuk Seri Hamzah Zainudin said the issue would be brought to the Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah’s attention as soon as possible.

He had said that this came following a Cabinet meeting on Friday (Sept 24) that included a briefing by Attorney General Tan Sri Idrus Harun.

Hamzah had said that steps would be taken to amend the Federal Constitution to allow Malaysian mothers the right to confer automatic citizenship on their children born outside Malaysia.

On this, Heng said that Wanita MCA nevertheless has faith that the current government would have plans to enact or amend legislation to address the issue.

She added that while the government has announced that it intends to appeal the Kuala Lumpur High Court decision, Wanita MCA would like to assure the Association of Family Support & Welfare Selangor & Kuala Lumpur (Family Frontiers) that they have Wanita MCA's support.

“We will journey with you all the way during this tedious battle. Our Wanita MCA Legal Advisory and Women's Aid (Lawa) Centre is available for counselling or legal advice and is contactable at 03-2716 5943,” added Heng.

Heng said over the course of history, the government has introduced legislation and policies to uplift the status of women in pursuit of gender equality.

Join our Telegram channel to get our Evening Alerts and breaking news highlights
 

syahrizam

Active+ Member
Messages
3,626
Joined
Jan 4, 2011
Messages
3,626
Reaction score
107
Points
43
Pemuda UMNO dgn MCA dah macam jadik agen DAP je pasal kes ni. Macam yg tuan biomedik2 tulih diorang ni dah jadik haiwan ternakan Hannah Yeo.
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,314
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,314
Reaction score
3,209
Points
261
Awards
1
Umno & pas khadam Mca
PH macai Dap
Melayu terciduk
Haaa tepokkk 🤣
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,314
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,314
Reaction score
3,209
Points
261
Awards
1
‘Sympathy is cheap’: DAP MP mocks home minister for barring citizenship of kids born to Malaysian mums abroad

Wednesday, 29 Sep 2021 06:32 PM MYT BY YISWAREE PALANSAMY
In her speech debating the 12th Malaysia Plan, the Kulai MP said that Home Minister Datuk Seri Hamzah Zainudin’s expression of sympathy in Parliament last week on the ordeal faced by such mothers is ‘cheap’, without the political will to initiate the much-needed solution. — Picture by Firdaus Latif
In her speech debating the 12th Malaysia Plan, the Kulai MP said that Home Minister Datuk Seri Hamzah Zainudin’s expression of sympathy in Parliament last week on the ordeal faced by such mothers is ‘cheap’, without the political will to initiate the much-needed solution. — Picture by Firdaus Latif
KUALA LUMPUR, Sept 29 — Former deputy education minister Teo Nie Ching today criticised the government over its bid to appeal against the High Court decision granting automatic citizenship to children born abroad to Malaysian mothers with foreign spouses.

In her speech debating the 12th Malaysia Plan, the Kulai MP said that Home Minister Datuk Seri Hamzah Zainudin’s expression of sympathy in Parliament last week on the ordeal faced by such mothers is “cheap”, without the political will to initiate the much-needed solution.

Teo expressed her disappointment with the government’s decision to appeal and Hamzah’s promise of efforts to pave for legal amendments on the issue, lamenting that it is simply taking too much time to address the prolonged miseries of many mothers.

“The home minister himself said that he deeply sympathises with the situation faced by these mothers. I want to say it here, sympathy is cheap if he does not have the courage to approve all such applications under powers vested in Article 15(a),” she said.

Article 15(a) provides special power for the federal government to register children as citizens.

“So I want to ask that as a minister who said himself, that he sympathises with these mothers plight, what is he going to do now? Is he going to ask these mothers and children to wait longer? Word is cheap, sympathy is cheap,” she said, adding that many MPs have also urged the government to halt its appeal.

Teo said that between 2013 and 2018, the Home Ministry had rejected 7,315 applications for children to get citizenship, under Section 15 (2).

Article 15(2) allows for the federal government to confer citizenship to anyone under the age of 21 who at least has one parent who is a Malaysian citizen (or was at death), upon application made to the federal government by his or her parent or guardian.

“At the same time, 4,959 applications are still being processed. Only 142 applications have been approved. So I want to ask if the government now continues its appeal in the Court of Appeal and at the same time is working to amend the Federal Constitution, how long more must the 8,674 applicants wait? How many months or years more do they have to wait?” she asked.

Teo also called on the government to immediately approve all such applications and not give excuses.

At the same time, she said the ministry must also look into issues of Malaysian men not registering their marriages to foreigners, whose children also struggle to obtain automatic citizenship, despite being born in Malaysia.

She said that between 2018 and 2020, of the 6,489 applications for citizenship under Article 15(a) for the aforementioned situation, only 2,969 citizenship certificates were issued.

Last week, the Home Ministry said it applied for a stay of execution order on a ruling recognising children born to Malaysian mothers and foreign fathers as Malaysian citizens, as it wishes to amend the Constitution over the matter.

The High Court in Kuala Lumpur had affirmed Malaysian women’s equal rights under the Federal Constitution — which only Malaysian men have been enjoying for decades — to confer citizenship automatically on their children born overseas to foreign spouses.
 

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,450
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,450
Reaction score
22,262
Points
1,831
Awards
1
Ipoh: Seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun yang bapanya rakyat Malaysia dan dilahirkan di negara ini oleh wanita warga China, hari ini berjaya mendapatkan kewarganegaraan Malaysia.

Ini berikutan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Abdul Wahab Mohamed membenarkan permohonan kanak-kanak itu yang sebelum ini memegang status 'tidak bernegara' supaya Ketua Pendaftar Kelahiran dan Kematian Malaysia mendaftarkan semula taraf kewarganegaraan kanak-kanak berkenaan sebagai warganegara Malaysia.

Dalam penghakimannya, beliau memutuskan kanak-kanak itu memenuhi syarat kelayakan sebagai warganegara kerana memenuhi Perkara 14(1)(b) Perlembagaan Persekutuan iaitu bapanya seorang warganegara Malaysia serta dilahirkan di Malaysia dan tidak dilahirkan sebagai warganegara negara lain.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,934
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,934
Reaction score
15,848
Points
2,066
Awards
1
Ipoh: Seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun yang bapanya rakyat Malaysia dan dilahirkan di negara ini oleh wanita warga China, hari ini berjaya mendapatkan kewarganegaraan Malaysia.

Ini berikutan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Abdul Wahab Mohamed membenarkan permohonan kanak-kanak itu yang sebelum ini memegang status 'tidak bernegara' supaya Ketua Pendaftar Kelahiran dan Kematian Malaysia mendaftarkan semula taraf kewarganegaraan kanak-kanak berkenaan sebagai warganegara Malaysia.

Dalam penghakimannya, beliau memutuskan kanak-kanak itu memenuhi syarat kelayakan sebagai warganegara kerana memenuhi Perkara 14(1)(b) Perlembagaan Persekutuan iaitu bapanya seorang warganegara Malaysia serta dilahirkan di Malaysia dan tidak dilahirkan sebagai warganegara negara lain.

ni kes stateless
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register