BTC USD 24,470.8 Gold USD 1,801.89
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Isu bekalan ayam dianggap sudah selesai

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
112,637
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
112,637
Reaction score
18,192
Points
2,566
Awards
1
Rm9.40 masih ok..kenapa la sebelum xletak macam ni je kan CMM?
saya pun tak pasti tn maxpda

mungkin sebab dragon mengasak kerajaan utk jangan letak harga siling setelah beberapa bulan kita menikmati beli ayam dengan harga siling
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
112,637
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
112,637
Reaction score
18,192
Points
2,566
Awards
1

Sujita Soorian

7m ·

Harga Siling Ayam Bulat Standard Berkuat Kuasa Hari ini (perkilogram)
Semenanjung, RM9.40
Langkawi, RM9.90
Sabah, RM11 hingga RM11.30
Sarawak RM9.80 hingga RM12.90
Labuan RM11.30
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
112,637
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
112,637
Reaction score
18,192
Points
2,566
Awards
1
Okay ke tak okay ni? layak untuk buat piket lagi tak ni...


1656667547411.png


'Himpunan besar-besaran jika kerajaan tak tunai 3 tuntutan'

Diterbitkan: Jul 1, 2022 3:23 PM

Dikemaskini: 4:41 PM



http://www.facebook.com/share.php?u=https://www.malaysiakini.com/news/626782
https://wa.me/?text=https://www.malaysiakini.com/news/626782
https://twitter.com/share?url=https://www.malaysiakini.com/news/626782
Wakil rakyat Pakatan Harapan hari ini berikrar akan menganjurkan satu himpunan besar-besaran pada 16 Julai ini sekiranya kerajaan gagal menunaikan tiga tuntutan utama berkaitan krisis makanan yang dihadapi rakyat.

Perkara itu dinyatakan Adun Taman Templer Sany Hamzan selepas himpunan berhubung kenaikan harga barang di Masjid Jamek Kampung Baru, Kuala Lumpur hari ini.



4ba7e315918bf9696ec3fe35a77b9949.jpg

dca92fb39265b50e444e9bb8e7ba3624.jpg

“Kerajaan hari ni harus laksanakan tiga tuntutan yang kita tuntut itu tadi. Kalau takde tunggu 16 Julai ni.



“Kita akan gerakkan himpunan besar-besaran seluruh negara mendesak supaya harga barang diturunkan,” kata Adun Amanah itu yang juga adalah bekas ketua pemuda parti berkenaan.

Himpunan yang diadakan selepas solat Jumaat ini dihadiri olehsekitar 50 orang. Ia turut disertai oleh beberapa pemimpin Amanah yang turut menyampaikan ucapan ringkas dalam ‘Himpunan barang naik’ itu.

Mereka termasuk Hatta Ramli, Khalid Samad dan anggota jawatankuasa tertinggi pusat DAP Sheikh Umar Bagharib Ali.

Terdahulu, Adun Permatang Pasir Faiz Fadzil membacakan tiga tuntutan deklarasi tersebut yang antaranya menuntut supaya kerajaan mengembalikan subsidi yang telah dipotong sehingga menyebabkan rakyat sengsara.



“Ini kerana kita yakin bahawa hasil negara cukup banyak. Hasil negara sepatutnya digunakan untuk bantu rakyat dalam bentuk subsidi.

6a04e8f8aa2d438bac7517ce483744ed.jpg

“Itu tuntutan pertama kita.. Untuk meringankan beban rakyat, kita tuntut subsidi,” katanya.

Tuntutan kedua, katanya adalah supaya kerajaan menghapuskan sistem permit import (AP) ke atas sebarang makanan import.

Menurut Faiz, sistem AP itu telah mewujudkan monopoli kawalan barang makanan yang telah dikawal oleh pihak tertentu, sehingga menyebabkan bekalan berkurangan.

“Bagi kita itu ialah satu sistem lapuk yang tak harus lagi diamalkan pada masa ni.

“Ketiga, kita tuntut supaya kerajaan panggil satu sidang khas Parlimen untuk membolehkan semua ahli Parlimen di Dewan Rakyat membincangkan isu tentang bekalan makanan, isu tentang keselamatan makanan dan isu harga makanan ini secara tuntas dan mencari penyelesaian yang terbaik,” kata ahli jawatankuasa nasional Amanah itu.


b8a0fa93d47e01ce33c2d32db8647311.jpg

d36f3dba5ecdf1deeb3a6024ddbc5c7f.jpg


Mesyuarat Kabinet baru-baru ini memutuskan bahawa harga runcit siling ayam bagi semenanjung ditetapkan pada harga RM9.40 sekilogram, naik 50 sen daripada RM8.90 yang dijual sekararang. Manakala harga siling telur ayam pula naik antara 2 sen bagi setiap gred.
Jemaah menteri turut memuktamadkan untuk tidak mengapungkan harga ayam sebaliknya meneruskan subsidi.



 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,612
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
28,612
Reaction score
3,826
Points
261
Awards
1
1656667547411.png


'Himpunan besar-besaran jika kerajaan tak tunai 3 tuntutan'

Diterbitkan: Jul 1, 2022 3:23 PM

Dikemaskini: 4:41 PM



http://www.facebook.com/share.php?u=https://www.malaysiakini.com/news/626782
https://wa.me/?text=https://www.malaysiakini.com/news/626782
https://twitter.com/share?url=https://www.malaysiakini.com/news/626782
Wakil rakyat Pakatan Harapan hari ini berikrar akan menganjurkan satu himpunan besar-besaran pada 16 Julai ini sekiranya kerajaan gagal menunaikan tiga tuntutan utama berkaitan krisis makanan yang dihadapi rakyat.

Perkara itu dinyatakan Adun Taman Templer Sany Hamzan selepas himpunan berhubung kenaikan harga barang di Masjid Jamek Kampung Baru, Kuala Lumpur hari ini.



4ba7e315918bf9696ec3fe35a77b9949.jpg

dca92fb39265b50e444e9bb8e7ba3624.jpg

“Kerajaan hari ni harus laksanakan tiga tuntutan yang kita tuntut itu tadi. Kalau takde tunggu 16 Julai ni.



“Kita akan gerakkan himpunan besar-besaran seluruh negara mendesak supaya harga barang diturunkan,” kata Adun Amanah itu yang juga adalah bekas ketua pemuda parti berkenaan.

Himpunan yang diadakan selepas solat Jumaat ini dihadiri olehsekitar 50 orang. Ia turut disertai oleh beberapa pemimpin Amanah yang turut menyampaikan ucapan ringkas dalam ‘Himpunan barang naik’ itu.

Mereka termasuk Hatta Ramli, Khalid Samad dan anggota jawatankuasa tertinggi pusat DAP Sheikh Umar Bagharib Ali.

Terdahulu, Adun Permatang Pasir Faiz Fadzil membacakan tiga tuntutan deklarasi tersebut yang antaranya menuntut supaya kerajaan mengembalikan subsidi yang telah dipotong sehingga menyebabkan rakyat sengsara.



“Ini kerana kita yakin bahawa hasil negara cukup banyak. Hasil negara sepatutnya digunakan untuk bantu rakyat dalam bentuk subsidi.

6a04e8f8aa2d438bac7517ce483744ed.jpg

“Itu tuntutan pertama kita.. Untuk meringankan beban rakyat, kita tuntut subsidi,” katanya.

Tuntutan kedua, katanya adalah supaya kerajaan menghapuskan sistem permit import (AP) ke atas sebarang makanan import.

Menurut Faiz, sistem AP itu telah mewujudkan monopoli kawalan barang makanan yang telah dikawal oleh pihak tertentu, sehingga menyebabkan bekalan berkurangan.

“Bagi kita itu ialah satu sistem lapuk yang tak harus lagi diamalkan pada masa ni.

“Ketiga, kita tuntut supaya kerajaan panggil satu sidang khas Parlimen untuk membolehkan semua ahli Parlimen di Dewan Rakyat membincangkan isu tentang bekalan makanan, isu tentang keselamatan makanan dan isu harga makanan ini secara tuntas dan mencari penyelesaian yang terbaik,” kata ahli jawatankuasa nasional Amanah itu.


b8a0fa93d47e01ce33c2d32db8647311.jpg

d36f3dba5ecdf1deeb3a6024ddbc5c7f.jpg


Mesyuarat Kabinet baru-baru ini memutuskan bahawa harga runcit siling ayam bagi semenanjung ditetapkan pada harga RM9.40 sekilogram, naik 50 sen daripada RM8.90 yang dijual sekararang. Manakala harga siling telur ayam pula naik antara 2 sen bagi setiap gred.
Jemaah menteri turut memuktamadkan untuk tidak mengapungkan harga ayam sebaliknya meneruskan subsidi.




Pas kene join ni
Padang merbok lg besau

Jgn bikin kecoh di masjid
Tempat suci beribadat
 

ayiem676

Active+ Member
Messages
4,514
Joined
May 12, 2011
Messages
4,514
Reaction score
309
Points
56
khalid samad di kampung baru.. sayang betul dia dengan kampung baru... hahahaha
 

akecema

CG Top Poster Club
gem
Messages
25,383
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
25,383
Reaction score
3,562
Points
266
Awards
1
khalid samad di kampung baru.. sayang betul dia dengan kampung baru... hahahaha

die sbnrnye berdendam la
bayangkan nak dapat komisen juta2 jual tanah kg baru, sekali ph jatuh da
habis komisen dapat kat org lain
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,612
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
28,612
Reaction score
3,826
Points
261
Awards
1
Pengkhianat Nasional
 
Sponsored Post

Top
Log in Register