IPTA Bazir Banyak Wang Kerajaan

CG Sponsors




Kehidupan

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
KUALA TERENGGANU 26 Nov. - Institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara ini didakwa membazirkan banyak wang kerajaan apabila hanya lima peratus bahan penyelidikan yang dihasilkan pensyarah atau penyelidik setakat ini benar-benar dimanfaatkan.

Menurut Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah, sebahagian besar penyelidikan yang tidak dimanfaatkan kini tersimpan di stor dan tidak digunakan untuk pembangunan negara.

Beliau hairan mengapa keadaan itu berlaku sedangkan mengikut pemerhatiannya, banyak penyelidikan tersebut mempunyai nilai komersial.

”Pada saya kemungkinan perkara ini berlaku kerana ramai pensyarah atau penyelidik melakukan penyelidikan hanya untuk mendapat kenaikan pangkat tanpa menyedari ia bermanfaat jika dikomersialkan.

”Ini satu pembaziran wang kerajaan. Kalau pensyarah nak buat penyelidikan, buatlah tetapi bukan semata-mata untuk kenaikan pangkat. Ia tidak berfaedah,” ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas merasmikan Persidangan Ekonomi dan Perniagaan Antarabangsa Terengganu 2008 (Tibec 2008) di sini hari ini.

Hadir sama Pengurus Besar Perhubungan Strategik Bank Islam Malaysia Berhad, Datuk Wan Ismail Wan Yusoh; Yang Dipertua Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Negeri Terengganu (DPMMT), Datuk Ir. Tengku Ismail Tengku Jaaffar dan pegawai kanan UiTM.

Mengulas lanjut Ibrahim berkata, menyedari hakikat itu, UiTM kini mahu semua pensyarah dan penyelidik di institusi tersebut agar melakukan banyak penyelidikan untuk dikomersialkan.

Menurutnya, UiTM juga akan mewajibkan semua pensyarah mengkomersialkan penyelidikan tanpa mengambil kira kenaikan pangkat masing-masing.

”Kalau ini kita amalkan, ia bukan sahaja membantu kerajaan malah memesatkan lagi sektor perniagaan dan pertumbuhan ekonomi negara.

”Kita boleh buat kerjasama dengan golongan usahawan dan mereka yang berminat boleh memajukan hasil penyelidikan yang kita lakukan,” katanya. - utusan
 
Sponsored Post

qreemall

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
ceh.... kekadang gomen bkn nk amik perhatian pon....
mcm zulkifli harun tuh....
byk sgt bende yg diciptanye./..
tp haram gomen buat donno jer...
#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S
 

klon8504

Super Active Member
Joined
Jun 21, 2008
Messages
5,110
Reaction score
6
Points
65
urm ntah lah... membazir untuk kepentigan??
 

moneymaker3000

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Mar 24, 2007
Messages
25,254
Reaction score
516
Points
176
gomen dah takde duit nak tolong rakyat...tolong kroni je la mampu..
 

tudung87

Legendary Member
Joined
May 30, 2008
Messages
12,870
Reaction score
69
Points
120
ntahla...
gomen mana ada duit..
tula biotek tu x perlu....
gomen hye akan bg duit klo dia ada nilai komersial jek....
 

mj12

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
11,812
Reaction score
0
Points
110
dah gomen duit banyak....:">:">:">
 

GT

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Nov 14, 2008
Messages
38,557
Reaction score
245
Points
123
Biasalah.... bazir untuk IPTA takpe... jangan bazir untuk wujudkan pusat2 hiburan sudah....
 

Kurma

Active+ Member
Joined
Jul 23, 2007
Messages
4,219
Reaction score
95
Points
30
ceh.... kekadang gomen bkn nk amik perhatian pon....
mcm zulkifli harun tuh....
byk sgt bende yg diciptanye./..
tp haram gomen buat donno jer...
#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S
betul dia tur OTAI inventor...org2 mcm ni kerajaan kena amik jaga bagi peluang utk invent lagi benda2 yg akan menjadi khazanah Mesia....mungkin invention ini akan menjadi satu titik permulaan yg akan mamjukan ke arah sesuatu penghasilan yg membanggakan pd masa depan sebagai mercu tanda bangsa yg gemilang ( pinjam ayat Tun M sat:D:D:D )
 

qreemall

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
betul dia tur OTAI inventor...org2 mcm ni kerajaan kena amik jaga bagi peluang utk invent lagi benda2 yg akan menjadi khazanah Mesia....mungkin invention ini akan menjadi satu titik permulaan yg akan mamjukan ke arah sesuatu penghasilan yg membanggakan pd masa depan sebagai mercu tanda bangsa yg gemilang ( pinjam ayat Tun M sat:D:D:D )
byk dh invention die yg bgus....
aku pnah baca wawancara mingguan mesia dgn die...
mmg sedih gler...
dlm wawancara tu siap tulis lg:
"slps je abis sesi temubual die trus nangis..."
dan aku yg baca pon dh nk nangis...
tersgt sedey....
antara yg aku xleh lupe dr wawancara tu die ade sebut:
"sy ade cipta auto wiper utk kete pd thn
1991 dan org2 proton yg dtg
tgk cume kate kagum je....
pastu abis cenggitu jer...."
#:-S#:-S#:-S#:-S
:(:(:(:(:(:(
:(:)(:)(:)(:)(:)((
 

Kurma

Active+ Member
Joined
Jul 23, 2007
Messages
4,219
Reaction score
95
Points
30
byk dh invention die yg bgus....
aku pnah baca wawancara mingguan mesia dgn die...
mmg sedih gler...
dlm wawancara tu siap tulis lg:
"slps je abis sesi temubual die trus nangis..."
dan aku yg baca pon dh nk nangis...
tersgt sedey....
antara yg aku xleh lupe dr wawancara tu die ade sebut:
"sy ade cipta auto wiper utk kete pd thn
1991 dan org2 proton yg dtg
tgk cume kate kagum je....
pastu abis cenggitu jer...."
#:-S#:-S#:-S#:-S
:(:(:(:(:(:(
:(:)(:)(:)(:)(:)((
Mungkin ada "bias" kepada paper qualification....
kalau ini benar2 terjadi...maka ini sesuatu yg tak sepatut terjadi....
yang penting idea menjadi kan realiti itu penting...
tak semua org berkemampuan melakukan seperti beliau...
walupun pd permulaan benda tur nampak tak hebat TAPI
berikan ruang untuk memajukan benda tur....
kemudian baru masuk phase memantapkan sesuatu invention....
mungkin pihak2 tertentu terlepas pandang atau saja2 meremehkan sebab tak "segah" mcm luar negeri....
kerajaan kena beri perhatian benda2 mcm ni....
sayang sekali kalau dibiarkan ia berlalu begitu sahaja dimakan masa....sedangkan nk improve sesuatu memakan masa bertahun....
 
Sponsored Post
Top
Log in Register