BTC USD 61,161.1 Gold USD 1,767.63
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Indonesia bakal meningkatkan jumlah tentera di Natuna

asamboy

Active Member
Joined
Jan 25, 2013
Messages
1,687
Reaction score
182
Points
43
negara asean kne bersatu buat bantahan di UNCLOS terhadap pencerobohan china
rasa yang terlibat membantah daripada vietnam filipina malaysia indonesia. thailand dan brunei xdengak plak berita
 
Sponsored Post

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
38,912
Reaction score
2,924
Points
206
cina dan tamak berpisah tiada.
orang natuna tu takde rupa cina bukit pun.
 

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,511
Reaction score
21,762
Points
1,671
Indonesia kerah jet pejuang berdepan China

indojet7jan_1578400771.jpg


JAKARTA: Tentera Udara Indonesia mengerahkan empat jet pejuangnya ke Laut China Selatan susulan pertikaian dengan Beijing selepas negara itu membantah pelanggaran China terhadap zon ekonomi eksklusifnya.


Pertikaian bermula pertengahan Disember lalu selepas kapal pengawal pantai China mengiringi kapal nelayan negara itu memasuki perairan di kepulauan Natuna di utara Indonesia, yang menyebabkan Jakarta memanggil segera duta besar Beijing.

Isu ini menjejaskan hubungan dua hala Indonesia dengan China, rakan dagangan terbesar dan pelabur utama bagi negara terbesar di Asia Tenggara itu.

Jurucakap tentera udara Indonesia, Fajar Adriyanto berkata, empat jet F-16 sudah melakukan penerbangan ke pulau berkenaan.

"Mereka melakukan rondaan biasa untuk melindungi kawasan kedaulatan kita, jadi mereka melakukan rondaan di Natuna.

"Kami bukan menerima arahan untuk memulakan peperangan dengan China," kata Adriyanto.

China menuntut Laut China Selatan, laluan perdagangan antarabangsa yang kaya dengan ikan dan rizab minyak sebagai miliknya namun negara Asia Tenggara dan Amerika Syarikat menyifatkan tuntutan China itu tidak berasas dari segi undang-undang

Semalam, Indonesia sudah mengerah kapal nelayannya ke wilayah utara Natuna serta beberapa kapal angkatan lautnya. - REUTERS

 

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,511
Reaction score
21,762
Points
1,671
sabu je lembik. tgk page mmp dh byk kli post psl china coast guard ceroboh msia
 

cak cibo

Active Member
Joined
Apr 18, 2018
Messages
1,196
Reaction score
657
Points
81
Orang Natuna ni orang Melayu...sama macam orang Riau.

Kalau dengar diorang bercakap..orang Indonesia pun ingat diorang ni daripada Malaysia. :)

Ada satu film..Jelita Sejuba..dlm film tu diorg cakap Melayu..
Utk film tu..Anji pun pakai baju Melayu siap sampin utk video clip dia.
:)

InsyaAllah..Ada peluang nak p melancung ke Natuna.
 

x35

Active Member
Joined
Mar 4, 2008
Messages
1,670
Reaction score
197
Points
43
sabu je lembik. tgk page mmp dh byk kli post psl china coast guard ceroboh msia

tabik spring bangsa mendonia ni... kedaulatan negara cukup tegas
 

lau_kau

Legendary Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
15,541
Reaction score
2,504
Points
201
China nie memang melampau semua tempat nak claim dia punya......
 

mrvx

Legendary Member
Joined
Feb 20, 2009
Messages
11,519
Reaction score
818
Points
171
Laut Melayu Timur kaya dengan minyak samber asli... itu sebab CINA nak sangat kawasan laut tu..
 

mrvx

Legendary Member
Joined
Feb 20, 2009
Messages
11,519
Reaction score
818
Points
171
sabu je lembik. tgk page mmp dh byk kli post psl china coast guard ceroboh msia
jangan kacau SABU.. nantikan HANGIT MASAKANNYA .. tak menjadi.. apa daaaa
 

notepad

Super Active Member
Joined
Sep 17, 2011
Messages
9,398
Reaction score
796
Points
126
indon ada backup kat belakang. sapa lagi kalau bukan kamu tahu siapa.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register