BTC USD 61,525.4 Gold USD 1,767.63
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Indonesia bakal meningkatkan jumlah tentera di Natuna

oldtbone

Legendary Member
Joined
May 25, 2012
Messages
17,324
Reaction score
3,694
Points
191
Natuna-Islands-SU-35-620x391.jpg


JAKARTA, Indonesia - Indonesia akan mengukuhkan sistem persenjataan pada Natuna Island dalam jangkaan ancaman masa depan dalam pertikaian di Laut China Selatan.

Natuna, bertempat 550 kilometer ke timur Batam Island, bersempadan dengan Indonesia, Vietnam, Kemboja dan Malaysia. Pulau ini adalah di sempadan Indonesia yang terdekat dengan Laut China Selatan.

"Kami akan melengkapkan Natuna dengan pelabuhan dan memanjangkan landasan pangkalan udara tentera. landasan harus cukup untuk menampung empat jet pejuang, "kata Menteri Pertahanan Ryamizard Ryacudu kepada wartawan.

Tambahnya, lebih banyak jet pejuang akan ditempatkan di pangkalan udara tentera Ranai di Natuna.


Menteri Pertahanan telah membuat satu senarai sistem senjata yang diperlukan untuk sempadan, katanya mempunyai senjata sistem yang betul di sepanjang sempadan adalah perlu untuk mengelakkan sebarang ancaman yang mungkin untuk wilayah Indonesia.

"Kami tidak berada dalam keadaan perang, tetapi di Laut China Selatan adalah sangat dekat dengan kita. Kita perlu bersedia. sistem persenjataan kami adalah baik, tetapi kita perlu untuk menambah lebih banyak [senjata], supaya kita tidak perlu bimbang sepanjang masa, "katanya.

Laut China Selatan adalah sebuah laut separuh tertutup bersempadan dengan China, Vietnam, Malaysia, Singapura, Indonesia, Brunei, Filipina dan Taiwan.

Oleh kerana kedudukan berhampiran dengan begitu banyak negara, ianya rumit, persoalan sensitif melalui bidang kuasa adalah perkara biasa. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, beberapa siri pertikaian ke atas pulau-pulau telah menggegarkan hubungan antara China dan negara-negara lain.

Sebelum ini, Indonesia menaiktaraf pangkalan tentera laut (Lanal) di Pontianak, Kalimantan Barat, untuk menjadi Pengkalan Utama Tentera Laut (Lantamal), juga untuk menjangka risiko yang sama pertikaian meletus di laut.


"Kita harus mengekalkan keselamatan dan kestabilan di Laut China Selatan, terutamanya dengan keamatan yang baru-baru ini meningkatkan ancaman," kata Ketua Tentera Laut kakitangan Adm. Ade Supandi minggu lepas.


baca selanjutnya: http://newsinfo.inquirer.net/841476/indonesia-to-boost-military-in-south-china-sea-amid-dispute
 
Sponsored Post

mobileapps

Active+ Member
Joined
Mar 26, 2013
Messages
3,824
Reaction score
25
Points
25
ni baru betul org panggil pemimpin jaga negara. bukan beli senjata utk dpt komisen dan guna alasan keselamatan untuk halalkan cara
 

thelegends

Active Member
Joined
Feb 13, 2011
Messages
2,199
Reaction score
36
Points
30
terbaik indonesia.negara kita pula sibuk naikkan harga barang.
 

kainlangsir

Legendary Member
Joined
Jul 24, 2006
Messages
12,459
Reaction score
268
Points
141
apa nama pulau kat luar perairan Terengganu tu? Penduduk cakap loghat Terengganu tapi pulau tu milik Indonesia..
 

oldtbone

Legendary Member
Joined
May 25, 2012
Messages
17,324
Reaction score
3,694
Points
191
ni la pulaunya, natuna.. tak silap den lah..

nampak mcm jauh je dr taiwan dan china .. dan singapore mcm sempadan tu lebih milik malaysia dan indonesia. atas dasar apa drg blh claim gak ye?
 

oldtbone

Legendary Member
Joined
May 25, 2012
Messages
17,324
Reaction score
3,694
Points
191
_78360663_sprat.gif


kalo betul ini rupa china claim territory dia..gila lah..depan beranda umah org pn dia sapu ckp dia punya :)) #:-S
 

Bionik

Super Active Member
Joined
Nov 16, 2009
Messages
8,222
Reaction score
59
Points
70
nampak mcm jauh je dr taiwan dan china .. dan singapore mcm sempadan tu lebih milik malaysia dan indonesia. atas dasar apa drg blh claim gak ye?

Memang dekat sangat dgn perairan Malaysia. ..Tapi sebab pemimpin UMn0i Tanah Melayu tak perihatin, Indon dulu yg isytihar pulau tu jadi hak milik & wilayah dia.
Yg dekat (p Batu Puteh) pun boleh terlepas kpd Singapura...wth
 

muhammadrz1

Fun Poster
Joined
Sep 21, 2011
Messages
361
Reaction score
3
Points
15
Patut laa sempadan kita kecik.. rupanya ade natuna.. kalau natuna tu malaysia punye.. dh besar dh sempadan kite:-?
 

ooz

Active+ Member
Joined
May 24, 2008
Messages
2,762
Reaction score
282
Points
41
nampak mcm jauh je dr taiwan dan china .. dan singapore mcm sempadan tu lebih milik malaysia dan indonesia. atas dasar apa drg blh claim gak ye?

tak silap saya masa perjanjian kawasan jajahan pembahagian antara inggeris (tanah melayu) dan belanda (indo).

dan tak pasti kenapa masa nak pembentukan malaya, selatan Thai dan Natuna ni tak dirunding secara serius. mungkin pertindihan pelbagai perjanjian yang rumit.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register