Indeks Rasuah Malaysia...Tahniah Najib...Tahniah SPRM

CG Sponsors




wa_Nabe

Fun Poster
Joined
May 12, 2010
Messages
329
Reaction score
18
Points
15
Indeks Rasuah Malaysia Kedudukan Paling Corot!

by Staff Berita Semasa on November 23, 2010

in Berita Malaysia





Rasuah di Malaysia-Indeks Rasuah Malaysia Kedudukan Paling Corot
Imej Malaysia tercalar kali ini.Selepas 53 tahun di bawah pemerintahan Barisan Nasional, Malaysia telah mencapai taraf terburuk dengan menduduki kedudukan tercorot dalam Asia Pasifik bagi Indeks Rasuah oleh badan membanteras rasuah, Transparency International (TI) sejak 1995.

Dalam laporan terbaru TI, Malaysia telah diletakkan dikedudukan paling corot dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) sejak penilaian itu dibuat 16 tahun lalu dengan kedudukan pada tangga ke-56 berbanding tangga ke-23 pada tahun 1995.Malaysia ketika itu berada di tangga ke enam sebaris dengan negara maju seperti New Zealand, Australia, Hong Kong, Singapura dan Jepun di kalangan negara Asia Pasifik.



Dah 16 tahun, dah macam-macam kempen dijalankan termasuk menggubal 2 rang undang-undang anti rasuah, dan kemudian mentransformasikan Badan Pencegah Rasuah (BPR) kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), namun entah dimana silapnya, Indeks Rasuah Malaysia makin menjadi-jadi pula.

Dalam tempoh 16 tahun Malaysia telah kalah kepada lima negara di Asia Pasifik iaitu Taiwan (tangga ke-33 mata 5.8), Bhutan (36/5.7), Brunei (38/5.5), Korea Selatan (39/5.4) dan Macau (46/5.0).

China berada pada tangga ke-40 dengan mata sebanyak 2.16 pada 1995 dan turun ke tangga 78 dengan mata 3.5 pada 2010.Dengan mengambil kira peningkatan China dibandingkan dengan penurunan Malaysia, China dijangka melangkau Malaysia di segi kedudukan dalam CPI dan mata yang dicapai menjelang 2017.

Begitu juga Thailand yang ditaraf pada kedudukan 34 dengan skor 2.29 pada 1995 kini berada pada paras yang sama dengan China.Malah India juga menunjukkan kesungguhan untuk menambahbaik dengan kedudukan 87 dengan skor 3.3 berbanding tangga ke-35 dengan mata sebanyak 2.78 pada 1995.

Indonesia dilihat membuat kemajuan yang besar dalam usaha melawan gejala rasuah. Berada pada kedudukan paling rendah di paras 41 dengan skor 1.94 dalam CPI kini negara itu berada pada tangga ke-110 dengan skor 2.8 pada 2010.

Dah 16 tahun, bukan makin bagus.Tapi makin merosot.Itu pun ada pihak-pihak yang cuba nak nafikan.Paling menjengkelkan apabila Menteri yang bertanggungjawab terhadap perlaksanaan Indeks Prestasi Utama (KPI) dan NKRA di bawah Unit Pengurusan Prestasi dan Penyampaian (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala cuba menyembunyikan kelemahan kerajaan dengan mengatakan penilaian TI tidak tepat.

Belanjawan untuk SPRM juga telah meningkat daripada RM76.4 juta pada tahun 2005 kepada RM202 juta dalam Bajet 2011 namun rekod membanteras rasuah terus merosot.

Kerajaan sepatutnya merasa bimbang tentang penurunan mata CPI ini. Sedikit sebanyak ianya mempengaruhi pelabur-pelabur asing yang datang ke negara kita.Sekiranya Indeks Rasuah kita teruk, macamana pelabur nak berasa yakin untuk melabur di Malaysia.

Duit dah beratus juta habis.Kempen sana sini. Tapi, makin lama makin teruk pulak rasuah. Apa nak jadi? Tolonglah Menteri-Menteri yang “berpelajaran” semua. Ambil langkah yang bijak dalam mengatasi masalah ini.Bukan seperti melepaskan batuk di tangga sahaja bila buat kerja.

Orang lain pun bayar minyak, beli gula, beli beras sama harga dengan orang kaya. Jadi, jadi tanggungjawab sikit dalam jalankan kerja. Malaysia dah nak ke arah masayarakat kasta. Yang kaya lebih kaya, yang tak kaya lebih kayap. Jadi, ambil tanggungjawab yang di amanahkan oleh rakyat untuk bantu rakyat.Bukan bantu kroni.

p/s:masih ada hati nak minta bangunan baru...:))
 
  • Like
Reactions: Sue
Sponsored Post

kaka88

Active Member
Joined
Nov 22, 2009
Messages
1,410
Reaction score
6
Points
25
mainan org atasan...bese la tu...mkn je rasuah ni...
 

Sue

Active+ Member
Joined
Dec 10, 2007
Messages
2,810
Reaction score
13
Points
25
Indeks Rasuah Malaysia Kedudukan Paling Corot!

by Staff Berita Semasa on November 23, 2010

in Berita Malaysia





Rasuah di Malaysia-Indeks Rasuah Malaysia Kedudukan Paling Corot
Imej Malaysia tercalar kali ini.Selepas 53 tahun di bawah pemerintahan Barisan Nasional, Malaysia telah mencapai taraf terburuk dengan menduduki kedudukan tercorot dalam Asia Pasifik bagi Indeks Rasuah oleh badan membanteras rasuah, Transparency International (TI) sejak 1995.

Dalam laporan terbaru TI, Malaysia telah diletakkan dikedudukan paling corot dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) sejak penilaian itu dibuat 16 tahun lalu dengan kedudukan pada tangga ke-56 berbanding tangga ke-23 pada tahun 1995.Malaysia ketika itu berada di tangga ke enam sebaris dengan negara maju seperti New Zealand, Australia, Hong Kong, Singapura dan Jepun di kalangan negara Asia Pasifik.



Dah 16 tahun, dah macam-macam kempen dijalankan termasuk menggubal 2 rang undang-undang anti rasuah, dan kemudian mentransformasikan Badan Pencegah Rasuah (BPR) kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), namun entah dimana silapnya, Indeks Rasuah Malaysia makin menjadi-jadi pula.

Dalam tempoh 16 tahun Malaysia telah kalah kepada lima negara di Asia Pasifik iaitu Taiwan (tangga ke-33 mata 5.8), Bhutan (36/5.7), Brunei (38/5.5), Korea Selatan (39/5.4) dan Macau (46/5.0).

China berada pada tangga ke-40 dengan mata sebanyak 2.16 pada 1995 dan turun ke tangga 78 dengan mata 3.5 pada 2010.Dengan mengambil kira peningkatan China dibandingkan dengan penurunan Malaysia, China dijangka melangkau Malaysia di segi kedudukan dalam CPI dan mata yang dicapai menjelang 2017.

Begitu juga Thailand yang ditaraf pada kedudukan 34 dengan skor 2.29 pada 1995 kini berada pada paras yang sama dengan China.Malah India juga menunjukkan kesungguhan untuk menambahbaik dengan kedudukan 87 dengan skor 3.3 berbanding tangga ke-35 dengan mata sebanyak 2.78 pada 1995.

Indonesia dilihat membuat kemajuan yang besar dalam usaha melawan gejala rasuah. Berada pada kedudukan paling rendah di paras 41 dengan skor 1.94 dalam CPI kini negara itu berada pada tangga ke-110 dengan skor 2.8 pada 2010.

Dah 16 tahun, bukan makin bagus.Tapi makin merosot.Itu pun ada pihak-pihak yang cuba nak nafikan.Paling menjengkelkan apabila Menteri yang bertanggungjawab terhadap perlaksanaan Indeks Prestasi Utama (KPI) dan NKRA di bawah Unit Pengurusan Prestasi dan Penyampaian (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala cuba menyembunyikan kelemahan kerajaan dengan mengatakan penilaian TI tidak tepat.

Belanjawan untuk SPRM juga telah meningkat daripada RM76.4 juta pada tahun 2005 kepada RM202 juta dalam Bajet 2011 namun rekod membanteras rasuah terus merosot.

Kerajaan sepatutnya merasa bimbang tentang penurunan mata CPI ini. Sedikit sebanyak ianya mempengaruhi pelabur-pelabur asing yang datang ke negara kita.Sekiranya Indeks Rasuah kita teruk, macamana pelabur nak berasa yakin untuk melabur di Malaysia.

Duit dah beratus juta habis.Kempen sana sini. Tapi, makin lama makin teruk pulak rasuah. Apa nak jadi? Tolonglah Menteri-Menteri yang “berpelajaran” semua. Ambil langkah yang bijak dalam mengatasi masalah ini.Bukan seperti melepaskan batuk di tangga sahaja bila buat kerja.

Orang lain pun bayar minyak, beli gula, beli beras sama harga dengan orang kaya. Jadi, jadi tanggungjawab sikit dalam jalankan kerja. Malaysia dah nak ke arah masayarakat kasta. Yang kaya lebih kaya, yang tak kaya lebih kayap. Jadi, ambil tanggungjawab yang di amanahkan oleh rakyat untuk bantu rakyat.Bukan bantu kroni.

p/s:masih ada hati nak minta bangunan baru...:))
Orang2 UMNgOk tau ke baca index tuh!!!:)):)):))
 

Maestro

Active+ Member
Joined
Nov 11, 2009
Messages
3,208
Reaction score
489
Points
51
akan muncul jawapan2 standard dari pihak gov....indeks tu x mencerminkan realiti kat malaysia,dunia asing dengki dgn kemajuan malaysia,pihak yang terbitkan indeks tu bersekongkol ngan pihak pembangkang.....lepas tu selang 2,3 minggu akan kuar kat utusan ke bharian ke....indeks anti rasuah mengikut kajian profesor lulusan darjah 6 atau pemegang2 ijazah B.A(Hons)Cara2 menjilat P..unggung tegar UMNO......Malaysia di tempat ke-2 negara paling bersih di dunia..siap front page lagi................
 

wa_Nabe

Fun Poster
Joined
May 12, 2010
Messages
329
Reaction score
18
Points
15
Orang2 UMNgOk tau ke baca index tuh!!!:)):)):))

apa nak heran menteri dia pun tak tau baca.....:))

betul jugak dah mcm section politik laaa.....:D
mod tolong alih sebelah...hehe
 
Sponsored Post
Top
Log in Register