ILMU SAINS yang TAK LOGIK dan paling MISTIK? | Quantum Mechanics

CG Sponsors




xerocracker

Active+ Member
Joined
Oct 3, 2007
Messages
2,969
Reaction score
45
Points
30
cerita terbaru ..rasa citer TENET.. dia mcm reverse dimension.. masa bergerak backward..berkait tak dgn quantum ni..huhuhu...
 
Sponsored Post

maxpda

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
7,152
Reaction score
133
Points
83
cerita terbaru ..rasa citer TENET.. dia mcm reverse dimension.. masa bergerak backward..berkait tak dgn quantum ni..huhuhu...

mindbending kan...
dia lebih kepada timetravel je..

dari sudut tenaga(entrophy)
secara teorinya masa ni berkait dengan entrophy..

dia cuma reversekan entrophy tu... jadi masa pun bergerak kebelakang, bagi org yg mengalaminya masa tu bergerak macam biasa je.. tapi nampak orang lain dalam keadaan reverse..


satu lagi pasal entrophy boleh tengok cite mr nobody.. apabila tenaga habis mengembang... tenaga tu akan mengecut balik... masa pun akan reverse..
 

xerocracker

Active+ Member
Joined
Oct 3, 2007
Messages
2,969
Reaction score
45
Points
30
mindbending kan...
dia lebih kepada timetravel je..

dari sudut tenaga(entrophy)
secara teorinya masa ni berkait dengan entrophy..

dia cuma reversekan entrophy tu... jadi masa pun bergerak kebelakang, bagi org yg mengalaminya masa tu bergerak macam biasa je.. tapi nampak orang lain dalam keadaan reverse..


satu lagi pasal entrophy boleh tengok cite mr nobody.. apabila tenaga habis mengembang... tenaga tu akan mengecut balik... masa pun akan reverse..
mantap bossku.. bab ni den kureng skit nk faham..hahaha.. tapi kira timetravel backward la gitu.... nnt try search movie tu...
 

maxpda

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
7,152
Reaction score
133
Points
83

diorang dah buat internet pakai prinsip quantum teleportation dah..

quantum teleportation tu cuma lebih kepada teleport maklumat atau state saja... bukan teleport jisim.

menggunakan teori quantum entanglement.. dimana.. terdapat dua partikel yang tak dapat dipisah antara satu sama lain.. maksudnya kedua2 partikel ni saling berkait rapat... sebagai contoh partikel A berpusing arah jam... partikel B pula akan berpusing lawan jam... tak kira dimana mana pun...

jadi state ni yang mereka guna untuk teleport maklumat..

contoh partikel A berpusing arah jam ditakrifkan sebagai 0, partikel B pula sebagai 1...jadi...mereka cuma perlu ubah state partikel A, kepada 0 dan 1.. secara tidak langsung partikel B pula akan bertukar kepada 1 dan 0 secara serentak.. dan itu akan menghasilkan maklumat..

kalau nak difikirkan memang tak logik..
 

maxpda

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
7,152
Reaction score
133
Points
83
mantap bossku.. bab ni den kureng skit nk faham..hahaha.. tapi kira timetravel backward la gitu.... nnt try search movie tu...
antara cerita yang best laa...
tapi berkenaan masa mengundur tu cuma teori saja... ada 3 teori mcm mana dunia kita ni kiamat.. the big crunch, the big rip, dan the big chill
 
Sponsored Post
Top
Log in Register