BTC USD 56,970.0 Gold USD 1,834.82
Time now: Jun 1, 12:00 AM

ikan keli kotor??

arifnikkeyell2000

Active Member
Joined
Nov 15, 2007
Messages
1,184
Reaction score
14
Points
25
ni aku baru dapat dalam e-mail.. entah betul entah tidak..

Dari Cerita Seorang Kawan,,,

Assalamualaikum. .mungkin anda yang baru dengar masalah ini akan terkejut tapi tidak kepada siapa yang dah tau hakikat sebenar..saya buka nak menjatuhkan sesiapa atau nak memburukkan syarikat mana2 pun..artikel saya ini sekdar untuk berkongsi maklumat yang saya perolehi..ikut kisah lanjut oleh saya..

Pada baru2 nih sekitar hujung bulan Ogos, saya diminta ke J-Biotech atau nama penuhnya Perbadanan Johor Bioteknologi dan Biodiversiti yang beroperasi di MTDC-UTM. Saya kesana sebab nak hantar invois. Sesampai saya disana, saya terpaksa tunggu untuk berjumpa pegawai yang bertugas kerana katanya sedang meeting.

saya pun tunggu di ruangan menunggu bersama beberapa ahli perniagaan bumiputra yang tengah rancak berbincang.. saya pun duduk dan dengarlah perbincangan mereka..rupanya mereka sedang bercakap mengenai pembiakan ikan keli.

Pengarah urusan syarikat apa pun saya tak ingat tapi ada akuakultur lah dibelakang nama syarikatnya itupun berpandukan baju kemeja f1 yang dipakainya.. Menurut beliau, ikan keli memerlukan 2 paket makanan untuk membesar seberat 1Kg dari anak benih. 1 paket makanan berharga Rm2 lebih jadi modal makan sahaja dalam Rm4.tapi mcamana tokey ikan keli cina dapat jual RM1.80/Kg? jawapannya setiap hari tokey cina ni akan masuk ke reban ayam dan amik bangkai ayam yang mati untuk dijadikan makanan ikan keli. Ikut kajian, 2% ayam akan mati di Malaysia setiap hari,jadi jika ayam ada 200,000 jadi dalam 4000 ekor ayam akan mati dalam sehari. Perghh..ini dah cukup banyak untuk diberi makan kepada ikan keli..jadi modal makanan yang ditanggung tokey cina adalah RM 0.00!!!

Ditambah lagi, ikan keli memerlukan masa berminggu2 untuk membesar kepada 1Kg/ekor..jadi cara untuk mempercepatkan pertumbuhan ikan keli adalah dengan memelihara ikan keli dalam air kumbahan (samada kumbahan manusia @ haiwan). Katanya jika dipelihara dalam air kumbahan, ikan keli akan membesar dalam masa yang cukup singkat..tapi kenapa ikan keli yang dibeli bersih jer??? jawapannya ialah selepas ikan keli cukup besar dalam air kumbahan, ia akan dipindahkan ke kolam kuarantin air bersih selama seminggu…SEMINGGU???. .ya kerana untuk menjadikan ikan keli itu nampak betul2 bersih..gila betul…

Jadi kos operasi oleh tokey cina hanya untuk bayar gaji pekerja,kos penghantaran dan beli benih ikan.

Setahu saya, beza ikan keli yang dipelihara dengan betul dan yang kotor adalah, ikan keli kotor akan dijual dengan saiz yang besar dan banyak lemak sebab makan ayam mati. Kalau nak makan jugak ikan keli, belilah dikampung2 atau yang kecil2 dan berwarna hitam....

Mencari yang halal adalah fardhu bagi umat Islam..dari meja pengarang..
 
Sponsored Post

elmyda

Super Active Member
Joined
Jan 5, 2007
Messages
9,552
Reaction score
157
Points
73
ntah la.. tk berani nk komen..
 

bumantara

Active Member
Joined
Nov 10, 2007
Messages
1,556
Reaction score
2
Points
25
hurm.....
geli gk dgr
tatau ar betul ke tak
sapa2 g ar kaji
 

alluring_angel

Fun Poster
Joined
Jun 27, 2008
Messages
995
Reaction score
76
Points
20
pnh dgr gak cite pasal nih....kat cg nih gak..
dah lama x mkn ikn keli dah..
 

mj12

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
11,812
Reaction score
0
Points
110
biar betik?....:-?
 

MoshedFX

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Nov 15, 2007
Messages
8,374
Reaction score
89
Points
70
patut la sedappppppp....perghhhhhh
 

LiZa_CaYuNk

Active Member
Joined
Oct 28, 2008
Messages
1,299
Reaction score
0
Points
20
blum penah mkn ler.. cam nak try je..
tp x jd lak.. :)paid :)paid
 

EiRa

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Oct 27, 2007
Messages
15,057
Reaction score
0
Points
110
nasib baik aku x reti nak mkn ikan keli ni..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register