Ibu Bapa Nabi Muhammad Masuk Neraka?Musyrik?

CG Sponsors




tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Benar, ada khilaf dalam hal ni. Masalah yang sangat besar zaman laa ni bila ditimbulkan isu khilaf sebegini, ambil satu pendapat sahaja dan mengatakan itu adalah pendapat paling benar.

Bahaya sebab takut2 kita tak beradab dengan Rasulullah saw dan menyakiti Rasulullah saw.
benar..sebab bab tu byk tengok ayat2 quran bukan ulama main reka2 ikut nafsu..spt akan datang rasul sebelum dsb..masih ada keampunan Allah s.w.t. cuma bila rasul s.a.w. isytiharkan yg bginda di utuskan kepada semua manusia..terhentilah agama fitrah..jadi sesiapa dizaman ini yg berkata ada agama fitrah lagi..salah..sebab islam ada dimana2 cuma kene amik je..kalau kata xtahu..masuk nerakalah si kafir tu..

jadi bab bapa ibrahim..aku amik yg husnu zhan..dr ilmu yg aku tahu..dan aswj itu bila ditanya akan bab bapanabi ibrahim..kita pulangkan hal itu kepada Allah..iaitu..wallahualam..semoga Allah selamatkan kita dr api neraka..
 
Sponsored Post

02047haf

Active+ Member
Joined
May 22, 2015
Messages
2,855
Reaction score
156
Points
48
Apakah Bapa Nabi Ibrahim beriman atau kufur?
Sila baca surah Maryam 19:41-47 .. Agama kita perlu ditegakkan berdasarkan hujah yang sahih bukannya ceta rekaan para ilmuan agama...

Bila Al Quran atau hadith sahih dengan terang dan jelas menceritakan sesuatu maka kita wajib beriman dengannya ... x perlu nak reka sesuatu yang x der nas yang sahih ...

Dalam ayat ni setahu saya, ulama' ada mentafsirkan perkataan abi dengan bapa saudara. Kerana dalam bahasa arab abi tak semestinya merujuk kepada bapa kandung.

Cuba tanya alim ulama' dan tengok perbincangan mereka untuk ayat ini. Tengok juga penjelasan ahli tafsir.

Kalau kita baca terjemahan melayu sahaja, memang diterjemah bapa. Tapi tak boleh ler kita ambil direct macam tu. Ada tafsirannya.

Cuba lihat ayat 14: 41. Dalam permohonan ini bapa disebut sebagai walid. Di mana dalam bahasa arab walid bermaksud bapa kandung. Maka kenapa ada penggunaan bahasa yang berbeza-beza?

Jadi dalam ayat 14:41 ini ulama' mentafsirkan Nabi Ibrahim berdoa kepada bapa kandung baginda. Berbanding dengan ayat mula2 dari surah Maryam tadi, ia boleh merujuk kepada bapa saudara.
 

jejantas

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
mana buktinya quran kata pada bapa nabi ibrahim tu spt tuhan kata ke firaun atau qarun??
atau quran kata pada ibrahim atas doa2 dia spt tuhan kata ke nabi nuh atas doa nabi nuh ke atas anaknya??

sebab tu aswj mengambil langkah selamat didunia dan akhirat..sebb masih ada khilaf ulama bab ni.. hanya wahabi je golongan yg kata ibubapa nabi s.a.w. masuk neraka..syiah yg sesat pun xkata bgtu..dan kami aswj juga menyatakan ibubapa nabi s.a.w itu beragama hanif/fitrah..sebab tu ko baca sebelom kelahiran nabi tu bagaimana dulu..
dah baca ker belum tuan surah Maryam tuh?
 

jejantas

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
Dalam ayat ni setahu saya, ulama' ada mentafsirkan perkataan abi dengan bapa saudara. Kerana dalam bahasa arab abi tak semestinya merujuk kepada bapa kandung.

Cuba tanya alim ulama' dan tengok perbincangan mereka untuk ayat ini. Tengok juga penjelasan ahli tafsir.

Kalau kita baca terjemahan melayu sahaja, memang diterjemah bapa. Tapi tak boleh ler kita ambil direct macam tu. Ada tafsirannya.

Cuba lihat ayat 14: 41. Dalam permohonan ini bapa disebut sebagai walid. Di mana dalam bahasa arab walid bermaksud bapa kandung. Maka kenapa ada penggunaan bahasa yang berbeza-beza?

Jadi dalam ayat 14:41 ini ulama' mentafsirkan Nabi Ibrahim berdoa kepada bapa kandung baginda. Berbanding dengan ayat mula2 dari surah Maryam tadi, ia boleh merujuk kepada bapa saudara.

Rujuk sini tuan http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2679&Itemid=75
 

m0mo~

CG Top Poster Club
Platinum Member
ForexMart Fans
Joined
Oct 4, 2012
Messages
35,312
Reaction score
387
Points
136
Hebat belaka forumer cg ni. Prihatin sungguh bab masuk syurga neraka ni sampai nak tahu ibu bapa kpd Rasulullah s.a.w masuk syurga atau neraka. Aku tak sempat nak sibukkan diri pikir hal org lain masuk neraka atau syurga sbb aku sibuk mikir aku sendiri nak ke mana nanti.

Semoga aku tdk tergolong dlm golongan yg menyakiti Rasulullah s.a.w.
amin..aku pun harap aku tak tergolong dalam golongan yang menyakiti Rasulullah s.a.w..
benda tak perlu bincang pun nak bincang..jaga amalan masing2,teguhkan dan sentiasa perbaharui iman dan amal jela...dunia ni sementara wahai sahabat2....berpesan2lah tentang syurga dan neraka....
 

02047haf

Active+ Member
Joined
May 22, 2015
Messages
2,855
Reaction score
156
Points
48

02047haf

Active+ Member
Joined
May 22, 2015
Messages
2,855
Reaction score
156
Points
48
amin..aku pun harap aku tak tergolong dalam golongan yang menyakiti Rasulullah s.a.w..
benda tak perlu bincang pun nak bincang..jaga amalan masing2,teguhkan dan sentiasa perbaharui iman dan amal jela...dunia ni sementara wahai sahabat2....berpesan2lah tentang syurga dan neraka....

Amin amin amin.

Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang beradab dengan Rasulullah saw dan semoga kita berada bersama baginda di akhirat kelak.
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
dah baca ker belum tuan surah Maryam tuh?
dah baca lama dh..kisah nabi ibrahim dan nabi m7hammad s.a.w xsama..jadi ko nk kata ayah nabi ibrahim mati kafir tu..mana ayat quran yg kata ayah ibrahim mati kafir??..
 

Cytokinesis

Permanently Banned, Multiple Account azriff
Joined
May 4, 2017
Messages
2,510
Reaction score
440
Points
41
uish.. bahaya topik ni.. kalau takda ilmu jangan nak komen lebih2..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register