BTC USD 39,020.1 Gold USD 1,817.70
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ibnu Sina Penganut Agama Syiah

satio

Active Member
Joined
Jan 12, 2011
Messages
1,905
Reaction score
69
Points
30
Kadang kita perlu tahu adakah orang itu orang awam atau jenis yg hardcore.

Tak boleh salahkan kalau orang itu orang awam kerana orang awam tidak tahu beza antara ulama atau ustaz Wahabi dan tak Wahhabi.

payah gak bro. setiap wali2, ulama2 ke ustaz2 ke semua bermula dgn golongan awam jgk. yg membezakan mereka ni cuma keinginan utk cari ilmu dan cari kebenaran.. so mereka melangkah satu langkah ke depan.. kalau org2 kebykkan yg selesa dgn tahap mereka dan rasa dah cukup benar,mmg payah nak cakap..
jahil itu musuh bg setiap manusia, bila dikata musuh maka kena lawan.. kalau x lawan maka kita dianggap sbg gagal..
bila dah gagal tahu2 ler kat mana tempat kita,..
bila dah jahil jd mcmni ler. apa yg disuap semua main telan jer
 
Sponsored Post

satio

Active Member
Joined
Jan 12, 2011
Messages
1,905
Reaction score
69
Points
30
aku pon..emmmrrrr...:-? ulama' arab Saudi..eeeemmmmmmmmmmrrrrrr... imam ghazali pon diaorg kate salah... yg xde ilmu,g cari ilmu yg alim lg benar sanad ilmunya.. jgn sebarang mengata ulama...

skrg yg byk beraksi di internet artikel2 semua byk geng2 diorg je.. org yg suke berguru dgn internet mmg kebykkan akan terikut2 pendapat geng2 diorg ni.......sheikh google....:D
 

putremas

Fun Poster
Joined
Nov 3, 2009
Messages
700
Reaction score
26
Points
20
tau tu..sbb bro tau bro cakap mcm tu..hu3..tap ramai yg tak mau amik tau...he3:)

Kena amek tau sbb skrg ni tgh merebak spt virus. Kena bendung sebelum terlambat. Kalau dh jd kanser, susah nk ubat.
 

Bionik

Super Active Member
Joined
Nov 16, 2009
Messages
8,222
Reaction score
59
Points
70
kenapa nak campur aduk soal intelektualism perubatan Ibnu Sina dan sisi agama/falsafah dalam diri dia?

teori-teori perubatan dia tak ada kena mengenn dengan soal akidah.

seberapa banyak karya falsafah dia yang survive dan jadi rujukan berbanding kitab perubatan dia?

then, apa bahayanya dia kalau fokus diberi kerana ilmu perubatannya, bukan falsafah?




Jika menjadikan Ibnu Sina sebagai rujukan dalam bidang perubatan itu salah, bagaimana dengan Newton dan Fizik?

Bagaimana kalau sebuah sekolah mengadakan "Hadiah Newton" bagi pelajar yang cemerlang dalam Fizik?
Fizik
formula E = mc2
Albert Einstein se0rang Yahudi...:)
 

Megat Sri Rama

CG Top Poster Club
Joined
Aug 28, 2007
Messages
20,277
Reaction score
506
Points
161
Fizik
formula E = mc2
Albert Einstein se0rang Yahudi...:)

Yahudi yang agnostic, tidak menolak kewujudan Tuhan cuma tidak subscribe kepada akidah mana-mana agama... ie. Yahudi secara etnik, tidak secara agama.

But then, does it really matter bila yang dihormati adalah pencapaian ilmu beliau bukannya pendapat beliau tentang ketuhanan.

Nah, begitu jualah maksud saya bila bersangkutan dengan Ibn Sina.
 

master04

Legendary Member
Joined
Jan 17, 2008
Messages
10,130
Reaction score
4
Points
115
Sek2 kat johor sheikh bukhari yg kaya raya tu sponsor tusyen ibnu sina utk bdk2 melayu
 

Megat Sri Rama

CG Top Poster Club
Joined
Aug 28, 2007
Messages
20,277
Reaction score
506
Points
161
Imam Al-Ghazali tak mempersoalkan pun pegangan Ibnu Sina ni sbg seorg Syiah. Tapi Imam Al-Ghazali menfatwakan Ibnu Sina dan Al-Farabi sbg SESAT sebab mengguna pakai Falsafah Aristotle or Socrates.

Tapi ada yg kata end the end, Ibnu Sina bertaubat dan kembali semula pd ajaran Islam. Tapi tak tahu la Sunni atau Syiah.

Bukti Ibnu Sina ni sorg Syiah...pada mulanya Ibnu Sina berkhidmat dgn Kerajaan Mahmud Ghazvani, memandangkan Kerajaan Ghaznavi adalah kerajaan Sunni n mempunyai polisi anti dgn Syiah. Akhirnya Ibnu Sina bertindak melarikan diri dgn berkhidmat dgn Kerajaan Buwaihid yg pro Syiah.

Ramai saintis Islam yang boleh dikategorikan bermasalah dalam hal macam ni...

Ibn Rushdi (Averroes) adalah pengasas sekularisme... Beliau muslim di zaman Umayyad yang berketurunan Eropah tulen (bukan Arab). Tapi saya, dan saya yakin ramai yang lain juga, tidak pernah ambil port pasal pemikiran beliau yang itu.

Tapi jika tidak dihargai, merekalah yang merintis permulaan sains moden menjadikan rupa sains seperti yang kita kenal hari ni. Susah nak kata mereka tidak mempunyai jasa kepada manusiawi.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register