BTC USD 37,005.4 Gold USD 1,796.68
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ibnu Sina Penganut Agama Syiah

TengkuHaadi

Active+ Member
Joined
Mar 24, 2008
Messages
4,344
Reaction score
471
Points
41
Oleh : Moosaa Richardson
Transliterasi oleh : Jebat.

Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Ibnu Sina bukanlah satu tokoh asing bagi kita semua. Tokoh yang terkenal dengan kehebatan beliau dalam bidang falsafah dan perubatan amat dikagumi oleh semua pihak sama ada yang beragama Islam ataupun bukan. Juga dikenali sebagai 'Avicenna' dikalangan masyarakat barat, ketokohan beliau dalam bidang yang dikuasainya, menyebabkan nama beliau diabadikan di hospital mahupun di institusi pengajian tinggi sebagai tanda hormat dan kagum diatas pencapaian beliau.

Walaupun masih terdapat banyak lagi saintis Islam yang cemerlang di sepanjang sejarah dalam penemuan ilmu perubatan dan saintifik yang penting, namun nama mereka tidak diangkat setinggi Ibnu Sina. Maka dengan itu, ada baik sekiranya umat Islam berfikir sejenak, melihat kebelakang, mengkaji sejarah mengenal pasti siapakah yang terlibat dalam mengagungkan Ibnu Sina. Dan pokok paling penting apakah aqidah Ibnu Sina yang sebenarnya?

Penyataan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah mengenai Ibnu Sina

Abu 'Ali Al-Husayn ibn' Abdillaah ibn al-Hasan ibn 'Ali ibn Sina (d.428) telah dilahirkan dalam kelurga penganut Syiah Ismailiyah yang sesat ( Salah satu 'Mazhab' dalam Syiah), yang terkenal kerana kekufuran dan kepura-puraan, seperti yang dinyatakan oleh Syaikh al .-Islaam Ibnu Taimiyyah [1] Malah, Ibn Taimiyyah turut menambah :


وأحسن ما يظهرون دين الرفض وهم في الباطن يبطنون الكفر المحض

" Dan Perkara terbaik mereka tunjukkan secara terbuka adalah ar-Rafdh (iaitu Syiah Raafhidah), manakala mereka disembunyikan itulah kepercayaan mutlak tulen dalaman." [1]

Ibnu Taimiyyah turut mengesahkan bahawa Ibn Sina adalah seorang Syiah yang mana keluarganya dan adiknya sendiri adalah dari kumpulan Syiah yang mana telah diistiharkan sesat dan terkeluar dari Islam oleh kebanyakkan ulama.

Ibnu Taimiyyah telah memperincikan bagaimana Ibnu Sina cuba mencampurkan apa yang dipelajari olehnya untuk menyesatkan aqidah umat Islam. Dari ajaran Mu'tazilah, Rafidhah sehingga ke falsafah Aristotle, kesemuanya dicampur gaulkan sehingga dia telah menyimpang jauh dari ajaran Islam yang sebenar.[2]

Setelah menyenaraikan beberapa penyelewengan falsafah Ibn Sina, Ibn Taimiyyah seterusnya berkata:


لا يقوله إلا من هو من أجهل الناس وأضلهم وأشبههم بالبهائم من الحيوان

Tidak siapapun yang akan mengatakan perkara-perkara ini selain daripada orang yang jahil orang, yang paling sesat, dan orang-orang yang paling menyerupai haiwan di ladang! [3]

Penyataan Ibn Qayyim Al-Jauzi mengenai Ibnu Sina

Beliau (Ibn Sina) adalah dari Qaraamitah Baatiniyyah, orang-orang yang tidak percaya dalam permulaan (penciptaan) dan tidak berakhir, dan mereka tidak percaya kepada Tuhan pencipta, mahupun mana-mana Nabi dihantar oleh Allah, Yang Maha Tinggi.

Seperti orang-orang munafik sesat (zanaadiqah) berpura-pura menjadi Raafidhah, manakala mereka sembunyikan kepercayaan mutlak mereka secara dalaman, yang mengaku sebagai keturunan keluarga Rasulullah (semoga Allah memberkati dan memberi keamanan dan keluarganya baginda). Dia dan keluarganya semua bebas daripada mereka (Rafidhah) dari segi keturunan dan agama ... [4]

Ibn Qayyim juga merujuk Ibnu Sina sebagai seorang imam yang SESAT dan TERUK (إمام الملحدين), beliau (Ibn Qayyim) turut menambah "Ajaran beliau adalah satu kesesatan dan pengikut-pengikutnya adalah orang-orang kafir yang tidak beriman kepada ALLAH, malaikat-malaikat, kitab-kitab, rasul-rasul dan hari akhirat." [5] Baca artikel ini untuk mengetahui bagaimana beliau membuat kesimpulan ini.

Ibn Qayyim turut menambah, jika dibandingkan kepercayaan Ibnu Sina dan ahli-ahli falsafahnya berbanding kaum jahiliyyah Arab pada zaman Pra-Islam, Imam Ibn Qayyim membuat kesimpulan bahawa kepercayaan orang-orang Arab pada zaman Jahiliyyah adalah kurang mudharatnya daripada kepercayaan Ibnu Sina dan kumpulan ahli falsafahnya. [6]

Ibn Qayyim turut merumuskan bahawasanya jika dibandingkan kekufuran Jahmiyyah dengan pemikiran Ibnu Sina, maka pemikiran Ibnu Sina jauh lebih berbahaya. [7]

Selepas menjelaskan bagaimana Ibn Sina menafikan rukun iman, beliau (Ibn Qayyim) membuat kesimpulan dengan keputusan itu:


فالرجل معطل مشرك جاحد للنبوات والمعاد, لا مبدأ عنده, ولا معاد, ولا رسول ولا كتاب

Lelaki itu adalah penafi (daripada sifat-sifat Allah itu), kafir, yang menolak perkara-perkara yang berkaitan dengan kenabian dan Ma'aad (hari akhirat), yang tidak ada kepercayaan pada awal atau akhir penciptaan, mahupun mana-mana kepercayaan kepada Rasul atau sebuah buku. [8]

Bagi mereka yang ingin mendapatkan maklumat lanjut bagi mengetahui secara khusus pada kekufuran dan bidaah Ibn Sina, maka dialu-alukan untuk menyiasat dokumentasi terperinci bagaimana beliau (Ibn Sina) menolak setiap rukun Iman, satu demi satu, dijelaskan oleh Ibn al-Qayyim sendiri. [9]

Penyataan Ulama lain mengenai Ibn Sina

Ibn Hajar menyebutkan seorang ulama Shafie, Ibn Abid-Damm al-Hamawee, berkata :

"Semua ulama telah bersetuju bahawa Ibn Sina berpendapat bahawa alam semesta adalah terbatas dan tidak akan ada kebangkitan fizikal, sementara dia tidak menolak (konsep) kebangkitan spiritual, dan dia dilaporkan telah berkata bahawa Allah tidak tahu setiap ilmu pengetahuan secara terperinci, dan juga perkara secara umum.

Oleh kerana itu, kesemua ulama pada zamannya dan orang-orang yang selepasnya tidak mempercayai perkataan Ibnu Sina dan Abu Nasr Al-Farabi kerana kenyataan mereka bertentangan dengan kepercayaan umat Islam." [10]

Salah satu kanan di Jawatankuasa Tetap Penyelidikan dan Fatwa Kerajaan Arab Saudi, Syeikh Soleh Fauzan Al Fauzan telah ditanya mengenai seseorang yang memuji Ibn Sina dan menyenaraikannya di kalangan ulama, maka beliau (Syeikh Soleh Fauzan Al-Fauzan) menjawab :

"Ada dua keadaan yang perlu dilihat disini

Pertama, dia mungkin jahil, dan oleh itu dia tidak tahu tentang keadaan Ibn Sina.

Kedua mungkin dia tahu tentang Ibn Sina dan ajaran beliau dan dia bersetuju dengan pendapat Ibn Sina, memuji beliau kerana sebab itu. Dalam kes ini, keputusan mahkamah adalah hukum yang sama seperti Ibn Sina (iaitu kafir). Ini kerana dia telah bersetuju dengan beliau dan memuji beliau dan untuk itu dia telah menjadi kufur.

Jadi perkara ini adalah satu masalah yang amat serius!

Walaubagaimanapun, sesetengah orang mungkin memuji Ibn Sina kerana dia seorang doktor. Maka ini adalah satu profesion duniawi, dan itupun sekiranya dia benar-benar seorang doktor. Walaubagaimanapun, masih terdapat ramai lagi doktor yang bukan Islam yang lebih mahir dalam bidang perubatan daripada dia. Jadi kenapa tumpuan khusus diberikan kepada Ibnu Sina? Mereka berkata "Oleh kerana dia dekat dengan Islam, dan ini adalah sesuatu untuk orang Islam banggakan."

Kami menjawab : Islam tidak terikat dengannya malah Islam tidak memerlukan dia (Ibn Sina)!"

Untuk kesimpulan : Dia bukan seseorang yang patut dipuji atau diperkatakan sangat, kerana dia adalah salah satu Batiniyyah, seorang ahli falsafah yang sesat yang mana mendakwa bahawa alam semesta ini tidak mempunyai permulaan dan pengakhiran. [11]

Selain itu, Syeikh 'Abdul-' Azeez ar-Raajihee turut menjelaskan mengapa umat Islam perlu tahu mengenai aqidah Ibn Sina dan menganggap beliau seorang kafir. [Rujuk sini]

Mengabadikan nama Ibn Sina di Sekolah atau Hospital?

Selain itu, Syeikh Soleh al-Fawzan, Syeikh Ibn 'Uthaymeen, dan yang lain-lain menyebutkan bahawa perbuatan itu adalah tidak dibenarkan untuk menamakan sekolah, hospital, klinik kesihatan atau yang lain-lain dengan nama beliau (sebagai tanda penghormatan). [Rujuk sini]

Percubaan Masyarakat Moden Hari Ini Untuk 'Mempotretkan' Ibn Sina Dalam Kelompok Saintis Islam.

Umat Islam hari ini telah dikelirukan dengan maklumat-maklumat yang disebarkan menerusi laman-laman web yang memaparkan Ibn Sina sebagai 'Saintis Islam'. Tanpa sebarang maklumat yang sahih dan tepat yang mana menyebabkan ramai orang Islam terkeliru dan tertipu. Malah sesetengah klinik, sekolah-sekolah, dan universiti di negara-negara Islam meletakkan nama Ibn Sina sebagai tanda 'penghormatan' kepada beliau. Yang mana perbuatan ini ditegah keras oleh Syeikh Soleh Al-Fauzan.

Apakah punca berlakunya kesilapan sebegini? Jika diteliti ianya disebabkan beberapa kesilapan yang berikut :

> Bercakap atau menulis sesuatu perkara tanpa ada pengetahuan dan ilmu agama.

> Menyampaikan maklumat tanpa menyelidik sumber maklumat tersebut.

> Cubaan untuk mempromosikan agama Syiah.

> Cubaan untuk mempromosikan ilmu falsafah sebagai ilmu sains Islam.

> Tidak mengambil kesah mengenai isu-isu Aqidah.

> Penyampaian cerita yang hanya bertujuan menimbulkan 'rasa bangga' dan 'kegembiraan'.

> Terus bersetuju dan mewajarkan perkataan 'orang ramai' dan 'orang terdahulu' yang telah pun menganggungkan Ibn Sina.

Justeru itu bagi orang Islam yang telah tersilap dengan memuji dan menganggungkan Ibn Sina Si Ahli Falsafah Syiah ini, maka perlulah dia segera bertaubat kepada ALLAH dan membebaskan dirinya daripada mereka. Semoga ALLAH menjaga aqidah kita agar tidak tertipu dengan penipuan yang dirancang dan direka oleh kaum Kuffar.

Nota kaki :

[1] ar-Radd 'alal-Muntiqiyyeen (pp.141-142), Majmu' al-Fataawee (9/134)

[2] ar-Radd 'alal-Mantiqiyyeen (pp.143-146), Majmu' al-Fataawee (9/135-138)

[3] Dar 'Ta'aarud al-' Aql wan Naql-(5/65)

[4] Eghaathat al-Lah-faan (2/286, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[5] Eghaathat al-Lah-faan (2/287, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[6] Eghaathat al-Lah-faan (2/288, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[7] Eghaathat al-Lah-faan (2/280, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[8] Eghaathat al-Lah-faan (2/***, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[9] Eghaathat al-Lah-faan (2/279-***, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[10] al-Lisaan Meezaan (2/293)

[11] At-Ta'leeq al-Mukhtasir 'alal-Qaseedah an-Nooniyyah (3/1328). (Bahasa Arab)

Read more: http://penaminangreturn.blogspot.com/2013/08/ibnu-sina-seorang-syiah.html#ixzz2hKVqkH00
Follow us: @penaminang on Twitter | penaminangfanpage on Facebook
 
Last edited:
Sponsored Post

satio

Active Member
Joined
Jan 12, 2011
Messages
1,905
Reaction score
69
Points
30
ibnu taimiyyah.... ibnu qayyim....
hmmmm.....
 

BIGFISH80

Active Member
Joined
Sep 14, 2008
Messages
1,675
Reaction score
6
Points
25
Kena belajar lg aku nih.... Banyak betul yg tak tahu.... Ni pasal ibnu sina pulak.... Jom forumer.... Share your best opinion!!!!
 

mdms91

Fun Poster
Joined
Sep 14, 2008
Messages
265
Reaction score
1
Points
15
pernah dgr gak sebelum ni..
ibnu sina menyukai warna-warna yg hitam..
 

Megat Sri Rama

CG Top Poster Club
Joined
Aug 28, 2007
Messages
20,277
Reaction score
506
Points
161
Oleh : Moosaa Richardson
Transliterasi oleh : Jebat.

Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Ibnu Sina bukanlah satu tokoh asing bagi kita semua. Tokoh yang terkenal dengan kehebatan beliau dalam bidang falsafah dan perubatan amat dikagumi oleh semua pihak sama ada yang beragama Islam ataupun bukan. Juga dikenali sebagai 'Avicenna' dikalangan masyarakat barat, ketokohan beliau dalam bidang yang dikuasainya, menyebabkan nama beliau diabadikan di hospital mahupun di institusi pengajian tinggi sebagai tanda hormat dan kagum diatas pencapaian beliau.

Walaupun masih terdapat banyak lagi saintis Islam yang cemerlang di sepanjang sejarah dalam penemuan ilmu perubatan dan saintifik yang penting, namun nama mereka tidak diangkat setinggi Ibnu Sina. Maka dengan itu, ada baik sekiranya umat Islam berfikir sejenak, melihat kebelakang, mengkaji sejarah mengenal pasti siapakah yang terlibat dalam mengagungkan Ibnu Sina. Dan pokok paling penting apakah aqidah Ibnu Sina yang sebenarnya?

Penyataan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah mengenai Ibnu Sina

Abu 'Ali Al-Husayn ibn' Abdillaah ibn al-Hasan ibn 'Ali ibn Sina (d.428) telah dilahirkan dalam kelurga penganut Syiah Ismailiyah yang sesat ( Salah satu 'Mazhab' dalam Syiah), yang terkenal kerana kekufuran dan kepura-puraan, seperti yang dinyatakan oleh Syaikh al .-Islaam Ibnu Taimiyyah [1] Malah, Ibn Taimiyyah turut menambah :


وأحسن ما يظهرون دين الرفض وهم في الباطن يبطنون الكفر المحض

" Dan Perkara terbaik mereka tunjukkan secara terbuka adalah ar-Rafdh (iaitu Syiah Raafhidah), manakala mereka disembunyikan itulah kepercayaan mutlak tulen dalaman." [1]

Ibnu Taimiyyah turut mengesahkan bahawa Ibn Sina adalah seorang Syiah yang mana keluarganya dan adiknya sendiri adalah dari kumpulan Syiah yang mana telah diistiharkan sesat dan terkeluar dari Islam oleh kebanyakkan ulama.

Ibnu Taimiyyah telah memperincikan bagaimana Ibnu Sina cuba mencampurkan apa yang dipelajari olehnya untuk menyesatkan aqidah umat Islam. Dari ajaran Mu'tazilah, Rafidhah sehingga ke falsafah Aristotle, kesemuanya dicampur gaulkan sehingga dia telah menyimpang jauh dari ajaran Islam yang sebenar.[2]

Setelah menyenaraikan beberapa penyelewengan falsafah Ibn Sina, Ibn Taimiyyah seterusnya berkata:


لا يقوله إلا من هو من أجهل الناس وأضلهم وأشبههم بالبهائم من الحيوان

Tidak siapapun yang akan mengatakan perkara-perkara ini selain daripada orang yang jahil orang, yang paling sesat, dan orang-orang yang paling menyerupai haiwan di ladang! [3]

Penyataan Ibn Qayyim Al-Jauzi mengenai Ibnu Sina

Beliau (Ibn Sina) adalah dari Qaraamitah Baatiniyyah, orang-orang yang tidak percaya dalam permulaan (penciptaan) dan tidak berakhir, dan mereka tidak percaya kepada Tuhan pencipta, mahupun mana-mana Nabi dihantar oleh Allah, Yang Maha Tinggi.

Seperti orang-orang munafik sesat (zanaadiqah) berpura-pura menjadi Raafidhah, manakala mereka sembunyikan kepercayaan mutlak mereka secara dalaman, yang mengaku sebagai keturunan keluarga Rasulullah (semoga Allah memberkati dan memberi keamanan dan keluarganya baginda). Dia dan keluarganya semua bebas daripada mereka (Rafidhah) dari segi keturunan dan agama ... [4]

Ibn Qayyim juga merujuk Ibnu Sina sebagai seorang imam yang SESAT dan TERUK (إمام الملحدين), beliau (Ibn Qayyim) turut menambah "Ajaran beliau adalah satu kesesatan dan pengikut-pengikutnya adalah orang-orang kafir yang tidak beriman kepada ALLAH, malaikat-malaikat, kitab-kitab, rasul-rasul dan hari akhirat." [5] Baca artikel ini untuk mengetahui bagaimana beliau membuat kesimpulan ini.

Ibn Qayyim turut menambah, jika dibandingkan kepercayaan Ibnu Sina dan ahli-ahli falsafahnya berbanding kaum jahiliyyah Arab pada zaman Pra-Islam, Imam Ibn Qayyim membuat kesimpulan bahawa kepercayaan orang-orang Arab pada zaman Jahiliyyah adalah kurang mudharatnya daripada kepercayaan Ibnu Sina dan kumpulan ahli falsafahnya. [6]

Ibn Qayyim turut merumuskan bahawasanya jika dibandingkan kekufuran Jahmiyyah dengan pemikiran Ibnu Sina, maka pemikiran Ibnu Sina jauh lebih berbahaya. [7]

Selepas menjelaskan bagaimana Ibn Sina menafikan rukun iman, beliau (Ibn Qayyim) membuat kesimpulan dengan keputusan itu:


فالرجل معطل مشرك جاحد للنبوات والمعاد, لا مبدأ عنده, ولا معاد, ولا رسول ولا كتاب

Lelaki itu adalah penafi (daripada sifat-sifat Allah itu), kafir, yang menolak perkara-perkara yang berkaitan dengan kenabian dan Ma'aad (hari akhirat), yang tidak ada kepercayaan pada awal atau akhir penciptaan, mahupun mana-mana kepercayaan kepada Rasul atau sebuah buku. [8]

Bagi mereka yang ingin mendapatkan maklumat lanjut bagi mengetahui secara khusus pada kekufuran dan bidaah Ibn Sina, maka dialu-alukan untuk menyiasat dokumentasi terperinci bagaimana beliau (Ibn Sina) menolak setiap rukun Iman, satu demi satu, dijelaskan oleh Ibn al-Qayyim sendiri. [9]

Penyataan Ulama lain mengenai Ibn Sina

Ibn Hajar menyebutkan seorang ulama Shafie, Ibn Abid-Damm al-Hamawee, berkata :

"Semua ulama telah bersetuju bahawa Ibn Sina berpendapat bahawa alam semesta adalah terbatas dan tidak akan ada kebangkitan fizikal, sementara dia tidak menolak (konsep) kebangkitan spiritual, dan dia dilaporkan telah berkata bahawa Allah tidak tahu setiap ilmu pengetahuan secara terperinci, dan juga perkara secara umum.

Oleh kerana itu, kesemua ulama pada zamannya dan orang-orang yang selepasnya tidak mempercayai perkataan Ibnu Sina dan Abu Nasr Al-Farabi kerana kenyataan mereka bertentangan dengan kepercayaan umat Islam." [10]

Salah satu kanan di Jawatankuasa Tetap Penyelidikan dan Fatwa Kerajaan Arab Saudi, Syeikh Soleh Fauzan Al Fauzan telah ditanya mengenai seseorang yang memuji Ibn Sina dan menyenaraikannya di kalangan ulama, maka beliau (Syeikh Soleh Fauzan Al-Fauzan) menjawab :

"Ada dua keadaan yang perlu dilihat disini

Pertama, dia mungkin jahil, dan oleh itu dia tidak tahu tentang keadaan Ibn Sina.

Kedua mungkin dia tahu tentang Ibn Sina dan ajaran beliau dan dia bersetuju dengan pendapat Ibn Sina, memuji beliau kerana sebab itu. Dalam kes ini, keputusan mahkamah adalah hukum yang sama seperti Ibn Sina (iaitu kafir). Ini kerana dia telah bersetuju dengan beliau dan memuji beliau dan untuk itu dia telah menjadi kufur.

Jadi perkara ini adalah satu masalah yang amat serius!

Walaubagaimanapun, sesetengah orang mungkin memuji Ibn Sina kerana dia seorang doktor. Maka ini adalah satu profesion duniawi, dan itupun sekiranya dia benar-benar seorang doktor. Walaubagaimanapun, masih terdapat ramai lagi doktor yang bukan Islam yang lebih mahir dalam bidang perubatan daripada dia. Jadi kenapa tumpuan khusus diberikan kepada Ibnu Sina? Mereka berkata "Oleh kerana dia dekat dengan Islam, dan ini adalah sesuatu untuk orang Islam banggakan."

Kami menjawab : Islam tidak terikat dengannya malah Islam tidak memerlukan dia (Ibn Sina)!"

Untuk kesimpulan : Dia bukan seseorang yang patut dipuji atau diperkatakan sangat, kerana dia adalah salah satu Batiniyyah, seorang ahli falsafah yang sesat yang mana mendakwa bahawa alam semesta ini tidak mempunyai permulaan dan pengakhiran. [11]

Selain itu, Syeikh 'Abdul-' Azeez ar-Raajihee turut menjelaskan mengapa umat Islam perlu tahu mengenai aqidah Ibn Sina dan menganggap beliau seorang kafir. [Rujuk sini]

Mengabadikan nama Ibn Sina di Sekolah atau Hospital?

Selain itu, Syeikh Soleh al-Fawzan, Syeikh Ibn 'Uthaymeen, dan yang lain-lain menyebutkan bahawa perbuatan itu adalah tidak dibenarkan untuk menamakan sekolah, hospital, klinik kesihatan atau yang lain-lain dengan nama beliau (sebagai tanda penghormatan). [Rujuk sini]

Percubaan Masyarakat Moden Hari Ini Untuk 'Mempotretkan' Ibn Sina Dalam Kelompok Saintis Islam.

Umat Islam hari ini telah dikelirukan dengan maklumat-maklumat yang disebarkan menerusi laman-laman web yang memaparkan Ibn Sina sebagai 'Saintis Islam'. Tanpa sebarang maklumat yang sahih dan tepat yang mana menyebabkan ramai orang Islam terkeliru dan tertipu. Malah sesetengah klinik, sekolah-sekolah, dan universiti di negara-negara Islam meletakkan nama Ibn Sina sebagai tanda 'penghormatan' kepada beliau. Yang mana perbuatan ini ditegah keras oleh Syeikh Soleh Al-Fauzan.

Apakah punca berlakunya kesilapan sebegini? Jika diteliti ianya disebabkan beberapa kesilapan yang berikut :

> Bercakap atau menulis sesuatu perkara tanpa ada pengetahuan dan ilmu agama.

> Menyampaikan maklumat tanpa menyelidik sumber maklumat tersebut.

> Cubaan untuk mempromosikan agama Syiah.

> Cubaan untuk mempromosikan ilmu falsafah sebagai ilmu sains Islam.

> Tidak mengambil kesah mengenai isu-isu Aqidah.

> Penyampaian cerita yang hanya bertujuan menimbulkan 'rasa bangga' dan 'kegembiraan'.

> Terus bersetuju dan mewajarkan perkataan 'orang ramai' dan 'orang terdahulu' yang telah pun menganggungkan Ibn Sina.

Justeru itu bagi orang Islam yang telah tersilap dengan memuji dan menganggungkan Ibn Sina Si Ahli Falsafah Syiah ini, maka perlulah dia segera bertaubat kepada ALLAH dan membebaskan dirinya daripada mereka. Semoga ALLAH menjaga aqidah kita agar tidak tertipu dengan penipuan yang dirancang dan direka oleh kaum Kuffar.

Nota kaki :

[1] ar-Radd 'alal-Muntiqiyyeen (pp.141-142), Majmu' al-Fataawee (9/134)

[2] ar-Radd 'alal-Mantiqiyyeen (pp.143-146), Majmu' al-Fataawee (9/135-138)

[3] Dar 'Ta'aarud al-' Aql wan Naql-(5/65)

[4] Eghaathat al-Lah-faan (2/286, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[5] Eghaathat al-Lah-faan (2/287, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[6] Eghaathat al-Lah-faan (2/288, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[7] Eghaathat al-Lah-faan (2/280, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[8] Eghaathat al-Lah-faan (2/***, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[9] Eghaathat al-Lah-faan (2/279-***, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[10] al-Lisaan Meezaan (2/293)

[11] At-Ta'leeq al-Mukhtasir 'alal-Qaseedah an-Nooniyyah (3/1328). (Bahasa Arab)

Read more: http://penaminangreturn.blogspot.com/2013/08/ibnu-sina-seorang-syiah.html#ixzz2hKVqkH00
Follow us: @penaminang on Twitter | penaminangfanpage on Facebook

kenapa nak campur aduk soal intelektualism perubatan Ibnu Sina dan sisi agama/falsafah dalam diri dia?

teori-teori perubatan dia tak ada kena mengenn dengan soal akidah.

seberapa banyak karya falsafah dia yang survive dan jadi rujukan berbanding kitab perubatan dia?

then, apa bahayanya dia kalau fokus diberi kerana ilmu perubatannya, bukan falsafah?




Jika menjadikan Ibnu Sina sebagai rujukan dalam bidang perubatan itu salah, bagaimana dengan Newton dan Fizik?

Bagaimana kalau sebuah sekolah mengadakan "Hadiah Newton" bagi pelajar yang cemerlang dalam Fizik?
 
Last edited:

Terza

Junior Member
Joined
Oct 9, 2013
Messages
56
Reaction score
0
Points
6
Br 1st time baca benda ni.
kena refer pada yg pakar bab sejarah islam ni.
ape2 pun, ambil yg jernih, buang yg keruh.
Bukan semua manusia perfect.
Teruskan mencari kebaikan, hanya org yg diberi hidayah saja yg akan berjaya.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register