BTC USD 51,415.2 Gold USD 1,782.80
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Hukum Memburu/Menjerat/Menangkap Binatang Dengan Cara Memberi Arak

En. Rhoma Irama

Super Active Member
Messages
7,565
Joined
Nov 16, 2007
Messages
7,565
Reaction score
706
Points
111
Salam semua,

Aku terpanggil untuk mendapatkan pandangan rakan-rakan forumers sekelian berkenaan isu ini.

Contoh:
Beras atau padi yang direndam dalam arak semalaman diberi makan kepada binatang yang kita nak tangkap.
Bila binatang tu jadi mabuk, kita tangkap binatang tersebut.

Soalan yang perlu penjelasan:
  1. Apakah hukum kita guna cara ni sekiranya haiwan tersebut ditangkap untuk dijadikan haiwan tersebut sebagai haiwan peliharaan?
  2. Apakah hukum kita guna cara ni sekiranya binatang tersebut ditangkap, disembelih kemudian dimakan?

Sila berikan sumber-sumber hujah anda. Hujah yang berlandaskan rasa hati, dengar cakap orang atau dari sumber-sumber yang berada dalam "grey zone" hendaklah dielakkan.

Sekiranya perlu pastekan link tersebut di sini.

Kerjasama anda amat dihargai :D.
 
Last edited:
Sponsored Post

En. Rhoma Irama

Super Active Member
Messages
7,565
Joined
Nov 16, 2007
Messages
7,565
Reaction score
706
Points
111
bukan info pun. Soklan tu belom terjawab.

Aku dah ajukan soklan kepada beberapa orang yang tersohor, tapi masih belom dijawab lagi.
 

atlantis

CG Top Poster Club
Messages
35,221
Paid Membership
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
nak jerat burung ek?.
tak terfikir lak aku. kat umah aku byk burung merpati, hari2 curi makanan kucing.
 

atlantis

CG Top Poster Club
Messages
35,221
Paid Membership
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
apa kata buat berbandingan.

binatang yg halal dimakan, makan najis juga. mereka juga makan benda2 kotor yg tak dibasuh. kebanyakan ketika, mereka akan makan makanan yg sudah tidak layak dimakan oleh manusia(nasi basi etc2).
makanan yg berada diatas tanah yg kotor pun mereka sebat juga.
mereka hidup dgn cara ini sepanjang hidup mereka.
binatang yg terlibat aktiviti diatas masih halal dimakan.

bandingkan pula binatang yg kita perangkap guna arak tu.
arak, najis dan haiwan yg halal dimakan..
 

azri1984

Fun Poster
Messages
223
Joined
May 13, 2008
Messages
223
Reaction score
1
Points
15
pernah tgk org tangkap kera gune todi,
die bubuh kt roti,
klu kera tu mkn setgh je roti tu,
pling kurang pon die naik tbalik,
kaki keatas, kple kebawah,
masa tu xtpikir plak nk tnye kt pakcik tu hukumnya..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register