BTC USD 40,020.0 Gold USD 1,864.43
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Hukum memakai purdah dalam zaman sekarang - Ustaz Azhar Idrus

Kehidupan

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
Soalan:

Assalamualaikum Ustaz.

Apakah hukum berpurdah bagi muslimat & keperluan berpurdah bagi zaman sekarang? Ada segolongan yang berpurdah menyatakan purdah merupakan pakaian isteri Rasulullah SAW, betul ke..? harap dapat jelaskan... Terima kasih.

.................................................................

Jawapan:

Wa'alaikum salam.

Aurat wanita dihadapan lelaki ajnabi ada dua pendapat ulamak. Pertama sekelian badan melainkan kedua tapak tangan dan wajah manakala pendapat kedua pula sekelian badannya termasuk wajah adalah aurat yang wajib di tutup.

Pendapat pertama adalah ulamak2 mazhab Hanafi dan Maliki dan pendapat kedua pula ialah ulamak2 mazhab Syafie dan Hanbali.

Bagi pendapat yang mengatakan muka dan dua tapak tangan bukan aurat itu tetap mewajibkan wanita memakai hijab yang menutup wajah. Perintah tutup ini bukan kerana wajah adalah aurat tetapi sebab menutup pintu fitnah. Memang kita tak dapat menafikan wajah wanita adalah sebesar2 fitnah yang mengundang berbagai maksiat dan dosa.

Cara terbaik bagi wanita pada zaman sekarang ini tiada lain melainkan memakai hijab yang menutup wajahnya memandangkan kebanyakkan lelaki pada zaman sekarang adalah fasiq dan tidak bermoral.

Jangan kita terkeliru dengan perkataan hijab dan aurat. Hijab adalah jauh berbeza daripada aurat.

Aurat bermaksud suatu yang wajib ditutup sekalipun dari pandangan mahhramnya sendiri manakala hijab adalah suatu yang lebih dari sekadar menutup aurat.

Kepada sesiapa yang mahukan penjelasan dan dalil2 yang terperinci tentang kewajipan berpurdah ini silalah merujuk kitab "Tafsir Ayaatul Ahkam karangan Syeikh 'Ali As-Shobuni juzuk ke 2 muka surat 103-126.

Di sana boleh kita lihat kesemua dalil2 dari Al-Quran & Sunnah dan perkataan Abu 'Ala Al-Maududi tentang kesalahan orang2 yang mengatakan wanita tidak perlu memakai hijab yang menutup wajahnya.

walahua'lam

SUMBER
 
Sponsored Post

zeal_tech

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Aug 23, 2008
Messages
7,888
Reaction score
11
Points
65
saya sokong......
 

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
26,921
Reaction score
541
Points
161
aku setuju dengan ini,kalau semua pompuan kat luar bepurdah kan bagus,mmg xkan naik punye adik2 tu
 

aBe_kun89

Active Member
Platinum Member
Joined
Jun 24, 2010
Messages
2,309
Reaction score
43
Points
35
hehe...start la orang nak buat purdah wardina,mawi syikin,ctnurhaliza...
 

Abdullah

Active Member
Joined
Jul 7, 2007
Messages
1,294
Reaction score
11
Points
25
Saya pernah bertanya hal ini kepada seorang Maulana alim hadith , tafsir dan hafiz quran .

Dia jawab "Didalam kitab Minhajud Tolibin, karangan Imam Nawawi : Wajib bagi satu orang perempuan tutup semua"

Bahkan isteri imam syafie rah juga berpurdah, x timbul soal berpurdah nanti berdosa sampaikan ada puak2 umngok kata berdosa nanti x kenal ibu sendiri kat pasar kalau jumpa , **** nya alasan, anak ngn mak, pejam kedua belah mata sekalipun boleh kenal, dibalik dinding pon boleh kenal ish4 .
 

amir_dais

Active Member
Joined
Feb 12, 2009
Messages
1,473
Reaction score
19
Points
25
semlm sapae ntah y bkak thread lawak psl purdah tu...
nahhhh...hambikkkk...bnda mcm tu dia wat lawak...

da cukup terang dan jelas kan...??tepuk dada tanya iman...
 

Luke

Super Active Member
Joined
Sep 20, 2007
Messages
5,441
Reaction score
662
Points
121
kita tunggu hujah pegulza berpaksikan kartun dari yahudi.
 

Abdullah

Active Member
Joined
Jul 7, 2007
Messages
1,294
Reaction score
11
Points
25
dalam mazhab syafie wajib (rujuk kitab yg sy bgi tu) tp dalam mazhab UMNO , berdosa kah kah kah
 

terunesepi

Active+ Member
Joined
Mar 19, 2009
Messages
4,105
Reaction score
63
Points
30
kat negeri pattani..ramai wanitanya berpurdah.............:):):)
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register