Hukum kutu wang pos/SUMBANG MENYUMBANG dari sudut fiqh Islam

Recommended Brokers


AkuHenjutJer

Super Active Member
Joined
Mar 4, 2010
Messages
6,895
Reaction score
83
Points
70
1 program kutu wang pos TAWOON dh pn terkubur baru2 ni muehehehehehehehehe
 
Sponsored Post

AkuHenjutJer

Super Active Member
Joined
Mar 4, 2010
Messages
6,895
Reaction score
83
Points
70


Salam....

kalau dah ada nas2 serta dalil2 drp hadis dan Al-Quran,

tak yah nak jadi hero la kita semua.....


DUIT SECARA HARAM TEMPATNYA IALAH .....................[SENDIRI PK LER]

TK
yuppp betul aku sokong tu.yg putuskn perkara tu bkn org2 tk berpengetahuan tp ulamak2 yg bersidang...nk bantah ke ilmu kt lbh tnggi dr ulamak2 tu muehehehehehehe:eek::)):eek::)):eek::)):eek::)):eek::)):eek::))
 

hairy84

Legendary Member
Joined
Sep 15, 2010
Messages
15,857
Reaction score
35
Points
120
erm.. sistem wang kutu ni.. ntah la.. kalau slalu tegok ruangan iklan dlam surat khabar harian pun ader.. try tgok iklan yg contohnya begini..
aku sokong kau.. panah gak sms detail kat dorang.. tiap bln ade je sampai surat kutu mengutu ni... dari seluruh negara dpt lak tu.. femes name aku.. haha
 

AkuHenjutJer

Super Active Member
Joined
Mar 4, 2010
Messages
6,895
Reaction score
83
Points
70
Aku nak ulas selaku penganjur kutu wang pos.
Ni pandangan aku sebab aku terlibat dalam biz ni.
Bukan tgk , baca dari luar dah jatuhkan hukum.

Di pasaran terdapat 2 jenis kutu wang pos.
Yg konvensional (guna borang) dan yg auto guna online system.
Dan bila sebut kutu wang pos, ni lebih menjurus kepada konvensional.
Sebab tk der org yg nk joint kutu online guna wang pos.
Sistem online biasa menggunakan online bank transfer.
Pendekatan online lebih kepada mudah.
Jadi kalo guna wang pos, tk praktikal.

Sistem kutu wang pos konvensional tidak mungkin ada system autoplacement.
Auto placement ni melibatkan online sahaja.
Mcm mana nk susun org cara manual.
Satu kerja giler...
Kalo peserta sikit boleh la, kalo dah berpuluh ribu mcm mana?
Jadi unsur gharar dalam kutu wang pos tk tepat.

Berkenaan dengan unsur riba - mengharapkan pulangan dengan modal yg kecik ni pun satu perkara yg boleh di pertikaikan.
Kutu wang pos sama jer dengan biz yang lain.
Kena usaha untuk dapat pulangan.
Fotostat borang, edarkan, jumpa customer dan explain.
Anda bekerja untuk dapat keuntungan.
Yg duduk diam biasanya akan dapat habuk.
Saya tk pernah jumpa org yg joint kutu wang pos kaya dengan duduk diam.

Jadi bila anda bermodalkan wang, keringat, masa untuk berniaga...adakah itu riba?

Bila ada yg untung dan ada yg rugi - unsur judi, ni pun bg saya kurang tepat.
Biz mana2 pun ada risiko untung rugi.
Dan selagi anda berusaha, anda tk kan rugi.
Yg rugi org yg duduk diam menunggu hasil tanpa usaha.

Satu lagi, jika biz yg melibatkan networking (MLM, affilliate, kutu dsb), sudah pasti yg joint awal akan buat duit.
Yg joint lambat pasti akan rugi.
Bukan rugi sbb company tutup shj...
Tp rugi sbb ramai org da masuk..
Susah untuk anda wat market..
Sebab tu ada konsep PIONEER...
Masuk awal untung, masuk kemudian rugi..
Semua biz networking begitu..
tu org kata klu tk pandai...bertanya bkn buat ***** sombong.yg kluarkan statement hasil dari muzakarah...bkn mcm ko pendapat peribadi.lg 1 aku nk persoalkan...apa kredibiliti ko nk menyanggah pendapat majlis ulama tu?
 

plus$

Active+ Member
Joined
Dec 15, 2010
Messages
3,127
Reaction score
42
Points
40
nak tanya sikit.. memandangkan ramai2 yang dah kuar kan hujah2 kat sini.. sistem forex ni halal atau x?? still dalam proses baru nak belajar.. hope dapat diberikan pendapat..

p/s: sory, out of topic sikit..
 

rasyd

Fun Poster
Joined
Feb 20, 2009
Messages
150
Reaction score
29
Points
20
kalau nk labur sangat,trading duit tu sendiri :D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register