Hukum kutu wang pos/SUMBANG MENYUMBANG dari sudut fiqh Islam

Recommended Brokers


Sponsored Post

lampor_2003

Legendary Member
Joined
Jan 26, 2009
Messages
11,037
Reaction score
137
Points
123
Aku nak ulas selaku penganjur kutu wang pos.
Ni pandangan aku sebab aku terlibat dalam biz ni.
Bukan tgk , baca dari luar dah jatuhkan hukum.

Di pasaran terdapat 2 jenis kutu wang pos.
Yg konvensional (guna borang) dan yg auto guna online system.
Dan bila sebut kutu wang pos, ni lebih menjurus kepada konvensional.
Sebab tk der org yg nk joint kutu online guna wang pos.
Sistem online biasa menggunakan online bank transfer.
Pendekatan online lebih kepada mudah.
Jadi kalo guna wang pos, tk praktikal.

Sistem kutu wang pos konvensional tidak mungkin ada system autoplacement.
Auto placement ni melibatkan online sahaja.
Mcm mana nk susun org cara manual.
Satu kerja giler...
Kalo peserta sikit boleh la, kalo dah berpuluh ribu mcm mana?
Jadi unsur gharar dalam kutu wang pos tk tepat.

Berkenaan dengan unsur riba - mengharapkan pulangan dengan modal yg kecik ni pun satu perkara yg boleh di pertikaikan.
Kutu wang pos sama jer dengan biz yang lain.
Kena usaha untuk dapat pulangan.
Fotostat borang, edarkan, jumpa customer dan explain.
Anda bekerja untuk dapat keuntungan.

Yg duduk diam biasanya akan dapat habuk.
Saya tk pernah jumpa org yg joint kutu wang pos kaya dengan duduk diam.

Jadi bila anda bermodalkan wang, keringat, masa untuk berniaga...adakah itu riba?

Bila ada yg untung dan ada yg rugi - unsur judi, ni pun bg saya kurang tepat.
Biz mana2 pun ada risiko untung rugi.
Dan selagi anda berusaha, anda tk kan rugi.
Yg rugi org yg duduk diam menunggu hasil tanpa usaha.

Satu lagi, jika biz yg melibatkan networking (MLM, affilliate, kutu dsb), sudah pasti yg joint awal akan buat duit.
Yg joint lambat pasti akan rugi.
Bukan rugi sbb company tutup shj...
Tp rugi sbb ramai org da masuk..
Susah untuk anda wat market..
Sebab tu ada konsep PIONEER...
Masuk awal untung, masuk kemudian rugi..
Semua biz networking begitu..

ape yg boleh aku ckp...:)):)):)):)):eek::eek::eek::eek::eek::eek:

p/s-bro merompak pn kne ade usaha..mane ade org merompak dok umah goyang kaki..kene wat study n research gak..:)):)):))

niat x menghalalkan cara..jelas dan nyata..
 

dreamfxteam

Junior Member
Joined
Feb 1, 2011
Messages
62
Reaction score
0
Points
6
كل قرض جرى نفعا فهو ربا

maksudnya: "setiap pinjaman yang mensyaratkan manfaat adalah riba".

maksud pinjaman tak sama dengan maksud sumbangan ... akhir zaman akan lahir ramai ulama2 menggunakan ayat2 Allah dan kata2 nabi tidak mengikut pemahaman ulama 300 kurun atau sahabat nabi rdhn... ramai ulama sesat dengan fahaman sendiri...
 

dingdong

Fun Poster
Joined
Jul 17, 2009
Messages
163
Reaction score
0
Points
15
klu main kutu ngan kawan2 / family blh
main kutu mana ada untung rugi. Cuma simpan duit melalui kumpulan beberapa orang. Misalannya 10 orang. Orang pertama pegang semua jumlah duit 9 orang yg lain dan bulan ni jadi milik dia. Bulan depan giliran orang ke 2 pula dan seterusnya sampailah habis 10 orang. Kalau setiap sorang ditetapkan sumbang rm100 dapatlah setiap orang rm100 x 10=rm1000. Biasanya kaedah ini utk memudahkan ahli2nya pegang duit secara tunai. Sape yg dapat dulu dan kemudian biasanya di buat melalui cabutan undi dgn 10 nombor undian.
Teringat aku masa dulu2 kat kediaman rumah sewa. Biasanya tentera2 ni tak diberi peluang utk join. Sebab dia orang ni selalu berpindah randah. Bila dah pindah susah nak dikesan bila ada yg tak jujur.
 

luqmanmikhail

Freshie
Joined
Sep 9, 2014
Messages
12
Reaction score
0
Points
3
Main kutu ni haram. Ianya sedekah yang bersembunyi di sebalik topeng. Mcm dlm Quran ada kata, "Seandainya mereka ni tahu..." minta sedekah ni bukan benda main. hentikan main kutu2 ni semua sebab kat masjid dah macam beranak-piank dah.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register