BTC USD 63,249.4 Gold USD 1,770.24
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Hujan Katak - Nyata terjadi (Frog Frogger Toad)

david.cronenberg

Active+ Member
Joined
Nov 14, 2011
Messages
3,763
Reaction score
20
Points
371
Manusia mengenal hujan sebagai sebuah proses semula jadi yang berlaku di bumi. Sebuah proses perubahan gas menjadi cair. Itulah sebabnya mengapa hujan yang kita alami berbentuk titisan air. Jika hawa atau suhu yang dibentuk berada pada kedudukan sangat rendah, maka hujan yang turun akan berbentuk ais atau yang biasa dikenal dengan istilah hujan salji.

Turunnya titisan air atau salji dari atas langit adalah hal yang biasa, tapi apa jadinya jika haiwan seperti kodoklah yang turun dari atas langit dalam jumlah yang cukup banyak dan dalam masa yang sama? Fenomena Hujan Kodok yang terjadi di Negara Jepun baru-baru ini cukup mendapat perhatian yang cukup tinggi dari masyarakat dunia.

Hujan Kodok di Jepun

Hujan kodok adalah fenomena yang terjadi dan dialami oleh masyarakat Jepun pada bulan Jun 2009 lalu. Masyarakat Jepun dikejutkan dengan berjatuhannya ikan berbentuk mirip kodok di beberapa bandar di Jepun. Bandar-bandar yang "didatangi" pasukan kodok dari atas langit diantaranya adalah Taiwa, Nakanoto, Asahi, dan Kuki.

Kodok yang berjatuhan di sebahagian bandar Jepun itu lebih menyerupai anak kodok atau berudu. Bentuknya kecil, tidak sebesar kodok-kodok normal. Haiwan itu mempunyai buntut dan memipih di bahagian depan, sama seperti berudu. Panjang kodok tersebut dianggarkan 5 cm.

Jika hujan kodok terjadi di Indonesia, fenomena mistik pasti mengiringi pemberitaannya. Masyarakat Indonesia yang masih akrab dengan hal-hal ghaib seperti itu boleh dipastikan akan menghubungkan fenomena aneh tersebut dengan hal-hal yang kurang logik. Padahal jika dilihat dari kacamata keilmuan, fenomena Hujan Kodok ini boleh dijelaskan secara ilmiah. Walaupun hingga kini, para ahli belum dapat menjelaskan secara terperinci apa penyebab Hujan Kodok tersebut.

Hujan Kodok yang terjadi di Jepun terjadi selama beberapa hari. Tepatnya pada tarikh 9, 15, 16 dan 17 Jun. Beberapa saksi mata merasa terkejut mengetahui ada sekumpulan katak yang jatuh dari langit. Menurut saksi mata, ketika Hujan Kodok terjadi pada 15 Jun, keadaan cuaca Jepun sedang bagus. Tidak ada tanda-tanda akan turun hujan.

Perubahan cuaca yang sangat ekstrem dirasa sebagai salah satu penyebab terjadinya Hujan Kodok di Jepun. Fenomena Hujan Katak ternyata pernah terjadi sebelumnya. Dua negara iaitu Inggeris dan Serbia juga pernah mengalami fenomena cuaca yang aneh ini. Jika Serbia mengalaminya pada 2005, Inggeris sudah merasakannya lebih dulu. Fenomena Hujan Katak di London terjadi pada 1998.

Fenomena Hujan Katak

Fenomena hujan binatang ini sebenarnya termasuk dalam kategori fenomena yang sudah umum terjadi. Binatang yang sering muncul dalam fenomena ini adalah ikan dan kodok. Ketika terjatuh, binatang-binatang itu tak jarang masih dalam keadaan hidup.

Menurut beberapa saksi yang pernah melihat fenomena ini secara langsung mengatakan bahawa, gerakan dari para binatang itu sangat agresif. Menunjukkan bahawa mereka ketakutan. Pada beberapa kejadian, ikan atau kodok tersebut terjatuh dari atas langit dalam keadaan beku atau terbalut dalam bongkahan es.

Keadaan seperti itu menunjukkan betapa rendahnya suhu yang membawa binatang itu lalu menjatuhkannya ketika suhu sudah sedikit menurun. Binatang itu seolah terbawa oleh awan yang terbentuk kerana proses perubahan air laut. Ketika hujan binatang akan turun, keadaan cuaca tidak berbeza jauh dengan ketika hujan air akan turun. Langit gelap dan mendung, kemudian hujan yang turun disertai dengan petir dan angin yang kencang.

Raining+frogs.jpg


Hujan-Katak.jpg


Hujan+Ikan+di+jepang.jpg


Fat-frog-_tssx.jpg
 
Sponsored Post

hurairah01

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Jun 12, 2008
Messages
8,979
Reaction score
21
Points
65
kiranya dalam awan tu ada gak binatang la ye.
 

aeolian

Active+ Member
Joined
Jul 30, 2010
Messages
3,556
Reaction score
238
Points
48
tak blh nak pikir dgn mgunakan akal pikirin aku yg sedia ada ni!
 

Cartoon

Super Active Member
Joined
Apr 24, 2011
Messages
9,083
Reaction score
66
Points
70
Ada gak hujan kodok ye?..Kuasa Allah..
 

MugenMTX5

Super Active Member
Paid Membership
Joined
Dec 9, 2011
Messages
5,889
Reaction score
52
Points
75
nie kene taufan tempat lain..tercampak 100KM huhuhu



>>> Work Smart Dun Work Hard <<<
52f82fea.gif
 

fzlik

Super Active Member
Joined
Jun 7, 2010
Messages
8,199
Reaction score
856
Points
111
pernah dgr gak. waktu air wap naik keatas dia bawa sekali telu2 binatang ni. kat atas tu telur tu menetas...
 

periamuda

Super Active Member
Joined
May 30, 2009
Messages
5,907
Reaction score
66
Points
70
Kalau hujan emas tak pe jugak....hujan emas di negeri org, hujan kodok di negeri sendiri:))
 

skYnEt-gEnIUs

Banned
Joined
Aug 19, 2010
Messages
23,970
Reaction score
501
Points
161
ni slalunye jd kalo angin kuat @ ribut besar atau kecik terangkat n bawak skali katak @ ikan yg ade dlm air @ lopak,then masa angin tu da mula lemah ikan @ katak td jatuh ...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register