HOW TO: Reset ECU

CG Sponsors




fadel

Active+ Member
Joined
Mar 19, 2007
Messages
3,016
Reaction score
60
Points
35
..Info.nie ak dpt dari ... salah satuforum automatif...:D.saja tuk for info,..

p/s : ECU ni untuk keta injection je.dalah satu tugas utamanya nak kawal pancitan bahanapi..kalu keta enjin kaberetor mane de.pancitan die kawal cara mekanikal.lagi tekan kuat lagi kuat minyak makan.tapi kalau injection ECU kawal.die save bahanapi lg bagus dri kaberetor..ni la teknologi ECU..macam2 g sbnarnya dia kawal


..sesetengah kereta ada ECU dan ada yg takder
pada yg masih tidak tahu, ECU ni ibarat jantung kedua kereta selepas engine. ECU stand for Engine control unit. pada kaki yg suka mod kereta tak tentu pasal tu hati² ak
.. pernah dengar ade satu mamat ni kete wira erobek dok mod kete itu ini sampai ECU jahanam. harga baru ECU 2 tahun lepas RM8++ so hati²

ecu akan menentukan kereta kita mengambil berapa kadar O2, buang CO2, fuel dan sebagainya. salah bacaan pada ecu boleh menyebabkan kereta kita mengalami masalah seperti:

1. minyak kuat
2. lost power
3. engine something wrong (driver je leh rasa yg ni)
4. dan lain²
ada 2 kaedah tuk betulkan masalah ni;
pertama
gi kedai dan kedai akan pasang kan dgn alat dan reset semula @ melihat error dari dalam ecu dan betul kan semula

kedua dengan buat sendiri tanpa kuarkan duit.

contoh kete wira erobek
1. off engine

2. buka hood depan

3. buka kotak fius (dekat ngan bateri)

4. cabut fius yg bertulis ECI. leh semak pada penutup kotak fius tu ada tulis yg mana 1 fius tuk ECU (pada kotak dia tulis ECI)

5. biarkan selama 2 - 3 minit

6. pasangkan semula fius tadi

7. on engine tuk beberapa saat - 30 saat ok ler(bukan start engine) kemudian off semula. ulangi langkah ni sebanyak 4 - 5 kali

8. start engine (jgn rev minyak) dan biarkan tuk 1 minit dan off semula. ulang langkah ni 2 3 kali
sekarang ECU dah di reset
untuk buat beberapa ketika dalam 2 3 ari jgn merempit sebab ECU tgh mapping new reading dari kete. dia akan baca semula kiranya cam belajar semula la.
biasanya aku reset ecu bila kete aku rasa cam lemau or something wrong @ rasa cam kuat minyak. sekiranya masalah tidak selesai sila kuarkan modal gi kedai cek....
 
Sponsored Post

mfbi

Active Member
Joined
Nov 13, 2007
Messages
1,582
Reaction score
3
Points
25
yess..good info..sebelum cabut tu..cabut kepala bateri..pastu tekan brake kete...bagi hilangkan semua cas elektrik..
 

amriwld

Freshie
Joined
Jan 30, 2009
Messages
20
Reaction score
0
Points
3
reset ECU

..Info.nie ak dpt dari ... salah satuforum automatif...:D.saja tuk for info,..

p/s : ECU ni untuk keta injection je.dalah satu tugas utamanya nak kawal pancitan bahanapi..kalu keta enjin kaberetor mane de.pancitan die kawal cara mekanikal.lagi tekan kuat lagi kuat minyak makan.tapi kalau injection ECU kawal.die save bahanapi lg bagus dri kaberetor..ni la teknologi ECU..macam2 g sbnarnya dia kawal


..sesetengah kereta ada ECU dan ada yg takder
pada yg masih tidak tahu, ECU ni ibarat jantung kedua kereta selepas engine. ECU stand for Engine control unit. pada kaki yg suka mod kereta tak tentu pasal tu hati² ak
.. pernah dengar ade satu mamat ni kete wira erobek dok mod kete itu ini sampai ECU jahanam. harga baru ECU 2 tahun lepas RM8++ so hati²

ecu akan menentukan kereta kita mengambil berapa kadar O2, buang CO2, fuel dan sebagainya. salah bacaan pada ecu boleh menyebabkan kereta kita mengalami masalah seperti:

1. minyak kuat
2. lost power
3. engine something wrong (driver je leh rasa yg ni)
4. dan lain²
ada 2 kaedah tuk betulkan masalah ni;
pertama
gi kedai dan kedai akan pasang kan dgn alat dan reset semula @ melihat error dari dalam ecu dan betul kan semula

kedua dengan buat sendiri tanpa kuarkan duit.

contoh kete wira erobek
1. off engine

2. buka hood depan

3. buka kotak fius (dekat ngan bateri)

4. cabut fius yg bertulis ECI. leh semak pada penutup kotak fius tu ada tulis yg mana 1 fius tuk ECU (pada kotak dia tulis ECI)

5. biarkan selama 2 - 3 minit

6. pasangkan semula fius tadi

7. on engine tuk beberapa saat - 30 saat ok ler(bukan start engine) kemudian off semula. ulangi langkah ni sebanyak 4 - 5 kali

8. start engine (jgn rev minyak) dan biarkan tuk 1 minit dan off semula. ulang langkah ni 2 3 kali
sekarang ECU dah di reset
untuk buat beberapa ketika dalam 2 3 ari jgn merempit sebab ECU tgh mapping new reading dari kete. dia akan baca semula kiranya cam belajar semula la.
biasanya aku reset ecu bila kete aku rasa cam lemau or something wrong @ rasa cam kuat minyak. sekiranya masalah tidak selesai sila kuarkan modal gi kedai cek....
Bro.. Klu utk Nissan Sentra 1.6 Manual camna plak yer?
 

endingman86

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2008
Messages
11,492
Reaction score
61
Points
120
info yang best nieh...tapi kete aku karburator jer...huhuhu
 

mai128

Active Member
Joined
Sep 26, 2007
Messages
2,113
Reaction score
40
Points
30
ECU ni ada funtion control utk tukar gear jugak ke utk yg auto selain gear box auto tu?
 

fadel

Active+ Member
Joined
Mar 19, 2007
Messages
3,016
Reaction score
60
Points
35
Bro.. Klu utk Nissan Sentra 1.6 Manual camna plak yer?
by amriwld








ok,...reset ECU or some place deorang call flash ECU ,adalah topik yg sllalu

dibincang dlm forum automatif kat oversea,..memacam info,..idea. feedback..cth feedback (Car is back to the original monster thrust. Shifts faster, with no hesitation.)....dan teknik.2x.deorang dah apply..anyway..ape yg ak copy dan paste nie..adelah tuk kete proton aje

..kalo kete 2x laen ade gak bace / cari gak pasal mcm nak reset kn ecu nie..

..kalo diprhatikn cabot,kabel negetive.bateri (bukan yg positive)...or cabot fuse ECU ..adalah paling diminati kerna senang /mudahaje


dan sbenarnye .....The only setting that will be reset is the adaptive memory, not the whole ECU maps......:)





..stelah adaptive memory direset ke zero...
..ECU bhg adaptive memory korang akan blajar smula..:)

..untuk mendptkn pemblajaran yg dinginkn yg brkesan ,..korang dicadangkn isikn fulltank petrol

... The Adpatation is a continuous action and thus if you want to have a power driving pattern, you will have to continuously drive with this style. If you are caught in a jam for the past few days, you engine will show the sluggishness cos it had adapted a new pattern.....:)






memasing ade kebaekan nye..kalo cabot kabel batteri smua radio ,.jam akan direset kpda "zero'..dlm masa 10 saat... The capacitors would be fully discharged by then....:)







dan biarkn selama 40-60 minit some time 12 hours ...adelah cara yg popular..!!..cara2x nye sprt kat atas..plus.....u have to depress the foot brake for 20 seconds - this will completely discharge the ECU's capacitors via the brake lights.:)



:).....because the brakelights DO work when the key is NOT in...





p/s...

1. Discoinnect the Earth/Ground lead.(kabel bateri negetive) (Guaruntees the power is out and ECU is reset)
2. Remove ECU Fuse. (resets ECU function without losing Radio stations/clock etc)
 

amriwld

Freshie
Joined
Jan 30, 2009
Messages
20
Reaction score
0
Points
3
reset ECU

Bukannya reset ECU ni bila mana lampu check enjin menyala? tak gitu?
 

fadel

Active+ Member
Joined
Mar 19, 2007
Messages
3,016
Reaction score
60
Points
35
Bukannya reset ECU ni bila mana lampu check enjin menyala? tak gitu?
yaaLA!kalo lampo tak brhenti menyala nyala!!:)plus..slepas bbrapa buat mod /upgrade pd kete,..supaya adaptive memory,..dpt blajar bende baru:)
 
Joined
Jan 25, 2010
Messages
2
Reaction score
0
Points
3
wira 1.3 mati tgh jln....

salam bro...kwn nk mtk tlg...keta kwn mati tgh jln...bln ni je da 3 kali...da rabak poket....da tukar fuel pump n fuel filter...da cuba cara yg korang bgtau tuk rset ecu tp masalah masih tak selesai....mtk tlh korng sume pe lg yg perlu ku buat...
 

atlantis

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
salam bro...kwn nk mtk tlg...keta kwn mati tgh jln...bln ni je da 3 kali...da rabak poket....da tukar fuel pump n fuel filter...da cuba cara yg korang bgtau tuk rset ecu tp masalah masih tak selesai....mtk tlh korng sume pe lg yg perlu ku buat...
ignition coil. murah je menatang ni.
symtom dia camtu la. enjin mati bila panas.
ilek lama2 sampai sejuk, leh start balek.

kalau mati2 dan leh start balek tanpa tunggu sejuk, trottle body kotor. kena servis. tu pun murah je kos.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register