Himpunan amalan utk masuk MANA2 SYURGA dan DIHARAMKAN NERAKA (buatlah setiap hari).

CG Sponsors




Umah Emas

Fun Poster
Joined
Jul 23, 2012
Messages
277
Reaction score
50
Points
20
MASUK MANA2 SYURGA
===============
UCAP BERSYAHADAT SETELAH BERWUDHU`
Barangsiapa berwudhu' lalu memperbagus wudhu'nya kemudian ia mengucapkan:

أشْهَدُ أنْ لاَّ إلهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، وَأشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ ورَسُوْلُُُهُ،
اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِيْ مِنَ التَّوَّابِيْنَ وَاجْعَلْنِيْ مِنَ الْمُتَطَهِّرِيْنَ



asyhadu al laa ilaaha illAllah wahdahu laa syarikalah,
wa asyhadu anna muhammadan 'abdahu wa rasulluh,
Allah hummaj 'alni minat tawwaabin,
waj'alni minal mutatohhiriin.

maka dibukakan baginya pintu-pintu surga dan ia dapat memasukinya dari pintu mana saja yang ia kehendaki” HR. Muslim, No. 234.




Sumber = http://shafiqolbu.wordpress.com/2011/10/06/cara-dan-doa-doa-wuduk/

http://cahayaummulquro.com/60-pintu-kebaikan-dan-penghapus-kesalahan/
===============
Ayatul kursi ( Al-Baqarah 255)




“Barangsiapa yang membaca Ayat Kursi setiap selesai shalat, maka tidak ada yang dapat menghalanginya untuk masuk surga kecuali jika dia tidak mati.”(HR an-Nasaa’i dan dishahihkan oleh Syaikh al-Albani).

============================================================


Penghulu istigfar dan kelebihan:
(BACA selepas solat subuh dan selepas asar
@
Baca selepas solat subuh dan maghrib)

“Allaahumma anta rabbii laa, ilaa ha’illaa anta khalaqtanii,
wa ana abduka, wa anaa alaa ahdika,
wawa’dika mastatha‘tu,
a uudzu bika min syarri maa shanaqtu,
abuu ‘ulaka bini’matika alayya,
wa abuu ‘ubizdanbii,
faghfirlii fa innahu laa yaghfirudzunuu ba illaa anta.


Maksudnya: "Ya Allah, Engkau Tuhanku, tiada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau, Engkau telah menciptaku dan aku hamba-Mu, dan aku (terikat) dengan janji-Mu semampu yang aku boleh (laksanakan), aku memohon perlindungan kepada-Mu dari kejahatan yang aku lakukan, aku mengakui bahawa semua nikmat yang Engkau berikan kepadaku adalah milikMu, dan aku mengakui terhadap dosa dosaku, oleh itu ampunilah aku, kerana sesungguhnya tiada yang dapat memberi ampunan kecuali hanya Engkau".
(Hadis Riwayat Bukhari)

Nabi bersabda, "Sesiapa membacanya pada siang hari dengan penuh keyakinan lalu dia mati pada hari itu sebelum datang petang hari maka dia termasuk dari ahli syurga. Dan sesiapa membacanya pada malam hari dengan penuh keyakinan, lalu dia meninggal dunia sebelum pagi hari maka dia termasuk dari ahli syurga". (Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari) .


Sumber =
============================================================

TEKNIK JAUHI SIKSA KUBUR

Surah Al Mulk - diberi syafaat dan dijauhi dari seksa kubur.

(Dipetik dari buku "Amalan harian sepanjang zaman" oleh Al Ustaz Dato' Hj.Ismail Kamus)

Sumber = http://kelasquran.blogspot.com/2008/11/keutamaan-membaca-al-quran.html

============================================================


DIHARAMKAN NERAKA
================
Barangsiapa yang mengingati Allah kemudian dia menangis sehingga air matanya

mengalir jatuh ke bumi niscaya dia tidak akan di azab pada hari kiamat kelak.

[HR. Al-Hakim]


•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Sabda Baginda s.a.w. , terjemahannya:
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:

1/ Tidak akan masuk neraka seseorang yang menangis kerana takut kepada ALLAH, sehingga

air susu itu kembali ke susu.

Sumber = http://www.mukmin.com.my/baca.php?id=234&kategori=6

Seorang hamba pada hari kiamat nanti, dan sangat beratlah timbangan kejahatannya,

dan telah diperintahkan untuk dimasukkan ke dalam neraka.Maka salah satu daripada

rambut-rambut matanya berkata, "Wahai Tuhanku, Rasul Engkau Nabi Muhammad S.A.W


telah bersabda, sesiapa yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T, maka Allah

mengharamkan matanya itu ke neraka dan sesungguhnya aku menangis kerana amat takut


kepada-Mu." Akhirnya Allah S.W.T mengampuni hamba itu dan menyelamatkannya dari api

neraka dengan berkat sehelai rambut yang pernah menangis kerana takut kepada Allah

S.W.T.




•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
2/ Solat sunat 4 rakaat sebelum zuhur & 4 rakaat selepas zuhur

All narrations have been declared ‘authentic’ by Shaykh al-Albani.
Semua riwayat (no 11 dipilih) telah diisytiharkan 'sahih' oleh Syaikh al-Albani.

11) Whoever observes four rakaat (units) before dhuhr (midday) prayer, and four rakaat after prayer, the fire will not touch him. [Abu Dawud]

Maksudnya: Sesiapa yang melakukan empat rakaat (unit) sebelum zuhur (tengah hari) solat, dan empat rakaat selepas solat, api tidak akan menyentuh dia.

sumber = http://www.suhaibwebb.com/personaldvlpt/purification-heart/50-narrations-on-virtuous-deeds/


Selepas azan Zuhur dianjur mengerjakan solat Qabliyyah dua rakaat. Apabila cukup waktu kerjakanlah dua rakaat lagi. Setelah selesai solat fardhu Zuhur, kerjakanlah solat Ba’diyyah dua rakaat pula,
bila ada masa tambahkanlah dua rakaat lagi.



8.Rosul SAW bersabda dalam HR.Abudawud

“Barang siapa yang menjaga solat 4 rokaat sebelum solat dhuhur dan 4 rokaat setelah solat dhuhur,maka diharamkan masuk neraka”


Diriwayatkan dari Umi habibah ra berkata : saya telah mendengar Rosulullah saw

berkata : ( barang siapa yang menjaga 4 rakaat sebelum sholat dzuhur, dan 4

setelahnya, Allah swt mengharamkan api neraka atasnya

Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang tetap mengerjakan solat sunat sebelum dan

selepas Zuhur sebanyak 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan dirinya dari api

neraka." (H.R. Abu Daud & Tirmidzi)

solat sunat Rawatib

Daku menunaikan solat sunat sebelum Zuhur 4 rakaat kerana Allah Ta'ala.
Daku menunaikan solat sunat selepas Zuhur 4 rakaat kerana Allah Ta'ala.

Peringatan:
1/ Semasa melakukan takbiratul ihram solat sunat Rawatib, wajib diniatkan sama ada
solat itu Qabliyyah atau pun Ba;diyyah.
2/ Solat sunat sebelum fardhu Subuh dan sebelum fardhu Asar tidak perlu disebut
atau diniatkan Qabliyyah.
3/ Solat-solat sunat Rawatib ini tidak dituntut berjama’ah.
4/ Solat-solat sunat Rawatib lebih utama dikerjakan di rumah.
5/ Jika lebih 2 raka’at, lakukan tiap-tiap 2 raka’at satu salam.




•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
3/ Rasululah saw bersabda, “Allah telah mengharamkan api neraka bagi orang yang membaca

Laa ilaaha illallah semata-mata mengharap ridha Allah
.” (HR. Bukhari-Muslim)
Sumber = http://www.fiqhislam.com/index.php?...baca-la-ilahaillah&catid=136:dzikir&Itemid=80

“Jibril as berkata, Allah Azza wa Jalla berfirman, “Sesungguhnya Akulah Allah. Tiada

Tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku. Barangsiapa mendatangi-Ku dengan mengucapkan

Laa ilaaha illallah dengan ikhlas,maka ia masuk dalam lindungan-Ku. Dan barangsiapa

masuk dalam lindungan-Ku, maka ia aman dari siksa-Ku.” (HR. Abu Nuaim).




•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
4/ BACA PAGI & PETANG (4X)
"Allahumma inni ashbahtu usyhiduka wa-usyhidu hamalata ‘arsyika wamala-ikataka wa-jami'a khalqika annaka ANTALLAHU LAA ILAAHA ILLA ANTA wahdaka laa syariika lak, wa-anna muhammandan ‘abduuka wa rasuluka (4x)

Ertinya:
(Ya Allah, aku berada di waktu pagi bersaksi atas-Mu, dan kepada para pembawa Arsy-Mu, kepada semua malaikat, dan kepada semua mahkluk-Mu, bahwa Engkau adalah Allah yang tidak ada Tuhan selain Engkau, dan Muhammad adalah hamba dan Rasul-Mu.)

Faedah: Barangsiapa yang mengucapkan dzikir ini ketika pagi dan petang hari sebanyak empat kali, maka Allah akan membebaskan dirinya dari siksa neraka.
[6] HR. Abu Daud no. 5069. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahwa hadits ini hasan.

MINIT 2.00

5. Perisai daripada api neraka.

Daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: "Ambillah perisai kalian!” Kami bertanya,” Wahai Rasulullah adakah musuh telah datang ?” Nabi Menjawab,”Bukan, akan tetapi perisai dari api neraka. Katakanlah subhanallah walhamdulillah walaa ilaha illallah wallahu akbar sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat menyelamat dan mendahulukannya. Ia amalan yang kekal" - Hadith Sahih, Riwayat al-Hakim

SUMBER


••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
6. Perisai daripada api neraka.

Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah walahu akbar
walahaulawala quwatailla billah hil alil yil azhimm


"Maha Suci Allah dan Segala Puji bagi Allah dan tiada Tuhan selain Allah dan Allah Maha Besar , Tiada daya dan upaya kecuali dengan kekuatan Allah yang maha tinggi lagi maha agung."


MINIT 1.35



•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
7/ Hadits dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, beliau berkata,
“Ada seorang wanita yang datang menemuiku dengan membawa dua anak perempuannya. Dia meminta-minta kepadaku, namun aku tidak mempunyai apapun kecuali sebiji buah kurma. Lalu aku berikan sebuah kurma tersebut untuknya. Wanita itu menerima kurma tersebut dan membaginya menjadi dua untuk diberikan kepada kedua anaknya, sementara dia sendiri tidak ikut memakannya. Kemudian wanita itu bangkit dan keluar bersama anaknya. Setelah itu Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam datang dan aku ceritakan peristiwa tadi kepada beliau, maka Nabi shallallhu ‘alaii wa sallam bersabda,

"Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka." (H.R Muslim 2629)

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
8/ Barangsiapa yang mengembirakan akan perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah akan diharamkan api neraka keatas tubuhnya.



Ustaz Jafri Abu Bakar - Kelebihan Doa Masuk Pasar (POST #4)
HADIS INI SAHIH (minit ke = 5.52)

p/s:
Hadis sahih.
Tolong share2 buat amal jariah = DAPAT pahala walaupun dah mati :) :).
 
Last edited:
Sponsored Post

Umah Emas

Fun Poster
Joined
Jul 23, 2012
Messages
277
Reaction score
50
Points
20
“Whoever asks Allah sincerely for martyrdom [Allahumma inni as’aluk ash-shahadah], Allah will cause him to reach the status of the martyrs even if he dies in his bed.” [‘Sahih al Bukhari’ #1909]

Ertinya:
"Sesiapa yang meminta Allah dengan tulus kerana untuk syahid [Allahumma inni as'aluk ash-shahadah], Allah akan menyebabkan dia mencapai status para syuhada walaupun dia mati di atas katilnya.

Mati syahid selain yang terbunuh di jalan Allah:
1/ mati kerana taun (wabak)
2/ mati lemas
3/ mati kerana luka parah di perut
4/ mati sakit perut
5/ mati terbakar
6/ mati ditimpa benda keras/ runtuhan
7 wanita mati ketika nifas disebabkan melahirkan anak
8/ Mereka yang mati karena mempertahankan hartanya yang hendak dirampas
9/ Mereka yang mati karena mempertahankan agama dan dirinya

(HR. Abu Daud 3111 dan dishahihkan al-Albani).
Sumber: https://www.islampos.com/meninggal-ketika-melahirkan-syahidkah-77499/

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Orang yang mati syahid di sisi Allah mempunyai 7 keutamaan;

1/ dosanya akan diampuni sejak darahnya tumpah di awal pertempuran,
2/ diperlihatkan tempat duduknya di syurga,
3/ dijaga dari siksa kubur,
4/ diberi keamanan dari ketakutan yang besar ketika dibangkitkan dari kubur,
5/ diberi mahkota kemuliaan yang satu permata darinya lebih baik dari dunia seisinya,
6/ dinikahkan dengan tujuh puluh dua bidadari
7/ diberi hak untuk memberi syafaat kepada tujuh puluh orang dari keluarganya.”

(Sunan At-Tirmidzi, no. 1586, hasan sahih gharib)


Amalan Mudah Untuk Mati Fitrah
Doa Sebelum Tidur


'ALLAHUMMA ASLAMTU NAFSI ILAIKA, WAFAWADLTU AMRII ILAIKA, WA WAJJAHTU WAJHI ILAIKA, WA ALJA 'TU ZHAHRI ILAIKA,

RAGHBATAN WA RAHBATAN ILAIKA. LAA MALJA'A WALAA MANJAA MINKA ILLA ILAIKA, AMANTU BIKITAABIKA ALLADZII ANZALTA WA BINABIYYIKA ALLADZII ARSALTA’.


[Ya Allah ya Tuhanku, aku berserah diri kepada-Mu, aku serahkan urusanku kepada-Mu, aku hadapkan wajahku kepada-Mu, dan aku berlindung kepada-Mu dalam keadaan harap dan cemas, karena tidak ada tempat berlindung dan tempat yang aman dari adzab-Mu kecuali dengan berlindung kepada-Mu. Aku beriman kepada kitab-Mu yang telah Engkau turunkan dan aku beriman kepada Nabi-Mu yang telah Engkau utus]

Jika dia meninggal dunia pada malam itu, maka dia meninggal dalam kesucian diri (fitrah).” hadis riwayat Bukhari
Apabila Engkau meninggal dunia (di waktu tidur), maka kamu akan meninggal dunia dengan memegang fitrah (agama Islam)”
HR. Tirmidzi no. 3404. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahwa hadis ini adalah hadis yang hasan

Jika dia meninggal dunia pada malam itu, maka dia meninggal dalam kesucian diri (fitrah) (Tiada Dosa)." hadis riwayat Bukhari

MINIT 3.00


MINIT 4.30
 
Last edited:

tokmung

Active+ Member
Joined
Jan 23, 2013
Messages
2,646
Reaction score
8
Points
25
thanks tt.. mohon dlm bahasa arab lak yg bacaan tu kalo ade. ade gambo pon menarik jugak
 

Umah Emas

Fun Poster
Joined
Jul 23, 2012
Messages
277
Reaction score
50
Points
20
Baca doa tatkala masuk pasar (dpt istana syurga)

Laa ilaaha illalloohu wahdahu laa syariika lahu,
lahulmulku walahulhamdu,
yuhyii wa yumiitu, wa huwa hayyun laa yamuutu,
biyadihil khoiir,
wa huwa ‘ala kulli syai’in qodiir.


Tiada tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya.
Dia yang mempunyai kerajaan dan segala pujian.
Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dia Maha hidup dan tidak akan mati.
Di tangan-Nya segala kebaikan
Dia Mahakuasa atas segala sesuatu.



Allah mencatat untuknya 1 juta kebaikan, menghapus darinya 1 juta keburukan dan

meninggikan untuknya 1 juta darjat.


sumber lain = http://whatisquran.com/supplication-when-entering-the-markets-malls-and-public-places

“Whoever enters the market, and recites:
“Laa ilaaha illalloohu wahdahu laa syariika lahu, lahulmulku walahulhamdu, yuhyii wa yumiitu wa huwa hayyun laa yamuutu, biyadihil khoiir, wa huwa ‘ala kulli syai’in qodiir.”

Allah will write down for him one million goodness, erase from him one million wickedness, and exalt for him one million levels.”

(Narrated by At Tirmidhi 5/291, Al-Hakim 1/538 and Ibn Maja 2235. Al-Albani commented that the hadith is good (hasan) in his work “Sahih Ibn Maja 2/21 and Sahih At-Tirmidhi 2/152.)
 
Last edited:

Umah Emas

Fun Poster
Joined
Jul 23, 2012
Messages
277
Reaction score
50
Points
20
AL-IKHLAS



The Messenger of Allah said, "Surat Ikhlas is equivalent to one-third of the Qur'an."
[Muslim].



- Diriwayatkan bahawa sesiapa membaca surah ini ketika sakit yang membawa kematian, nescaya dapat kelepasan dari fitnah dan himpitan kubur.

Apabila hari Kiamat, ia akan diangkatkan oleh malaikat dengan sayapnya hingga selamat melalui shirat (titian shirat Al-Mustaqim) dan masuk ke dalam syurga
.




- Baca 10 x, nescaya Allah akan sediakan baginya satu mahligai dalam syurga. [HR. Ahmad]



- “ Barangsiapa melewati pekuburan lalu membaca qulhuwallahu ahad (surat al
ikhlas)
11 kali, kemudian menghadiahkan pahalanya kepada orang-orang yang telah mati (dipekuburan itu), maka ia akan diberi pahala sebanyak orang yang mati disitu”).



- 100 kali sebelum tidur, kemudian mengiring ke sebelah kanan, nescaya diseru pada

hari Kiamat: “Wahai hamba Ku, pergilah engkau ke pihak kanan dan masuklah ke dalam

syurga.” (HR. Tirmidzi)


ENGLISH
If anyone who is about to sleep on his bed lies on his right side, then recited Al-Ikhlas 100 times, Allah will say to him on the Day of the resurrection, ‘My slave, enter Paradise to your right side.” (Tirmidhi)

Sumber
 
Last edited:

scryed

Active Member
Joined
Feb 1, 2007
Messages
1,357
Reaction score
9
Points
25
Jap lgi puak wasabi kate tk blh beramal dgn hadis daif...

Ye la maudu dgn daif pn tk reti beza kan...blaja pn dgn google...
 

Umah Emas

Fun Poster
Joined
Jul 23, 2012
Messages
277
Reaction score
50
Points
20
Hadis sahih.
Kasi BUMP.
 
Last edited:

scryed

Active Member
Joined
Feb 1, 2007
Messages
1,357
Reaction score
9
Points
25
Jap lgi puak wasabi kate tk blh beramal dgn hadis daif...

Ye la maudu dgn daif pn tk reti beza kan...blaja pn dgn google...QUOTE

Kepada scryed,
sy tak dpt bayangkan kamu tergamak mengatakan hadis2 ini daif.

HR. Muslim
HR. Tirmidzi
HR. Bukhari-Muslim

Apa lagi diamalkan oleh ustaz popular (Dipetik dari buku "Amalan harian sepanjang zaman" oleh Al Ustaz Dato' Hj.Ismail Kamus)

Salah satu Rukun iman ialah beriman kepada nabi
dan membenarkan (percaya) apa yg disampaikannya.

Ini antara amalan/ ganjaran paling best dan kita boleh buat selalu!

Alhamdulillah. Allah Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. (kerana beri ganjaran2 sgt hebat yg tidak disangka2) Allahu akbar!

Mari kita amalkan utk mengharapkan keredhaan dan rahmat Allah :):):)
Ishh...post tu bukn utk kamu...post tu utk mrk yg tk blh trime hadis daif utk beramal...kalau semua hadis kt atas tu sahih, tetap akn ade yg tk blh trime sbb fadilat terlampau hebat...org mcm ni wujud sbb mrk gunakn logik akal dan blaja dgn alamah google
 
Sponsored Post
Top
Log in Register