• Forum search currently under maintenance...

Heboh cili merah tiruan daripada plastik

Recommended Brokers


Jackhalid

Super Active Member
Platinum Member
Joined
May 24, 2008
Messages
6,366
Reaction score
945
Points
111
beras plastik, telur plastik....

cili plastik x terkejut pun....

setakat cili...tanam sendiri lah wahai suri rumah...x payah lah beli....

cili besar dan cili padi boleh di tanam dalam pasu....

selesai masalah...

sebab yang cerita ni adalah suri rumah...bukan peniaga....

hehehhehe...
setuju. tanam dalam pasu pun boleh. tapi saya stress ni. payah betul nak berbuah pokok cili saya. masa beli bukan main lebat. lepas harvest, tak naik dah buah baru. baja dah taruk. siram dah ok. panas pun kena dah. nak buat apa lagi tak tau. ~X(
 
Sponsored Post

jaih

Super Active Member
Joined
Jan 14, 2006
Messages
9,536
Reaction score
230
Points
83
setuju. tanam dalam pasu pun boleh. tapi saya stress ni. payah betul nak berbuah pokok cili saya. masa beli bukan main lebat. lepas harvest, tak naik dah buah baru. baja dah taruk. siram dah ok. panas pun kena dah. nak buat apa lagi tak tau. ~X(
gitu laa perangai pokok cili.. kalu semai.. buh dlm pasu...buh baja kemain... last2 kiok... aritu tumbuh sendiri kat birai longkang.. molep jer naik n berbuah... tensen betul haha.. tp sygnya tak pedas buah tuh
 

Arluth

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Jul 1, 2009
Messages
9,348
Reaction score
254
Points
91
setuju. tanam dalam pasu pun boleh. tapi saya stress ni. payah betul nak berbuah pokok cili saya. masa beli bukan main lebat. lepas harvest, tak naik dah buah baru. baja dah taruk. siram dah ok. panas pun kena dah. nak buat apa lagi tak tau. ~X(
Try siram air basuh beras..
Mak mertua buat cmtu..ranum je cilinya
 

marvelous

Legendary Member
Joined
Aug 21, 2006
Messages
16,778
Reaction score
2,712
Points
201
setuju. tanam dalam pasu pun boleh. tapi saya stress ni. payah betul nak berbuah pokok cili saya. masa beli bukan main lebat. lepas harvest, tak naik dah buah baru. baja dah taruk. siram dah ok. panas pun kena dah. nak buat apa lagi tak tau. ~X(
cili pokok manja tuan....

terlebih air..atau kurang air juga menjadi punca...

jika tanam dalam pasu...tanah kena selalu gembur dan di beri baja 3:2:1

tapi pengalaman saya....tanah kena selalu d gembur...guna baja subur aje...

daun kena selalu perhati kan untuk elak penyakit daun kerinting...

jadi pokok lada ni dia manja ckit...cuma nak jaga x lah rumit...seminggu sekali belai lah pokok ni...:D:D:D:D

siram pula pagi sekali..petang sekali...

kkdng saya biarkan sehari tidak bersiram untuk ajar pokok ni jgn manja sangat...:D:D:D

tp esoknya kena siram....:D

sekali sekala amik air basuhan beras untuk siram pokok...banyak khasiatnya pada pokok....cpt subur..:)
 

marvelous

Legendary Member
Joined
Aug 21, 2006
Messages
16,778
Reaction score
2,712
Points
201
bkn hoax ke bende2 plastik ni...
klau ade nak jgk aku rase...
beras,telur,cili plastik ni rase plastik ke rase asal die...
plastik ni bukan jenis plastik biasa....:D:D:D

jenis plastik yang boleh di makan...tp kesannya pada kesihatan..wallhuhalam...

banyak sebenarnya makanan yang ada sekarang mengandungi unsur plastik yang boleh di makan....cuma yang ni rare apabila makanan itu di buat dari plastik :D:D:D

x ramai yang tahu....plastik biodegradable...seperti beg plastik yang di letakkan unsur kanji....bagi memudahkan proses penguraian...
 

izatoo

Fun Poster
Joined
Mar 24, 2008
Messages
577
Reaction score
70
Points
30
beras plastik, telur plastik....

cili plastik x terkejut pun....

setakat cili...tanam sendiri lah wahai suri rumah...x payah lah beli....

cili besar dan cili padi boleh di tanam dalam pasu....

selesai masalah...

sebab yang cerita ni adalah suri rumah...bukan peniaga....

hehehhehe...
Aku ingat tetet palsu ajat je ada... cili palesu pun ada gak.
 

John Nawi

Active+ Member
Joined
Oct 23, 2012
Messages
4,954
Reaction score
124
Points
43
adakah kos membuat cili tiruan ini lebih murah berbanding menanam cili yang asli...
dari segi kos mahal sket, tapi dah segi pembuatan menguntungkan, sbb tak perlu tunggu pokok cili kluarkan hasil, dia produce trus boleh jual #:-S
 

zfa85

Active Member
Joined
Apr 26, 2012
Messages
1,130
Reaction score
25
Points
30
Pernah terbeli Cili camni...belek2 tgk kenapa kilat semacam je..beli gk sikit pasal murah..bile try potong memang liat x macam cili yg biase beli.TIme tu beli kt Segi Fresh.
 

shah_ae

Legendary Member
Joined
Oct 27, 2008
Messages
14,308
Reaction score
279
Points
131
plastik ni bukan jenis plastik biasa....:D:D:D

jenis plastik yang boleh di makan...tp kesannya pada kesihatan..wallhuhalam...

banyak sebenarnya makanan yang ada sekarang mengandungi unsur plastik yang boleh di makan....cuma yang ni rare apabila makanan itu di buat dari plastik :D:D:D

x ramai yang tahu....plastik biodegradable...seperti beg plastik yang di letakkan unsur kanji....bagi memudahkan proses penguraian...
Beras,telur tu tak silap hoax...
ni cili plak,tggu je la nanti...
kdg diorg ni terpengaruh whatsapp,youtube dari indon yg penipu tu...
 

adamrao

Active Member
Joined
Mar 1, 2017
Messages
1,186
Reaction score
86
Points
30
up thread sempena hujung bulan nak gaji beli barang dapur.. cabai besar bukan risiko salut plastik.. risiko cabai besar import beracun dari vietcong..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register