HDEO Inside : versi eksperimen untuk berdikari

Recommended Brokers


Adakah anda terlintas utk menggunakan minyak enjin diesel pada kereta/motor anda ?


  • Total voters
    322

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
Pendahuluan

begini kisah nyer :

Di suatu forum berlainan....

============================

Salaam..!

Den ni tgh tggu 3 org...

Pengarah : sarjantulang
Presiden : smkst
TuanTanah : nestum35

ada benda nak cakap nie.... ;;)


Den nak mintak izin dgn ke tiga-tiga pihak diatas...
pasal den dah kena 'saman' kat forum CariGold krn :(
redirect forumer diorg ke sini...

Sebenarnyer den ni Khalifah HDEO kat forum 8->
CariGold yg bincang tntg penggunaan minyak SAWIT
dalam enjin keter dan motor...
Pasai tu yg kena warning dgn Moderator kat sana.. :p
(tp den tak rasa den hijack forum tu, krn ramai yg gagal dlm Xperimen) [-(

ni ha screenshot den kena saman 1point..
Kalau dapat point ni leh makan ker aper,takper juge.. :D

http://www.fileden.com/files/2010/6/27/2898938/MyPhoto/cgsamanke01.jpg


Utk elak den ni kena ban kat CariGold,..
den nak le bukak thread kat CariGold tntg HDEO ni... ;)
pasal thread ni kat sana BELUM ADA LAGI...

Sebagai PENGHORMATAN kpd : :)cgrock

Pengarah : sarjantulang
Presiden : smkst
TuanTanah : nestum35

so den nak mintak IZIN utk
COPY n PASTE

atau lg best,.. :cool:
nak cadang kpd salah seorg dr tiga org kehormat tadi
utk bukak thread HDEO kat CariGold..

Den ni perlu respon dr ketiga-tiga orang
yg disebutkan td...
Den tggu yer...
PEACE..!! :D

=========================================

respon :



aspide1008
----------

bro faisal, ada juga terbaca post2 bro kat carigold...hehe...niat baik saudara dibalas dgn amaran...hehe...sabar bro... :D




sarjantulang
------------

hmm....tak perlu ler nk mintak izin kt aku ke, sape ke...takde sape punya ini thread....terpulang nk bukak kt sana atau tak....aku memang tak join itu CARIGOLD...pasal pening byk sangat topik...cacamerba...hahahah....

so, bukaklah dgn penuh keberanian dan ketabahan serta keyakinan....jawap segala soalan yg akan bertubi2 datang....

tak perlu letak kredit kpd sape2 dalam ni....tak penting...yg penting, apa yg nk disampaikan...

biasalah akan ada provokasi murahan.....jawap dgn tenang...jgn layan sangat dgn provokasi2 tu...kalau dapat jawap dgn berilmiah lebih bagus....jgn emosional sangat....pasal topik ni panas....hehehe

selamat membuka thread baru di CARIGOLD....

sarjantulang



nestum35
--------

Aku pn xkesah kalau nk bukak topic tuh..
SIlakan malah aku galakkan
Coz kita nk share ilmu yang kita dapat..
Tapi terpulang kepada penerimaan sane la..

------------------------------------------

nota : smkst tidak bg respon memandangkan dia sibuk kat thread lain

------------------------------------------

p/s : Penerangan yg ada dlm thread ini cukup panjang
dimana kebanyakan soalan yg anda bakal tanya
sudah tersedia jawapannya dlm info yg telah diberi.

Namun begitu,jika anda ingin simplekan bacaan anda,
sila baca sekurang2nya sehingga bhgn

Bangkangan dan Jawapan
pada page 1 ini.

Jangan Lupa Undi(Vote) yer Setelah Habis Baca
PEACE...!!!
:D

-----

Minyak Enjin yg disarankan utk kebanyakan kenderaan(kereta/motosikal) setakat ini adalah seperti berikut :

SHELL Rimula R3X



MOBIL Delvac MX



CALTEX Delo 400



VALVOLINE Premium Blue



PENNZOIL Long Life Gold



PETRO CANADA Duron E-XL


yg mencari ilmu
faisal_moukei
 
Last edited:
Sponsored Post

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
Buka Minda Anda

salam,

kena buka minda dan pegi ke forum2/web luar negara....
aku dah baca banyak forum/web....
diaorang jangan kata campur EO berlainan rating API,
malah berlainan GRED....contoh...
ada yg campur 5w-30 dgn 20w-50......takde masalah pun....
pastu jangan kata campur berlainan GRED,
malah berlainan JENAMA....
ada yg campur MOTUL dgn MOBIL....terbaeekkk...
SBK/easy rider tu yg pakai...bukan kapcai...

kita je yg duk takut2.....klac slip lah....
klac plate rosak lah....enjin jahanam lah...meletup lah....

pemikiran skeptikal...masih susah nk terima pembaharuan....
masih rase was2....

walhal orang lain dah guna lama dari kita...

padahal FUNGSI EO tetap SAMA.....
MELINCIRKAN ENJIN....tak kira yg letak EO motor,
EO kereta atau HDEO........
selagi ada pelincir, selagi tu geseran diminimakan dan
metal to metal contact dapat di elakkan...


come on...buka fikiran....jangan hanya berforum/cari maklumat kt Malaysia sahaja...
banyak lagi tempat lain yg boleh bg info....dunia ni luas....macam2 jenis idea kita boleh jumpa....


no offence...just my 34.5sen

sarjantulang



Peringatan
----------

::pASTIKAN EO YG ANDA BELI MENEPATI API YG TELAH DITETAPKAN
OLEH PENGELUAR MOTOR ANDA.
RUJUK MANUAL MOTOR ATAU PADA KULIT ENJIN(JIKA ADA)....
SBAGAI CONTOH...:
JIKA PADA MANUAL TERTERA IKUT API SG,
SILA GUNA API SG KEATAS....
maksudnya...API SG,SH,SI,SJ,SL,SM.....
JGN GUNA KEBAWAH DARI MINIMUM......

Penting : DO IT AT YOUR OWN RISK....... /:)

ilmu masing2,mari kongsi2
enjin masing2,rosak tanggung sendiri >:)


Info : NASIHAT DARIPADA nasrider
Dari menurut amalan patek, segala jenis eo yg belum digunakan
takde tempoh xpired, tapi setelah dimasukkan je kedalam engin,
maka pendek umur lah eo tu.......

==================================

Salah faham yg timbul :

1) minyak enjin petrol dihasilkan drpd petrol
2) minyak enjin diesel dihasilkan drpd diesel

Kenyataan diatas adalah salah sama sekali.
Kejuruteraan minyak enjin petrol tidak langsung mengandungi
unsur minyak petrol didalamnya,begitu juga dgn minyak enjin diesel.

Rujuk post kedua2 ini... :

http://www.carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=7123842&postcount=37
http://www.carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=7123862&postcount=38

 
Last edited:

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
Penghargaan kepada :

1) semua di Forum asal HDeo krn berkongsi ilmu - terlalu ramai kalau nak tulih nama ;)

2) sumber internet yg menyokong penggunaan HDeo :D

3) ...dan anda yg membaca :)

==========================================================

Pesanan :

salaam,

berforum dan berpostinglah dengan matang
dan berfikiran terbuka.....

elakkan SPAM yg keterlaluan dan penggunaan bahasa SMS
yg kadang2 susah nk difahami.....

segala soalan anda, akan sedaya upaya dijawab....
insya-Allah....

==========================================================

hdeo oh hdeo

walaupun baru kukenali.....
sudah habis tempat kujelajahi....
menjadi ganti minyak 4t yg dulu kubeli.....
harga mu murah x terperi....

walaupun murah quality diberi
diletak dalam enjin 4t
alhamdullilah motot ku berlari
bukan fantasi tapi ia memang reality.....

:)paid

==========================================================

* Hak Cipta TAK Terpelihara :)cgrock

Anda bebas menggunapakai maklumat yg anda dapat dari sini
untuk ber'dakwah' kepada individu lain.

Anda juga dibenarkan untuk Copy & Paste pada sebarang medium,
cth : internet, media cetak, dan lain-lain.

----------------------------------------------------------
 
Last edited:

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
Minyak HDeo menjimatkan minyak
rujuk post ini :

http://www.carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=7281897&postcount=62

____________________________________

HDeo Oil Change Interval / HDeo ni tahan berapa lama...
rujuk post ini :

http://www.carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=7376813&postcount=72

____________________________________

Testimoni versi 2 ... berbotol-botol :D

http://www.carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=7605487&postcount=117

____________________________________

Minyak Enjin apa yg TERBAIK...?

http://www.carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=7611980&postcount=122

____________________________________

hujah : kalau minyak SAWIT bleh masuk enjin, kenapa minyak lori tak leh plak..?

http://carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=8210992&postcount=147
 
Last edited:

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
Maklumat Ringkas ;


""mostly recommended for motorcycle use, are the "heavy-duty" oils.
They are commonly misunderstood, and often referred to as "diesel oils."
They are NOT energy conserving, have higher zinc levels, as high as 0.16%,
and have a better engine protection package than an oil that is only rated "SL".
These heavy-duty oils are rated SJ or SL, plus CH-4.
They are currently closer in formulation to the motorcycle specific oils and to the "SG" oils that many motorcycle makers recommend.""

Allison C4 is an industrial and heavy duty commercial wet clutch and gear oil spec
(banyak guna pada sistem transmisi kenderaan komersil). <--- Sesuai untuk motosikal.





penerangan gambar diatas :
Yg Bahasa Inggeris ;
Passenger Cars = kereta sedan tu...
Commercial Vehicles = lori..

Yg Bahasa Melayu ;
kenderaan jenis 4 lejang = motor pun 4 lejang jugak,kan.. :D


 
Last edited:

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
FREQUENTLY ASK QUESTION (FAQ)

by OTAI HDEO : pun_r1 (edited by faisal_moukei)

meh sini aku nak tulih 1 FAQ


EO DIESEL DAN ATF
----------------

Apa itu HDEO :-?

Sejenis pelincir kerja berat(heavy duty) yg digunakan pada kenderaan komersial-diesel.....juga sesuai digunakan pada enjin motor.




Apa itu ATF :-?

Automatic Transmission Fluid yang digunakan dalam
sistem gearbox kenderaan automatik..




Antara Jenis EO diesel terbaik tuk digunakan :-?

Mobil Super diesel...Mobil Delvax MX...Shell Rimula family...
(ini subjektif sebenarnya, bergantung pd penerimaan enjin masing2)


Antara jenis ATF terbaik untuk dicampurkan :-?

TAK KISAH...asalkan ia ATF yang belum dipakai..
Lagi afdal kalo yang ada DEXRON III


Sebab apa campur ATF dalam HDEO :-?
Untuk menambah kesedapan enjin ....
bermakna enjin akan lebih ringan dan lembut <--semuut la :D
(tak wajib pun)


Berapa banyak nak bubuh ATF ni dalam campuran :-?

Maksimum Nisbah 7(HDeo) : 3(ATF)
Campuran dilingkungan 80% HDEO-20% ATF @ 90% HDEO-10% ATF
-dinasihatkan tidak melebihi sukatan sebab ATF mampu merubah
sifat EO itu sendiri jika dicampur berlebihan..
EXAMPLE...KRISS : 800ML HDEO-200ml ATF


Petua2 tambahan :-?

Jika nak masuk ATF,dan xpenah masuk ATF sebelum nih..
SILA TUKAR Oil Filter anda untuk kesan maksima :D


nukilan dariku yg xhensem :D :D
kalo ada apa2 yg aku tak tau kemukakan lah..kalo aku tau aku cuba jawab.. :D
 
Last edited:

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
RESEPI FROM suka_vios

resepi aku kongsi dengan korang semua

Aku dah wat campuran HDEO+EOMotor+ATF dengan nisbah 300ml:200ML:100ml.
Hasilnya sangat menakjubkan. Memang best.
Enjin lagi cepat serasi,lagi cepat rase feel, enjin lagi ringan.
Ptg smlm tukar Eo,pagi nih try bwk g opis. Memang best.
Sape2 nak mencube bolehla mencube resepi aku tuh.

HDEO, EOmotor dan ATF yg aku gunakan HDEO pennzoil gold longlife 15w40,
maxoil fully synthetic 10w40 dan ATF Dexron III Mercon.
Semua eo ini lebihan yg lama2.xmau membazir. :D

bagi yg kapasiti enjin satu liter boleh mencuba dengan nisbah HDEO600ml:Eomotor300ml:ATF100ml.
korang boleh guna ape jenis eo pon.





untuk fork motorsikal

kuantiti HDeo + Eomotor

HDeo 100ml + Eomotor 200ml = 300ml
upah service tukar oil fork = RM9.00 (bergantung kepada bengkel anda service).

======================================

RESEPI FROM smkst

nie campuran yang slalu aku bt.....
tp bt siap2 kat umah la....

HDEO (600ml) + EO (100ml) + atf (100ml) @ HDEO (500ml) + EO (200ml) + atf (100ml)

hehehehe...
peace....
 
Last edited:

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
Bangkangan & Jawapan
--------------------

"minyak kereta x boleh pakai kat moto walaupun bkn sintetik
sbb tiada gred jaso MA..
jaso MA adalah badan yg mengkelaskan sesuatu minyak untuk
digunakan pd sistem klac supaya x slip..
sng cite untuk meningkatkan kecekapan klac..



and pasal tukar2 EO tuh sama macam tukar2 petrol la.
Takde lagi kes org tuka brand minyak hitam bole rosak engine.
TAPI, additive dlm EO sume berbeza.
Additive tuh tak dapat bertindak optimum la kalu korang duk tukar2 eo,
dier bercampur ngan bahan yg tak sepatutnya jadi formulasi yg
sepatutnya dah jadi lain so dier lari ler sikit.
Serupa ler minyak petrol, setiap brand ada additive diorang sendiri.
Kalu duk campur petrol, special formula dlm additive diorang tuh
dah lari la so tak dapat full utilized additive ittew.
Tapi ini secara teori and logicnya ler.

Tapi in the end tiada bukti leh menunjukkan tuka EO / petrol
bole rosak engine. Tapi rasenye better stick to one brand ler.
Maka pilihan anda tertakluk kepada kepercayaan anda....."


-------------------------

sarjantulang menjawab :


salam,

yg atas tu agak subjektif sebenarnya.......

firstly: klu cek manual motor(klu masih ada), atau cek pada kulit enjin,
akan tertera pada pages berkenaan EO nih macam nih
" using only EO that certified API Sx or JASO MA...
(x tu utk huruf2 selepas S tuh)....so kalu beli EO motor,
cuba cek kt belakang pack tuh....
akan tertera jugak API Sx dan JASO MA.....

ambik contoh motor aku ler...sagun...kt manual ada tulis,
USING ONLY EO THAT CERTIFIED API SG OR JASO MA......
so boleh pilih salah satu dari rated yg kita nk,atau keduanya sekali....
so selagi aku dapat EO yg rate API SG keatas, maka aku akan guna....
maksud keatas adalah, std API ni akan berubah2.....
huruf belakang lepas S tuh akan sentiasa meningkat....
contoh: lepas SG adalah SH, SJ,SL dan SM

aku dah guna EO kereta dan EO Diesel kt motor aku.....
kesimpulan yg aku dapati, EO Motor menyebabkan enjin aku
menghasilkan satu bunyi knocking yg agak annoying.....
so aku bertukar ke EO kereta....aku dapati bunyi tu hilang....
dan sekarang aku guna EO Diesel dan bunyi tu memang dah tiadaatau kurang.....

aku de wat perbandingan....so lepas aku pakai EO Diesel tu,
aku pakai EO Motor balik....gred yg sama(15w-40).....
aku dapati bunyik knocking tu kembali.....

JASO MA adalah hampir sama dgn API dimana JASO adalah dari JAPAN dan API dari Amerika....


utk yg kedua tuh...berkenaan bertukar2 EO......
the fact is: NOTHING BAD WILL HAPPEN...
Oils are all made out of pretty much the same chemicals,
and nothing really bad will happen....

skdr pandangan aku yg newbies nih....harap maafkan klu ada salah.....

p/s: API standard digunakan pada mana2 jenis EO.....tak kira motor, kereta atau lori...leh cek kt botol EO.....current std rated utk API adalah SM....so klu dapat EO yg de state API SM, maka mana2 motor leh guna....pastikan anda membaca manual anda sebelum menggunakannya.....dia akan state kt botol EO tuh: API SM/JASO MA

yg baik datang dari Allah, yg buruk dari aku yg serba kekurangan


sarjantulang
 
Last edited:

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
maklumat tambahan dr bacaaan sendiri :
sumber : http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Oils1.html

kesimpulan esei dr sumber diatas...:

Commercial (Diesel) Oil =
[11 sebab kenapa anda perlu pakai minyak enjin diesel(HDEO)]

01-The additive packages for C (commercial) certification are designed to promote engine life.
> minyak gred 'C' ni utk panjangkan hayat enjin.


02-The additive packages for C rated oils contain extra buffers and detergents to keep the engine clean and free of acids.
> minyak gred 'C' ni memastikan enjin bersih dan tiada asid(kalau ada asid dlm enjin,kang lama-lama kena oberhol la enjin tu).


03-C rated oils are far better than S oils at holding and dispersing combustion byproducts and other contaminants,
and at not becoming acidic.
> minyak gred 'C' adalah JAUH lebih baik drpd minyak gred 'S' dlm memastikan sisa buangan dlm enjin tidak menjadi asid.


04-The C certification tests have been largely developed by Mack, Caterpillar, Detroit and Cummins
to provide the additives necessary to keep these engines running a long time.
> bahan tambahan dlm minyak enjin diesel mampu buatkan enjin menempuh perjalanan yg lama.


05-The latest commercial certification is CI-4 Plus, which includes extra protection for high temperature high revving motors.
> perakuan CI-4 Plus memberikan perlindungan tambahan utk enjin yg high RPM selalu.


06-CI-4 Plus differs from CI-4 with higher detergent requirements and better sheer stability.
The sheer stability is exactly what motorcycles need due to running the engine oil through the transmission.
> CI-4 Plus adalah bahan yg diperlukan untuk kotak gear motosikal(yeay...tak perlu dah ATF pasni).


07-Newer higher rated C oils are simply better than older lower rated oils.
> minyak gred 'C' yg gred lebih tggi/terbaru secara mudahnya lebih baik dr gred lama.


08-To prevent engine wear, the best strategy is to keep deposits off the pistons, rings, and bearings.
Therefore, diesel oils typically contain half again more detergents, double the dispersants,
and a much more expensive and robust VII package than S type oils.
> minyak enjin diesel lebih bagus dalam menghalang kehausan enjin berbanding minyak gred 'S'(petrol)


09-The C certified oils are all also S certified, just as some S certified oils are also C certified.
> minyak gred 'C' juga sebenarnya adalah minyak gred 'S'(so no prob la kalau nak pakai kat kereta sekali pun).


10-The best C certified oils are SG, usually SH, sometimes SJ.
> minyak terbaik utk gred 'C' boleh didapati pd minyak gred 'S' yg SG(macam MOBIL SUPER DIESEL)


11-The best S certified oils are CF, which is a relatively old and obsolete C standard,
and does not include the tests for high speed and high temperature engines that CG, CH, and CI have.
In fact, CF oil does not meet the current factory standards for Volkswagen or Mercedes diesel passenger cars.
> minyak terbaik utk gred 'S' boleh didapati pd minyak gred 'C' yg CF, yg mana gred CF ni dah lapuk pun.
malah minyak gred 'S' aka CF ni tak diuji utk high RPM dan suhu tinggi sepertimana CG,CH dan CI.
(nmpk sgt org yg pakai HDEO ni minyak dia lg advance drpd yg pakai EO biasa..hehe,..jgn marah ekk)
:D

=======================================================================

Kata-kata dari pengeluar minyak ( SHELL )

Can heavy-duty diesel oil be used in motorcycles?

Motorcycle gasoline engines may not seem in the same league as the big displacement diesel engine under your hood, but they share some of the same lubrication requirements. So (the answer is) yes, in many cases, a premium heavy-duty universal oil capable of serving both diesel and gasoline engines is the best choice for your bike.

Since many bike engines are air-cooled, and tend to be operated at high power outputs and speeds, their lubricating oil needs to be more resistant to high temperature oxidation. That's another advantage of a premium universal oil. Another thing you want in your motorcycle is oil that has excellent viscosity control, so that with use it retains high temperature viscosity. Some multiviscosity grade passenger car oils, subjected to extreme loads, can quickly thin out. Their viscosity can drop to the next lower grade.

One last thing to consider is whether oil contains friction modifier additives. For improved fuel economy, most passenger car oils have such an additive. But the wet clutch in your bike doesn't perform right with friction modifiers. Universal engine oils don't have friction modifiers.

Be careful choosing diesel oils. Not all of them are universal. In addition to the API Service Category CI-4 PLUS for diesels, look for API Service Category SL.

Premium universal oils like Shell ROTELLA T Multigrade are formulated for heavy-duty performance, and your bike engine has some heavy-duty challenges for oil. For optimum performance, be sure your oil is up to the challenge.


sumber : http://www.shell.com/home/PlainPageServlet?FC=/rotella-en/html/iwgen/ask_our_expert/app_askourexpert_faq.html

Amacam..?
Minyak enjin lori pun boley masuk enjin motor,
inikan pulak enjin kereta.
lagi la boley..haha

:)paid

warna merah kat atas tu peringatan untuk mereka
yg bawak kereta dgn byk 'muatan'..hehe
Pilih minyak enjin yg tepat,selaras dgn penggunaan anda.
Heavy Duty or Light Duty
:D
 
Last edited:

faisal_moukei

Active+ Member
Joined
May 17, 2010
Messages
3,925
Reaction score
50
Points
30
Antara Maklum Balas Pengguna
---------------------


Sarjantulang

guna Mobil Super Diesel 15w-40...baru RM14.....

hasil dari guna EO nih, pepagi senang start, enjin rase smooth, gear lembut.....jalan jauh memang sedap...siyes....

klu guna utk jalan jauh, memang sedap.....sagun aku hari2 sedap bawak....110-120 dalam pulasan throttle ler.....

so persoalannya, adakah anda semua berani utk mencuba??pasni aku nk beli SHELL RIMULA 15w-40...baru RM66 utk 4 liter...leh tukar utk 4 kali...jimat2...

disclaimer: AKU TIDAK BERTANGGUNGJAWAP SEKIRANYA ANDA MENCUBA EO DIESEL DAN JADIK PERKARA2 YG TIDAK ELOK PADA MOTOR ANDA....................


meter aku dah 30000km+++.......tak silap aku, penggunaan HDEO aku bermula dari MileAge 7000km++ tak silap....so, "LU KIRALAH SENDIRI"....

aku hari2 100km pegi balik keje...isi ngam2...tak lebih tak kurang...alhamdulillah...2000km-3000km aku tukar...


=========================================================================

Mady_Z

salam sarjen..

nk cite skit pasal eo diesel nie..
nk kongsi pengalaman ngn brader2 sume. heh.


td sy test maintan 60kmh.. pahtu.. 80 kmh.. pahtu 100 kmh..
mase sy balik dari shell stelah isi stengah tank dan testing high speed utk first time pkai EO Diesel RIMULA X..

rase cam moto rxz ku mntak tukar gear lambat.. gearing shift pon ringan..
igt ke mase 140 tu gear 6 dah.. rupenye baru gear 4..
pahtu.. masok gear 5 da 155kmh.. masok gear 6.. dah 170... maintan smp balik..
padahal baru isi petang tadi.. heheheh ..

memang SEeeeemmmmmmmmmmmuuuuuuuuuuuuttttttttttttttttt~~

sy vote utk SAYA MESTI PILEY>>~~~!!! thx for founder bro milo ,, tv3 bergerak = bro nasraider, bro jentulang , gigata krn telah berjaya meracuni sy utk gune EO Diesel nieh..

time kasih sgt2....
EO Diesel mmg best..

---

salam bro sume..

sy nk wat review psal petang td..
dlm kul 5.30.. sy gi bengkel moto.. sbb carb ade prob..
prob carb nie muncul sblum letak EO Diesel lagi.. hehe.. ( saspen jek.. )

bile hanta bengkel.. pomen kate.. carb ade bahagian leaking.. pahtu.. service2 tukar itu tukar ini..
ade la rm40 habis..

pahtu.. tros seting carb bagi power dan x bog.. testing dgn membe..

rxz membe : EO moto
rxz sy : HDEO

mse sy pkai EO moto dulu.. moto sy mmg xleh langsong kejar moto dy even nk pintas pon x lepas..
tp setelah pkai HDEO ni.. power gile2.. td overal meter topspeed yg dulunye hanye 160kmh ,, dah jadik 180 kmh nk cecah 190 kmh..
bayangkan betapa seeemuuutttnye HDEO nieh...
seeemmmmuuuuuuuuuutttttttt~ jeh.. smp tercabot skru penahan ekjos ., mujur ekjos x tercabot teros.. hohoho

hahaha.. xprasan sbb sseemmmmuuuuttt sgt..

================================================================

chamie

Rimula = best utk high rpm
Delvac = best utk low & high rpm
SD = best utk low & high rpm
Delo400 silver = best utk mid rpm (hahaha)

dh lame aku buat rnd ni.keke.sbb tu aku tk pkai rimula dah.kepade sape yg nk stick tu bgs jgk.tk la habis stock delvac aku

================================================================

asyraf_smile

"Dulu"
Motul 5100 - RM 41
Oil Filter Ori - RM 18 - mase nih noob agi. xtaw mne nak carik yg murah ^^"
Upah tukar minyak/oil filter - RM 2
Duet hangus - RM 60

Perfomance?
boleh tahan, yerla, minyak mahal.
tapi biler dah 1000km bunyi enjin dah kasaq.. kui3.
so aku tukar setiap 1000km. yer arr, bunyi dah bising, risau arr.


"Skrg"
Shell Rimula R3X - RM 14.50
Oil Filter Ori - RM 12 - dah taw tmpt yg murah ckit ^^
Upah tukar minyak/oil filter - RM 2
Duet hangus - RM 28.50

Perfomance?
lagi best dari motul yg mahal, kekeke.. enjin rse best jer ^^
dah 2000km pon masih smooth.
so aku tukar setiap 2000km,
walaupon masih smooth.
sbb rimula kan murah. hehe

Conclusion.
nasib baek la ade hdeo nih, jimat duet. bnyk tuh jimat. berbaloi2.. wakaka.. :D

"just my opinion to hdeo thread ^^"

p/s: nih motot laici(LC)

================================================================

e-1

pengalaman aku pakai hdeo nie mmg best...lebih2 lagi MOBIL SUPER DIESEL :D :D :D
kesedapan dy hingga m'jilat jari hehe.
aku ade pakai minyak full sentetik....mmg best tapi x sebest hdeo ;)

================================================================

Chef Bob

sangat seronok pagi ni setelah seminggu pakai rimula r3x moto suzuki dr650r saya terasa macam pakai sintetik jerrr,,, sangat heppy lahhh.. pasni pakai delvac mx lak... thanks guys...
saya dah post dalam forum singapore DR650.
Diorang pun tak penah dengar moto leh pakai minyak lori....

================================================================

tajul_akb (September 01, 2010, 04:43:07 pm)

setelah pakai dalam setahun minyak ni, 4 hari lepas aku overhaul enjin fz..
saja masuk toyol 2-3 ketul..hehehe
alhamdulillah...enjin cun dan yg paling best clutch blok dan bearing semua cun....blok takder calar2...
akan terus pakai mobil delvac/super diesel...

murah dan mantap...
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register