rakyatmalaysia
Active Member
- Joined
- Jul 6, 2008
- Messages
- 1,844
- Reaction score
- 75
- Points
- 30
Kejadian ni dah penah berlaku time aku blaja kat T'ganu dulu, aku dan kawan-kawan sewa umah, dalam umah tu dah ada tepon, TM Home Prepaid, so kitaorang gunakan phone tu untuk connect ngan streamyx, tak sampai 3 bulan pakai, sorang member aku terima call dari tepon rumah tu dari pihak Telekom Malaysia suh bayar denda RM250 sebab tak topup akaun TM Home Prepaid tu. Then member aku cakap, tak de surat nak bayar atas dasar apa, si operator TM tu jawab, kami akan pos surat.
Beberapa hari kemudian sampai la surat dari Telekom Malaysia yang mengarahkan supaya owner rumah tu bayar denda sebanyak RM250, so kitaorang contact owner rumah, owner rumah ingatkan kitaorang punca kena denda tu, tp lepas discuss elok2 dia sendiri pegi TM Point terdekat dan bertanyakan tentang masalah ni, dia cakap line TM Home Prepaid tu dah dekat 2 tahun lebih kena potong, apasal lak sekarang nak kena bayar denda sebab tak beli topup, kenapa tak antar surat peringatan ke, apa ke, mana agreement yang cakap kalau tak beli topup TM Home Prepaid kena denda, owner rumah aku ni lawyer, dia pandai la main prosedur ni dan memang logik pun sebab pihak Telekom Malaysia tak leh tunjuk pun apa2 dokument atau Terms pasal kalau tak beli topup TM Home Prepaid akan dikenakan denda. Last pihak Telekom Malaysia suruh abaikan je surat2 denda tu (Dah kalah la tu....
))
Ni berlaku plak kat rumah aku kat kampung, mak aku cakap ada orang telekom call suruh aku bayar denda sebanyak RM150 sebelum 20/12.2008 kerana tak beli topup TM Home Prepaid selama 5 bulan.
Yang peliknya line telefon rumah aku dah kena potong lebih setahun lepas, so aku call 100, tanya pasal benda ni, customer service diorang pun tak pasti, lepas disambung dari satu pegawai ke satu pegawai diorang cakap maybe aku kena denda sebab guna talian tu untuk connect ke streamyx, apa hal pulak kat kampung yang kena denda sedangkan aku guna streamyx kat rumah sewa aku kat putrajaya, tak penah sekali pun aku connect streamyx kat umah aku kat kampung tuh. Aku juga dinasihatkan untuk tidak membuat sebarang bayaran denda tanpa surat dari pihak TM.
So aku ckap kat mak aku tunggu sampai surat sampai dulu baru deal balik pasal denda ni dan yang lebih pelik, hingga ke hari ni, 22.12.2008, tak de surat pun yang sampai sedangkan aku diarahkan bayar denda sebelum 20.12.2008. Aku tanya memember, yang tragisnya ada la 2-3 orang member aku terus bayar je denda tu tanpa banyak soal, nampak sangat nak tipu duit customer, dalam perjanjian tak de pun pasal tu.
Nakkan lebih penjelasan aku contact HQ TM dan bercakap dengan pegawai kat sana, menurutnya:
"Pihak TM memang ada mengenakan bayaran untuk talian yang digunakan untuk connect dengan streamyx, tapi kalau denda sebab tak beli kad topup Home Prepaid saya tak pernah dengar lagi...."
Nampak sangat kan diorang sendiri tak jelas dengan syarat perkhidmatan mereka, nak main denda je w'pun tak de dalam agreement, memember aku yang dah 'terkena' ni nak masukkan isu ni dalam paper ni, yelah, sorang kena beratus-ratus, kalau 100 orang, berapa ribu duit haram TM dapat.



Beberapa hari kemudian sampai la surat dari Telekom Malaysia yang mengarahkan supaya owner rumah tu bayar denda sebanyak RM250, so kitaorang contact owner rumah, owner rumah ingatkan kitaorang punca kena denda tu, tp lepas discuss elok2 dia sendiri pegi TM Point terdekat dan bertanyakan tentang masalah ni, dia cakap line TM Home Prepaid tu dah dekat 2 tahun lebih kena potong, apasal lak sekarang nak kena bayar denda sebab tak beli topup, kenapa tak antar surat peringatan ke, apa ke, mana agreement yang cakap kalau tak beli topup TM Home Prepaid kena denda, owner rumah aku ni lawyer, dia pandai la main prosedur ni dan memang logik pun sebab pihak Telekom Malaysia tak leh tunjuk pun apa2 dokument atau Terms pasal kalau tak beli topup TM Home Prepaid akan dikenakan denda. Last pihak Telekom Malaysia suruh abaikan je surat2 denda tu (Dah kalah la tu....
Ni berlaku plak kat rumah aku kat kampung, mak aku cakap ada orang telekom call suruh aku bayar denda sebanyak RM150 sebelum 20/12.2008 kerana tak beli topup TM Home Prepaid selama 5 bulan.
Yang peliknya line telefon rumah aku dah kena potong lebih setahun lepas, so aku call 100, tanya pasal benda ni, customer service diorang pun tak pasti, lepas disambung dari satu pegawai ke satu pegawai diorang cakap maybe aku kena denda sebab guna talian tu untuk connect ke streamyx, apa hal pulak kat kampung yang kena denda sedangkan aku guna streamyx kat rumah sewa aku kat putrajaya, tak penah sekali pun aku connect streamyx kat umah aku kat kampung tuh. Aku juga dinasihatkan untuk tidak membuat sebarang bayaran denda tanpa surat dari pihak TM.
So aku ckap kat mak aku tunggu sampai surat sampai dulu baru deal balik pasal denda ni dan yang lebih pelik, hingga ke hari ni, 22.12.2008, tak de surat pun yang sampai sedangkan aku diarahkan bayar denda sebelum 20.12.2008. Aku tanya memember, yang tragisnya ada la 2-3 orang member aku terus bayar je denda tu tanpa banyak soal, nampak sangat nak tipu duit customer, dalam perjanjian tak de pun pasal tu.
Nakkan lebih penjelasan aku contact HQ TM dan bercakap dengan pegawai kat sana, menurutnya:
"Pihak TM memang ada mengenakan bayaran untuk talian yang digunakan untuk connect dengan streamyx, tapi kalau denda sebab tak beli kad topup Home Prepaid saya tak pernah dengar lagi...."
Nampak sangat kan diorang sendiri tak jelas dengan syarat perkhidmatan mereka, nak main denda je w'pun tak de dalam agreement, memember aku yang dah 'terkena' ni nak masukkan isu ni dalam paper ni, yelah, sorang kena beratus-ratus, kalau 100 orang, berapa ribu duit haram TM dapat.