Harga minyak sudah sepatutnya RM1.62

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
KUALA LUMPUR – Harga minyak dunia yang terus merudum ke paras AS50 (RM175) setong semalam, sewajarnya mendorong penetapan harga baru di bawah RM1.92 sen untuk pasaran tempatan.

Malah, kepada Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Madya Abdul Rahim Anuar, masanya kini sudah sesuai untuk ia diselaraskan kepada RM1.62 seliter.

“Pada saya, harga runcit petrol seharusnya diturunkan kepada RM1.62 seliter, namun apa sahaja harga di bawah RM1.92 sebenarnya sudah pasti menggembirakan rakyat,” ujarnya ketika dihubungi semalam.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad semalam bahawa harga petrol mungkin diturunkan kepada RM2 selain cadangan penetapan paras minimum.

Mengenai cadangan itu, Abdul Rahim lebih selesa membiarkan harga runcit petrol dan diesel ditentukan oleh pasaran tanpa menetapkan paras minimum jika tidak mahu rakyat disekat daripada menikmati keselesaan ketika harga minyak dunia turun.

“Purata rakyat membelanjakan hampir 30 peratus pendapatan untuk membeli minyak dan jika kerajaan menurunkan lagi harga runcit petrol di bawah paras RM2, pendapatan boleh guna mereka akan meningkat,’’ jelasnya.

Apa pula komen shahril esok..tunggu saja lah

#:-S
 
Sponsored Post

einazree

Active Member
Joined
Mar 6, 2008
Messages
2,250
Reaction score
2
Points
25
:mad::mad:tak boleh harap geng pak lah ni...................
 

nashburn

Super Active Member
Joined
Mar 8, 2008
Messages
6,374
Reaction score
67
Points
70
Menteri ni sengal.. dia mana paham masalah rakyat
 

mj12

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
11,812
Reaction score
0
Points
110
ahaks....

kalau naik x der maksimum...

turun ada minimum...

paa punya fikiran laa si sharir nie...

adehh....
 

brozul

Super Active Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
8,469
Reaction score
28
Points
70
tggu la samapi janggut..tkdenye nk turun lagi...
 

kebabom

Super Active Member
Joined
Mar 13, 2007
Messages
8,625
Reaction score
24
Points
65
harga minyak dunia da turun, aku plak naik minyak ngn pak lah ni.... xreti2 nk turun harga....
 

ndzul01

Active Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
1,466
Reaction score
0
Points
20
... Mana boleh turun skrg... tu nanti nak guna bila ada pilihan raya ker, baru turun kan harga....
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,208
Reaction score
828
Points
176
nila masanya nak kumpul berbilian-bilian....:mad: :mad: derang takkan tahu kesusahan rakyat punya...
 

fine net

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Apr 5, 2007
Messages
43,404
Reaction score
338
Points
136
aku tkt kuar statement
"kite x kn turunkn minyak...sbb harga minyak yg kite turun kn ari tu da minimum"
....
klu kuar statement mcm tu mmg hampeh la...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register