BTC USD 49,054.0 Gold USD 1,784.16
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Hanya 14.5% ibu beri susu badan

jaih

Legendary Member
Messages
10,165
Joined
Jan 14, 2006
Messages
10,165
Reaction score
532
Points
171
Hanya 14.5% ibu beri susu badan

KUALA LUMPUR 26 Dis. - Budaya penyusuan badan di kalangan ibu-ibu di Malaysia sangat rendah hanya 14.5 peratus daripada mereka memberikan susu badan kepada bayi mereka sehingga berumur enam bulan, menurut statistik Kementerian Kesihatan.

Ini disebabkan kejahilan mengenai nilai susu badan, kurang sokongan daripada anggota keluarga dan kakitangan penjagaan kesihatan serta kembali bekerja sebaik sahaja tamat tempoh cuti bersalin yang diwajibkan.

Sebab utama lain ialah makanan bayi komersial yang ada menggambarkan ia adalah sama jika tidak lebih baik daripada susu badan.

Bagi melindungi, mempromosi dan menyokong amalan penyusuan badan di negara ini, kementerian tersebut merangka satu kod etika produk formula bayi yang berkuat kuasa Ogos lepas.

Kod etika pertama diperkenalkan pada 1979 yang didapati tidak berkesan. Salinan kod etika terkini diperoleh Bernama di sini hari ini.

Kod itu memberikan garis panduan yang jelas untuk mengawal promosi yang kompetitif dan mengiklankan produk komersial bayi yang mungkin dilihat mengatasi kemampuan susu badan.

Ia juga bertujuan memastikan penggunaan formula bayi sewajarnya, berkaitan produk dan makanan tambahan.

Tujuan utama kod itu ialah terhadap pekilang dan pengedar agar jangan memasarkan, mempromosi atau mengiklankan produk itu dalam cara sebagai mencabar atau mengatasi mutu dan kualiti terbaik susu badan.

Penyelidikan menunjukkan susu badan adalah yang terbaik untuk bayi kerana ia memberikan perlindungan terhadap penyakit dan membantu menjalin hubungan rapat antara ibu dan anak. Mengenai kod itu yang dikaji semula, jururawat kesihatan kanak-kanak, Tan Bee Lan berkata, ia satu langkah yang sangat baik kerana syarikat mengunakan ibu yang mengandung, pekerja kesihatan, doktor malah kanak-kanak sekolah mempromosikan produk mereka.

Kini diharap dengan kod yang lebih terkini dan berkesan ini, ibu-ibu janganlah terpengaruh dengan memberikan susu formula kepada bayi mereka," katanya.

Bee Lan yang bertugas dalam bidang ini selama 30 tahun berkata, susu badan secara idealnya hendaklah merupakan satu-satunya sumber makanan untuk bayi sehingga sekurang-kurangnya enam bulan.

- Bernama

ada satu iklan yg bagi aku amat stupid bunyinya...lebeh kurang camneh " lembu sihat..anak pun sihat " pikir2 kanlah
 
Sponsored Post

abdullahkhairi

Fun Poster
Messages
570
Joined
Nov 6, 2008
Messages
570
Reaction score
0
Points
10
ppuan skrg xde mse nk susu kn anak..
sume cbuk keje je..pntingkn kerjaya..
xpn tkut breast x cntik klu susu kn anak..
 

anjetagren

Active Member
Messages
1,139
Joined
Dec 16, 2008
Messages
1,139
Reaction score
30
Points
30
btul2..
bapaknyer lebih dahaga dr anak..
cian kt ank..
 

MASTER ZEKAMAN

Active+ Member
Messages
4,231
Joined
Sep 16, 2008
Messages
4,231
Reaction score
51
Points
30
Tu la pasal...anak lapor...bapak plak gelupor...mak pulak..nak tak nak..kena bagi sorang satu...kuikuikui!!!
 

kni

Legendary Member
Messages
10,394
Joined
Dec 14, 2007
Messages
10,394
Reaction score
161
Points
138
ppuan skrg xde mse nk susu kn anak..
sume cbuk keje je..pntingkn kerjaya..
xpn tkut breast x cntik klu susu kn anak..

marah betul bunyinyer sedara...:D:D:D

sedara ni kategori mana???
anak yg tak dapat menyusu ker???
atau somi kepada yg isteri yg tak nak susukan anak???
 

EzY-eLoaD

Legendary Member
Messages
12,747
Paid Membership
Joined
Aug 1, 2008
Messages
12,747
Reaction score
18
Points
115
HAHAHA...bapak mudah haus..perlukan energi tuk keje esok hari,tu yg bedal susu isteri sampai kering
 

myamri

Fun Poster
Messages
688
Joined
Jul 28, 2008
Messages
688
Reaction score
3
Points
15
bapak2 carik la susu lain.. :">:p
ish ish ish...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register