BTC USD 48,803.8 Gold USD 1,786.37
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Hantaran kahwin yang membebankan: Jamil Khir

alisha_qistina

Super Active Member
Messages
6,412
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,412
Reaction score
257
Points
81
SEPANG: Jumlah hantaran terlalu tinggi sebenarnya yang menjadi bebanan kepada bakal pengantin lelaki dan ia bukan disebabkan kenaikan kadar mas kahwin, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mej Jeneral Datuk Jamil Khir Baharom.

Beliau juga berpendapat kenaikan kadar mas kahwin itu tidak menjadi faktor mengundang lebih ramai wanita tidak berkahwin atau menjadi anak dara tua.

"Jika dilihat masyarakat sekarang (mereka) lebih terarah untuk penyediaan majlis perkahwinan besar-besaran, kalau boleh semua nak hebat...(dari) kad jemputan sehinggalah ke majlis kenduri," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Simposium Wanita Perdana 2009.

Jamil Khir mengulas langkah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mengumumkan kadar baru mas kahwin di negeri itu sebanyak RM300 bermula pada tahun depan berbanding RM80 bagi anak dara dan RM40 untuk janda sejak 1978.

Beliau yakin keputusan menaikkan kadar mas kahwin itu dibuat selepas penelitian dan kajian mengenai perkara itu dilaksanakan.
 
Sponsored Post

anak_jatiperak

Super Active Member
Messages
5,360
Joined
Sep 5, 2009
Messages
5,360
Reaction score
6
Points
65
Tindakan

SEPANG: Jumlah hantaran terlalu tinggi sebenarnya yang menjadi bebanan kepada bakal pengantin lelaki dan ia bukan disebabkan kenaikan kadar mas kahwin, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mej Jeneral Datuk Jamil Khir Baharom.

Beliau juga berpendapat kenaikan kadar mas kahwin itu tidak menjadi faktor mengundang lebih ramai wanita tidak berkahwin atau menjadi anak dara tua.

"Jika dilihat masyarakat sekarang (mereka) lebih terarah untuk penyediaan majlis perkahwinan besar-besaran, kalau boleh semua nak hebat...(dari) kad jemputan sehinggalah ke majlis kenduri," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Simposium Wanita Perdana 2009.

Jamil Khir mengulas langkah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mengumumkan kadar baru mas kahwin di negeri itu sebanyak RM300 bermula pada tahun depan berbanding RM80 bagi anak dara dan RM40 untuk janda sejak 1978.

Beliau yakin keputusan menaikkan kadar mas kahwin itu dibuat selepas penelitian dan kajian mengenai perkara itu dilaksanakan.

Salam...soal skrg lalah hantaran da...dah ikut status ibu-bapa dan pelajaran si wanita pulak.....soal Mas khawin x jadi masalah da.....satu lagi soal belanja kenduri da....:(scam ~X( :(( :">
Apa tindakan Ulama dan Majlis agama Islam da???? x akan diam da~X(
 

Datuk

Fun Poster
Messages
575
Joined
Sep 16, 2008
Messages
575
Reaction score
1
Points
15
Apsal ko nak Ulama dan Majlis Agama Islam bertindak pulak? Hantaran dan belanja kenduri tu ko bincang la sendiri dengan pihak pengantin pompuan.

Apa daa..
 

sha_lia

Fun Poster
Messages
131
Joined
Oct 14, 2009
Messages
131
Reaction score
0
Points
10
pe yg best nye naik pelamin 2 ek..haha..mcm hindu je..jgn marah tw..pndapat je..rs sy la budaya mlayu ni kuat mmbazir.reason yg bese dgr dorg kate kwin skali seumor hdup.hantaran 2 yg wt beban..
kebiasaan nye pihak pngantin pmpn men sdp je nk letak harge..xtw kdudukan kwangan sbnar bakal pngantin ni..seelok2nye elak kan pmbaziran.mbazir 2kn amaln syaitan
 

Ahmad07

Legendary Member
Messages
10,366
Joined
Aug 11, 2007
Messages
10,366
Reaction score
879
Points
161
mas kawin 300 jer.. hantaran n kenduri kendara tu yg sampai 20k...
 

rocksoft

Fun Poster
Messages
528
Joined
Jul 6, 2008
Messages
528
Reaction score
2
Points
25
tu la pasal.. nak kawin pun kedekut.. nak bayar murah sendiri bincang la..takyah nak ade undang2..
 

sha_lia

Fun Poster
Messages
131
Joined
Oct 14, 2009
Messages
131
Reaction score
0
Points
10
tu la pasal.. nak kawin pun kedekut.. nak bayar murah sendiri bincang la..takyah nak ade undang2..

bkn mksd die nk ade undang2..die nk ulama n Majlis Agama Islam bg penerangan mksud kwin..kurang2 org yg da ilmu leh tnjuk kn jalan cara islam..kwin spatutnye senang.x membebankn..mcm sy sndiri klu leh nk derma je duit hantaran kt msjid atau umah ank yatim..lg berfaedah dpt wt kebajikan.duit knduri 2 ikut kmampuan sbenar bakal dotdotdot:">
 

dinda_umie

Legendary Member
Messages
10,890
Joined
Dec 8, 2007
Messages
10,890
Reaction score
55
Points
120
ntah la..dinda kawin simple sngt2 kot..no goody bag..kad pakai super duper economy...mkn pn 2-3lauk aje.hehehehe..kadang2..kita nk simple..tp mak ayah plak..nk grand2...hmmm..pening2...
 

apocot

Permanently Banned - Multiple ID
Messages
122
Joined
Jan 18, 2010
Messages
122
Reaction score
1
Points
15
aku nk kawen..tapi duit takde ni..tlonggggggg:((seksa batin dah ni:((
 
Sponsored Post
Top
Log in Register