Guna duit emas, perak beli-belah barangan

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
JAKARTA - Sekumpulan penduduk Islam di Indonesia menggunakan duit emas dan perak semasa melakukan urus niaga harian di Jakarta.

Penduduk Islam itu merupakan pengikut Sheikh Abdalqadir as-Sufi iaitu seorang lelaki kelahiran Scotland yang telah memeluk Islam.

Pengikut-pengikut Sheikh Abdalqadir itu membeli-belah dengan menggunakan duit itu untuk membeli makanan, ubat-ubatan, pakaian dan kad telefon.

Nilai untuk satu duit syiling dinar emas ialah AS$153 (RM519) manakala dirham perak ialah AS$3.30 (RM10.80).

Pertubuhan Wakala Induk Nusantara (WIN) ialah badan yang mengedarkan duit emas itu di Indonesia.

"Kami memutuskan untuk menggunakan duit emas dan perak berikutan fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikh Abdalqadir di bandar Cape Town, Afrika Selatan yang melarang penganut Islam menggunakan wang kertas," kata seorang pegawai WIN, Riki Rokhman Azis.

Menurut seorang ibu tiga anak yang turut mengendalikan perkhidmatan pertukaran wang emas, Kurniawati, secara puratanya empat orang datang ke kedainya setiap hari untuk membeli beras, minyak masak, sabun dan pakaian.

Dia yakin dengan penggunaan wang emas setelah suaminya memberikan mas kahwin dengan menggunakan duit emas lapan tahun lalu. - AFP
 
Sponsored Post

virtualbiz

Active+ Member
Joined
Feb 20, 2008
Messages
4,899
Reaction score
177
Points
33
mungkin dorang ni akan menjadi pencetus kepada era kebangkitan wang emas...

teruskan usaha ni...
 

satriahitam

Active+ Member
Joined
Oct 15, 2008
Messages
4,503
Reaction score
59
Points
30
afdal nie... aku pun setuju kalau guna dinar emas ngan dirham nie... lagi tinggi nilai berbanding wang kertas kat mana jer kat dunia nie
 

orgkrs

Junior Member
Joined
Jun 12, 2008
Messages
80
Reaction score
0
Points
6
JAKARTA - Sekumpulan penduduk Islam di Indonesia menggunakan duit emas dan perak semasa melakukan urus niaga harian di Jakarta.

Penduduk Islam itu merupakan pengikut Sheikh Abdalqadir as-Sufi iaitu seorang lelaki kelahiran Scotland yang telah memeluk Islam.

Pengikut-pengikut Sheikh Abdalqadir itu membeli-belah dengan menggunakan duit itu untuk membeli makanan, ubat-ubatan, pakaian dan kad telefon.

Nilai untuk satu duit syiling dinar emas ialah AS$153 (RM519) manakala dirham perak ialah AS$3.30 (RM10.80).

Pertubuhan Wakala Induk Nusantara (WIN) ialah badan yang mengedarkan duit emas itu di Indonesia.

"Kami memutuskan untuk menggunakan duit emas dan perak berikutan fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikh Abdalqadir di bandar Cape Town, Afrika Selatan yang melarang penganut Islam menggunakan wang kertas," kata seorang pegawai WIN, Riki Rokhman Azis.

Menurut seorang ibu tiga anak yang turut mengendalikan perkhidmatan pertukaran wang emas, Kurniawati, secara puratanya empat orang datang ke kedainya setiap hari untuk membeli beras, minyak masak, sabun dan pakaian.

Dia yakin dengan penggunaan wang emas setelah suaminya memberikan mas kahwin dengan menggunakan duit emas lapan tahun lalu. - AFP
mmmm...itu lah emas...dah 8 tahun dulu, tapi masih tinggi nilai nya..kalau duit kertas rasanya boleh beli sabun jer ler skrng ni.
 

mint

Super Active Member
Joined
Apr 27, 2009
Messages
5,431
Reaction score
16
Points
65
klau betula..ini la yg akan menjadi pemangkin kebangkitan ekonomi Islam dan kejatuhan sistem kapitalis..
 

soulsix

Super Active Member
Joined
Mar 31, 2009
Messages
5,867
Reaction score
8
Points
65
kat malaysia pun dah boleh mula dah ni
 

nisuh

Active+ Member
Joined
Jun 22, 2008
Messages
3,002
Reaction score
62
Points
30
nampaknye diorang dah mula dulu.. dulu2 dengar Malaysia yg nak perkenalkan penggunaan dinar & dirham, tp dok buat kajian x siap2 lg..
la ni depa dah guna dulu, Malaysia bila lagi..?
Nabi pernah beli seekor kambing dgn 1 dinar sahaja, hari ni kambing masih boleh dibeli dengan 1 dinar juga..percaya x..?hebatkan sistem ni...?
 

geniusneuro

Banned
Joined
Nov 1, 2008
Messages
19,775
Reaction score
7
Points
115
"Kami memutuskan untuk menggunakan duit emas dan perak berikutan fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikh Abdalqadir di bandar Cape Town, Afrika Selatan yang melarang penganut Islam menggunakan wang kertas," kata seorang pegawai WIN, Riki Rokhman Azis.
apesal lak larang pakai wang kertas?? :-?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register