Gosok tak gosok?

CG Sponsors




AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,629
Reaction score
258
Points
91
Aku teringat kawan2 aku yang pernah berbahas mengenai cara berpakaian di dalam solat.

Beginilah kisahnya apabila seorang dari kawan aku ni telah menegur seorang lagi kawan aku ni mengenai baju melayunya yang tidak bergosok dan berkedut-kedut.

Beginilah tegurannya, "ko ni, kan sembahyang tu kita nak nak mengadap tuhan, sekurang2nya baju tu biorlah bergosok sikit!. Ko ni, kalau ko nak keluar ke bandar bukan main wanginya, bajunya yang yang digosok rapi dan kemas bergaya'.

Jawapan dan alasan yang diberikan oleh kawan yang kena sound tadi,'ada hadia nabi yang mengatakan dalam islam cuma diwajibkan tutup aurat (kedua2 bahu) dan tak kata pun gosok baju pun, ni aku datang berjemaah pun dah besar tuah'.. !!

Panjang lagi perbahasan ni dan masing2 nak menegakkan hujah masing2.

Apa pandangan warga cg pula mengenai perbahasan mereka ini?:-?
 
Sponsored Post

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,311
Points
191
perkara furu' jer nie..

kalau dia gosok, dia dapat pahala kerana nak memuliakan Allah.
kalau tak gosok, masih lagi sah solatnya.
 

anuarinvestor

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Dec 13, 2007
Messages
10,529
Reaction score
143
Points
123
sah solat....teruskan aja...
 

anuarinvestor

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Dec 13, 2007
Messages
10,529
Reaction score
143
Points
123
Aku teringat kawan2 aku yang pernah berbahas mengenai cara berpakaian di dalam solat.

Beginilah kisahnya apabila seorang dari kawan aku ni telah menegur seorang lagi kawan aku ni mengenai baju melayunya yang tidak bergosok dan berkedut-kedut.

Beginilah tegurannya, "ko ni, kan sembahyang tu kita nak nak mengadap tuhan, sekurang2nya baju tu biorlah bergosok sikit!. Ko ni, kalau ko nak keluar ke bandar bukan main wanginya, bajunya yang yang digosok rapi dan kemas bergaya'.

Jawapan dan alasan yang diberikan oleh kawan yang kena sound tadi,'ada hadia nabi yang mengatakan dalam islam cuma diwajibkan tutup aurat (kedua2 bahu) dan tak kata pun gosok baju pun, ni aku datang berjemaah pun dah besar tuah'.. !!

Panjang lagi perbahasan ni dan masing2 nak menegakkan hujah masing2.

Apa pandangan warga cg pula mengenai perbahasan mereka ini?:-?
pesan kat dia klau dating ntn jgn lawa2...kalau g keje jgn gosok baju,,:">
 

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,629
Reaction score
258
Points
91
Tapi...kadang2 ada diantara kita ni yang terlampau mengambil kisah dalam hal2 yang begini.

Bagi aku tak semua orang yang perfect dari segenap sudut... Kedua2 pendapat tu ada betulnya.:D
 

king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
a'ah betul tu bro nuar...kalau awek tanya, nape baju tak kemas ni? naper selekeh ni?

Suruh dia jawab, "aku kuar datang dating jumpa kau ni pun kira dah BESAR TUAH"

:))
 

king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
Saya dengar Ustaz Ismali Kamus punya ceramah tentang "Adab Orang Berilmu"

Antaranya :- berpakaian kemas dan bersih (bukan pakaian baru) dan Islam itu suka pada bersih (maknanya kemas dan teratur, composed)
 
Sponsored Post
Top
Log in Register