Gerakan Peralihan Kuasa Politik Malaysia

CG Sponsors




cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,131
Reaction score
9,763
Points
1,746










PAS mahu bawa usul percaya sokong Dr M di Parlimen


Diterbitkan 8 Feb 2020, 1:58 tengahari | Dikemaskini 8 Feb 2020, 3:52 petang


PAS akan membawa ‘usul undi percaya’ dalam Dewan Rakyat bagi menyokong agar Dr Mahathir Mohamad kekal sebagai perdana menteri sehingga habis penggal.

Hal itu diumumkan Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man dan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan dalam sidang media bersama selepas diputuskan dalam mesyuarat bulanan parti itu di ibu pejabat PAS, Kuala Lumpur, hari ini.

Kata mereka, keputusan itu diambil setelah terdapat beberapa pihak yang “menggembar-gemburkan rasa tidak puas hati” terhadap kepimpinan perdana menteri, namun sehingga kini, tiada usul undi tidak percaya yang dibuat oleh mana-mana pihak.

Tambah mereka, usul itu adalah bagi mengakhiri kemelut berhubung peralihan kuasa perdana menteri yang dakwa mereka “telah mengganggu kestabilan politik dan ekonomi” selain mengganggu perdana menteri untuk terus mentadbir negara.

Iklan



“Usul ini sangat perlu dibincang supaya kita boleh tengok sejauh mana perdana menteri mendapat sokongan daripada ahli-ahli parlimen,” kata Tuan Ibrahim.

“Sepatutnya yang tak puas hati kepada perdana menteri, bawa usul tak percaya. Bila usul tak percaya tidak ada, kita bawa usul percaya. Kalau selepas ini ada usul tak percaya, mungkin kita akan tarik balik usul percaya, akan mengundi usul tak percaya itu untuk menolak (usul),” kata Takiyuddin kemudiannya.

Untuk rekod, sesi Dewan Rakyat seterusnya akan bersidang bermula 9 Mac ini.

Peralihan kuasa perdana menteri dipersetujui sebelum pilihan raya umum ke-14, Mei 2018 lalu, yang menyatakan Mahathir akan menjadi perdana menteri terlebih dahulu sebelum menyerahkannya kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim, namun tempoh untuk peralihan itu berlaku tidak dijelaskan secara spesifik.

Dalam kalangan penyokong Anwar, mereka mendesak Mahathir untuk menyegerakan peralihan kuasa dan memberikan tarikh jelas beliau akan melepaskan jawatan.

Desakan itu semakin lantang setelah PH mengalami kekalahan berturut-turut dalam pilihan raya kecil (PRK) sebelum ini, menyebabkan ada yang mendakwa peralihan kuasa perlu disegerakan.

Bagi penyokong Mahathir dalam Bersatu, dan beberapa pihak dalam PKR seperti timbalan presidennya, Azmin Ali, mereka menyuarakan sokongan agar Mahathir terus menjadi perdana menteri sehingga habis penggal.

Sokongan tersebut turut dinyatakan secara terbuka oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan Tuan Ibrahim sendiri.

Biarpun konsisten menyatakan akan mengotakan janji menyerahkan jawatan kepada Anwar, Mahathir juga ada memberi bayangan bahawa beliau tidak akan berundur sebelum selesai Sidang Kemuncak Pemimpin Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) yang akan dianjurkan Malaysia, November 2020.

Mengulas lanjut mengenai hal itu, kata Takiyuddin, mengikut proses yang sepatutnya, sekiranya ada pihak yang tidak berpuas hati dengan perdana menteri, mereka boleh mengemukakan usul tidak percaya yang sekiranya berjaya, akan memaksa perdana menteri melepaskan jawatan, atau menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan parlimen.

“Sekarang ni tak ada usul tak percaya, hanya cakap-cakap kosong sahaja bahawa perdana menteri ini tak mendapat sokongan, dan individu lain ada sokongan untuk menjadi perdana menteri.

“(Disebabkan) tak ada usul itu, kita yang akan bawa usul undi percaya kepada perdana menteri,” katanya.

Ditanya apakah cadangan tersebut akan turut dibincangkan dengan BN, Tuan Ibrahim hanya menjawab ia “akan dimaklum dan dibincangkan kemudian”.

 
Last edited by a moderator:
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,131
Reaction score
9,763
Points
1,746


K'jaan pintu belakang? Ikut tingkap pun boleh asal patuh perlembagaan, kata PAS


Diterbitkan 8 Feb 2020, 3:19 petang | Dikemaskini 8 Feb 2020, 3:52 petang

Bagi PAS, dalam membuat perubahan terhadap satu-satu kerajaan, tiada istilah pintu depan mahupun pintu belakang.

Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, asalkan perubahan itu dilakukan mengikut sistem demokrasi, undang-undang dan perlembagaan, PAS menganggap perubahan itu sebagai “sah”, meskipun ia dilakukan menerusi “tingkap”.

“[...] Pintu belakang, pintu depan, bagi kita tak ada istilah itu. Bagi kita mana-mana pun istilah (yang digunakan), perubahan mesti mengikut undang-undang dan peraturan yang ada.

“Contohnya dulu berlaku pertukaran kerajaan di Perak, adakah kita nak kata itu pintu belakang? Sedangkan dari segi undang-undang ia sah.


“Maka bagi kita apa-apa peraturan, perubahan yang tidak bercanggah dengan perlembagaan negara dan undang-undang negara, maka itu sah. Sekalipun ikut 'tingkap',” katanya dalam sidang media selepas mesyuarat bulanan PAS di ibu pejabat PAS Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau diminta pemberita untuk mengulas kenyataan presiden PAS Abdul Hadi Awang dua hari lalu yang menyatakan PAS akan memasuki kerajaan mengikut “pintu depan”.

Jawapan Tuan Ibrahim itu senada dengan jawapan Abdul Hadi yang berkata, asalkan mengikut proses undang-undang yang betul, PAS boleh memilih untuk “masuk Parlimen” mengikut “pintu mana” sekalipun.

“Insya-Allah kita masuk pintu depan,” kata Abdul Hadi, memberikan bayangan bahawa PAS menganggap jalan yang tidak melanggar undang-undang sebagai “pintu depan”.

Dalam pertukaran kerajaan negeri Perak yang dipetik Tuan Ibrahim, Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS sendiri bersama PKR dan DAP, hilang penguasaan terhadap Perak setelah tiga wakil rakyatnya berpaling tadah dan memberi sokongan kepada BN.

Ketika itu, Perak diterajui Menteri Besar Mohamad Nizar Jamaluddin dari PAS (kini Amanah) diminta meletakkan jawatan bersama barisan exconya oleh Sultan Perak, setelah timbalan perdana menteri ketika itu Najib Razak mengadap sultan sebelumnya.

Sehari kemudian, pada 5 Februari 2009, Zambry Abd Kadir dari BN mengangkat sumpah selaku menteri besar Perak yang baru menggantikan Nizar di Istana Iskandariah di Kuala Kangsar, dengan menyaksikan lebih 3,000 hadir berdemonstrasi di hadapan istana menentang pelantikan tersebut.

Isu pembentukan 'kerajaan pintu belakang' dengan PAS mula timbul apabila sekeping gambar memaparkan pertemuan antara Mahathir dengan Abdul Hadi dan Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, bulan lalu.

Pertemuan itu turut disertai isteri Mahathir, Dr Siti Hasmah Mohd Ali, serta individu yang dekat dengan perdana menteri, Khairuddin Abu Hassan.

Ia meledak apabila 3 Februari lalu, bekas ahli majlis tertinggi Umno Lokman Noor Adam mendedahkan rakaman audio dan mendakwa Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi mahu mengikut PAS menubuhkan pakatan kerajaan, bagi mengetepikan DAP.

Spekulasi itu dinafikan oleh Ahmad Zahid yang menyifatkan kerjasama Umno dengan Mahathir sebagai khabar angin, sementara Lokman pula dipecat daripada menjadi ahli Umno semalam ekoran pendedahan rakaman audio berkenaan.




Perkasa Muafakat Nasional


Ketika disoal pemberita sama ada isu Pakatan Nasional yang diura-urakan sebagai nama pakatan baru tersebut ada dibincangkan dalam mesyuarat, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan yang turut hadir dalam sidang media itu berkata ia tidak dibangkitkan.

“Kita dengar cerita (saja), tak ada bincang. Kita pun tak terlibat.

"Tak ada. Ada ke Pakatan Nasional?” soalnya kepada pemberita ketika disoal tentang pendirian PAS terhadap dakwaan pakatan baru itu.

Manakala Tuan Ibrahim pula berkata, komitmen PAS pada ketika ini hanyalah untuk memperkasakan Muafkat Nasional.

“Hingga setakat ini kami dengan BN, kita hanya wujud Muafakat Nasional, tak ada pun istilah Pakatan Nasional ini.

“Pakatan Nasional ini satu istilah yang tiba-tiba muncul tanpa perbincangan. Bagi kami, kami perkasakan agenda Muafakat Nasional,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Tuan Ibrahim memaklumkan Muktamar PAS Pusat yang akan diadakan 26 hingga 28 Jun ini di Kota Bharu, Kelantan, tidak akan melibatkan pemilihan perwakilan, sebaliknya hanya perbahasan dan perbincangan mengenai perjalanan parti dan isu politik negara.

Untuk rekod, PAS sememangnya hanya mengadakan pemilihan parti setiap dua tahun sekali, menjadikan pemilihan seterusnya sepatutnya berlaku tahun depan.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,131
Reaction score
9,763
Points
1,746
Sinar Harian
17 jam ·
Dr Abdul Aziz Bari berkata, jumlah sokongan terutama dalam kalangan Ahli Parlimen itu penting untuk menamatkan isu berkaitan peralihan kuasa tersebut.


Peralihan kuasa: Dr Mahathir, Anwar perlu isytihar jumlah sokongan
8 Februari 2020


IPOH - Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu mengisytihar jumlah sokongan yang diterima untuk menentukan sama ada peralihan kuasa perlu dilakukan atau sebaliknya.

Naib Pengerusi DAP Perak, Dr Abdul Aziz Bari berkata, jumlah sokongan terutama dalam kalangan Ahli Parlimen itu penting untuk menamatkan isu berkaitan peralihan kuasa tersebut.

Menurutnya, pemimpin Pakatan Harapan (PH) tidak boleh terus berdiam diri berhubung isu peralihan kuasa ini dan harus segera menyelesaikannya.

"Ahli-ahli Parlimen PH perlu proaktif kena nyatakan sokongan kerana rakyat sudah tidak sabar, tidak selesa. Pemimpin dalam PH perlu bertanggungjawab untuk menentukan siapa perdana menteri.

"Jika jelas Anwar mendapat sokongan 112 Ahli Parlimen sebagai perdana menteri, Dr Mahathir kena letak jawatan. Dia tidak boleh terus memegang jawatan itu lagi," katanya kepada pemberita selepas hadir sebagai ahli panel program Bual Bicara Reformis di sebuah hotel di sini malam tadi.

Hadir sama sebagai ahli panel pada program tersebut, Pengerusi Gerakan Reformis Anak Perak, Zulkifly Ibrahim; Pengerusi Otai Reformis Perak, Mustafa Mansor dan penulis, Shahbudin Husin.

Beliau berkata, jika 112 Ahli Parlimen menyatakan sokongan kepada Anwar, undi tidak percaya tidak perlu dilakukan kerana ia hanyalah sebagai formaliti.
Dalam pada itu Abdul Aziz berkata, perubahan kepimpinan secara aman dan teratur penting untuk menunjukkan kepada dunia bahawa Malaysia sebuah negara yang bertamadun.

"Keadaan sangat penting untuk meneruskan ranking kita yang baik seperti ranking demokrasi kita naik, ranking kebebasan media kita naik, ranking mesra pelabur kita naik dan banyak lagi.

"Perubahan kepimpinan yang baik dan teratur itu adalah satu lagi perkara yang melonjakkan nama Malaysia di persada antarabangsa," katanya yang juga Exco Kerajaan Perak.

Sementara itu, Zulkifly ketika forum berkenaan berkata, Gerakan Reformis Anak Perak akan berjumpa dengan Majlis Presiden PH untuk menyatakan pendirian akar umbi bahawa peralihan kuasa perlu dipercepatkan.

Beliau berkata, pihaknya juga sedia memulakan gerakan mendesak Dr Mahathir segera menyerahkan kuasa kepada Anwar.

 

pemain

Active Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
2,327
Reaction score
340
Points
51
Samada Pas ini bijak atau tidak?

Samada usul percaya PM ini penyelamat atau pembunuh?

Samada PRU 15 adalah pada tahun ini atau tidak?
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
34,086
Reaction score
1,878
Points
206
Sidang parlimen berikutnya dijangka ada usul undi tidak percaya. Ini kes pm tepi kemaruk nak jadi pm.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,131
Reaction score
9,763
Points
1,746


Usul undi percaya PAS: Umno tak perlu 'busybody' dengan masalah PH - Annuar
News | Diterbitkan 8 Feb 2020, 8:48 malam | Dikemaskini 8 Feb 2020, 8:48 malam

Setiausaha Agung Umno Annuar Musa berpandangan bahawa PAS ada hak untuk membawa 'usul undi percaya' kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad di Dewan Rakyat tetapi berkata Umno tidak perlu masuk campur dalam masalah PH.

"Dari segi peraturan PAS memang boleh berbuat demikian dan jika speaker Dewan Rakyat membenarkannya. Parti politik boleh memilih sama ada memberi kebebasan kepada anggota parlimen untuk memilih mengikut hati nurani masing-masing, mengundi mengikut ketua whip atau berkecuali.

"Spekulasi akan terus berlaku, siapa pilih apa dan sokong siapa. Politik Malaysia terus menarik dan tidak menentu, tetapi ini tidak baik untuk negara," katanya dalam kenyataan.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkenaan 'usul undi percaya' sebagai sokongan agar Mahathir kekal sebagai perdana menteri sehingga tamat penggal ini.


Tuan Ibrahim berkata, ia diputuskan dalam mesyuarat bulanan PAS dan ia bagi mengakhiri isu peralihan kuasa yang menurut mereka “telah mengganggu kestabilan politik dan ekonomi”.

Annuar menegaskan bahawa PH adalah formula yang gagal dan rakyat "tidak sabar mahukan kerajaan yang lain."

"Masalah kerajaan adalah tanggungan PH, dan gabungan itu ada masalah dalaman sesama mereka.

"Apa yang terbaik adalah untuk mereka selesaikan sendiri masalah itu. Umno tak perlu 'busybody' dengan masalah PH," katanya yang juga anggota parlimen Ketereh, yang bagaimanapun menambah parti itu boleh berbincang jika ia berkaitan dengan kepentingan negara.

"Umno, BN dan Muafakat Nasional mempunyai tugas berat, bukan soal (tubuh kerajaan baru ikut) pintu depan atau belakang. Tetapi apakah yang boleh kita lakukan secara kolektif dalam suasana politik pelbagai parti dan demi kepentingan pelbagai kaum," katanya lagi.

 

pelitaminyak

Active Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
1,737
Reaction score
451
Points
51
Ayat aziz bari tu dah nampak ketakutan terhadap gabungan, ketakutan anwar x jadi pm, ketakutan tun m bubar parlimen awal

Setakat ni, aku boleh ucap tahniah pada pembangkang, 2 tahun ni kucar kacir pemerintah dgn bermacam macam isu

Pemimpin pemerintah pula masing2 x percaya rakan2 dlm ph sendiri, takut dikianati, takut pada bayang2 sendiri menyebabkab pembangkang sekarang jadi kuat, rakyat lihat kerajaan sekarang tidak ada hala tuju, ekonomi lingkup, kos sara hidup (masa najib jadi pm tun m sindir mahasiswa byk jual nasi lemak, tun m x nampak skr ni lagi ramai yg jual nasi lemak dan air tepi jalan)

P/s: respect najib walaupun lone ranger, berani dia bantai kerajaan, fakta2 yg lge sendiri x boleh jawab
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,131
Reaction score
9,763
Points
1,746


Dr M: Saya akan tunai janji pada Anwar tapi Dewan Rakyat penentu utama
News | Diterbitkan Hari ini 12:17 pagi | Dikemaskini Hari ini 12:17 pagi

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan bahawa beliau akan menunaikan janji untuk menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim, tetapi menambah keputusan muktamad terletak pada Dewan Rakyat.

Mahathir juga berkata, jika seorang calon itu daripada parti yang memiliki majoriti tetapi dia sendiri tidak mendapat sokongan majoriti, maka dia tidak akan dapat menjadi perdana menteri.

"Kita berjanji, kita berpegang kepada janji. Saya cuma jadi perdana menteri kerana dapat sokongan dari parti (gabungan PH) saya, terutama dari majoriti ahli Dewan Rakyat.

"Kalau saya tidak hendak letak jawatan tetapi majoriti dalam Dewan Rakyat tolak saya, saya jatuh. Yang berkuasa sebenarnya Dewan Rakyat dan ahli-ahlinya," katanya ketika wawancara bersama laman The Malaya Post.



Justeru, Mahathir berkata Dewan Rakyat yang menentukan nasibnya dan juga nasib mana-mana calon perdana menteri.

"Parti adlaah satu bahagian (aspek) tetapi parti itu harus parti majoriti. Tetapi kalau pun ia parti majoriti tetapi calon (dari parti itu) ditolak Dewan Rakyat, dia pun tak boleh jadi perdana menteri," katanya lagi.

Pada masa ini, PKR adalah parti terbesar di Dewan Rakyat dengan 47 anggota parlimen, dsusuli dengan DAP (42), Bersatu (26) dan Amanah (11). Sekutu PH iaitu Warisan memiliki sembilan anggota parlimen.

Bagaimanapun perseteruan dalaman antara Anwar dengan timablannya Mohamed Azmin Ali membangkitkan persoalan sama ada anggota parlimen Port Dickson itu mendapat sokongan daripada kesemua 47 anggota parlimen partinya.

PAS dan sesetengah pihak dalam Umno juga membayangkan mereka akan menyokong Mahathir berbanding Anwar.

Ditanya sama ada beliau akan menimbang untuk menjadi perdana menteri sehingga tamat penggal jika sokongannya di Dewan Rakyat meningkat, Mahathir hanya tersenyum dan berkata, "Tak tahulah."

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,131
Reaction score
9,763
Points
1,746
ni kan dah dekat Mei 2020, atau nak menghampiri Nov 2020, tu yg PAS bersuara

PAS mahu Tun M habiskan penggal dia..
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,131
Reaction score
9,763
Points
1,746


Mengapa PAS sokong Mahathir?

MOHSIN ABDULLAH
Diterbitkan 7 Feb 2020, 9:09 pagi | Dikemaskini 7 Feb 2020, 10:34 pagi

Umum tahu PAS telah beberapa kali menyatakan sokongan terhadap Dr Mahathir Mohamad kekal sebagai perdana menteri – sekurang-kurangnya sehingga tamat penggal pilihan raya umum ke-14.

Sokongan terbuka PAS disuarakan pemimpinnya termasuk setiausaha agung Takiyuddin Hassan dan khusus presiden parti Abdul Hadi Awang.

Baru baru ini Hadi sekali lagi menyatakan pendirian sokong Mahathir. Kali ini dengan nada keras. Kata beliau pihak yang “nak sangat jadi PM, buat lah undi tak percaya”. Maksudnya kemukakan di parlimen usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri.


Jelas kata kata itu diluahkan berikutan desakan beberapa pihak yang mahu Mahathir melepaskan jawatan Mei ini - genap dua tahun Pakatan Harapan mentadbir negara.

Bagi Hadi suasana ketika ini memerlukan Mahathir kekal memegang jawatan PM. Beliau bagaimanapun tidak menghuraiakan apa atau bagaimanakah “suasana ketika ini “ yang dimaksudkan.

Beberapa pemerhati dan pengulas politik termasuk saya hairan mengapa PAS perlu kerap mengulangi sokongan terhadap Mahathir – seolah-olah parti itu “bertungkus-lumus” cuba menyakinkan semua pihak akan keikhlasan sokongan mereka itu.

Tidak kurang juga pemerhati politik yang “pelik” PAS menyokong Mahathir kerana bagi mereka jika ada pemimpin politik yang boleh “letak PAS di tempatnya” atau dalam bahasa Inggeris “put PAS in its place”, orang itu ialah Mahathir.






Malah Mahathir sejak dulu lagi kerap “menyerang “ keras PAS. Beliau juga tidak pernah menyembunyikan pendapat bahawa beliau tidak setuju dengan “Islam yang dibawa PAS”.

Jadi mengapa PAS menyokong Mahathir? Adakah PAS percaya kerajaan Pakatan Harapan lebih mudah ditumbangkan bila tiba masanya jika ia terus diterajui Mahathir?

Ada penganalisis mengaku ada benarnya jika itu yang PAS percaya. Namun ada juga yang berkata parti itu tersilap langkah jika berpegang dengan kepercayaan itu kerana Mahathir kata mereka “bukan calang-calang lawan”.

Tentang Anwar, bukan Mahathir

Pun begitu beberapa lagi pemerhati dan penganalisis politik berpandangan isu ini “is more about Anwar Ibrahim rather than Mahathir” - lebih mengenai Anwar daripada Mahathir.

Kata mereka PAS tidak atau belum memaafkan Anwar terhadap apa yang beliau lakukan ke atas PAS. Imbas kembali tahun 1982. Anwar menerima pelawaan Mahathir yang ketika itu presiden Umno dan perdana menteri keempat dan menyertai Umno.

Penyertaan Anwar dalam Umno lihat sebagai sesuatu yang amat memerangsangkan parti itu. Bagi PAS pula ia satu tamparan. Ramai teman Anwar ada dalam PAS. Antaranya allahyarham Fadzil Noor, Hadi dan Mohamad Sabu - sekadar menamakan tiga sahaja. Mereka semua bersama Anwar dalam Abim seketika dahulu.

Lantas mereka menjangka Anwar akan menyertai dan berkempen untuk PAS pada pilihan raya umum yang menjelang tiba. Sebaliknya kehadiran Anwar dalam Umno membantu Umno/BN menang cemerlang pilihan raya umum 1982. PAS hanya memenangi lima kerusi parlimen.

Itu mencetus kemarahan PAS ke atas Anwar. Kemarahan menyemarak apabila Anwar yang berada dalam kabinet Mahathir memerangi PAS. Tidak memeranjatkan kerana Anwar yang ketika itu cukup setia adalah antara panglima perdana menteri waktu itu.

Bagaimanapun ada pihak mendakwa Anwar pernah cuba menjalankan usaha berbaik baik atau menjalin kerjasama Umno-PAS yang masa itu dipimpin Fadzil Noor yang merupakan sahabat baik beliau. Ini bagaimana pun tidak dapat disahkan.




Bekas presiden PAS allahyarham Fadzil Noor


Namun PAS “memaafkan” Anwar apabila beliau disingkir Mahathir pada tahun 1998 dan menyertai gerakan reformasi anjuran Anwar. Seterusnya menyertai Barisan Alternatif dan kemudian Pakatan Rakyat.

Bukanlah satu rahsia itu semua khususnya sokongan PAS untuk Anwar banyak didorong dan terjadi atas kemahuan Fadzil Noor walaupun ada pemimpin dalam PAS yang tidak setuju.

Itu kisah lama. Kisah sekarang ialah PAS pimpinan Hadi sokong Mahathir kerana tidak mahu Anwar jadi perdana menteri. Itu andaian atau anggapan beberapa pemerhati dan penganalisis politik. Bagi PAS, asal bukan Anwar kata mereka.

Seorang penganalisis menginatkan saya sejak dalam Pakatan Rakyat lagi ada pertembungan PAS dengan PKR.

Kebencian presiden, bukan PAS

Dan kata beliau: “pertembungan PAS dan PKR sebenarnya diwakili pertembungan peribadi Haji Hadi dan Anwar. Dalam banyak isu sewaktu dalam Pakatan Rakyat Haji Hadi tidak sehaluan dengan Anwar. Seperti Langkah Kajang dan isu MB Selangor.”

Namun ada pihak berpendapat PAS bimbang Anwar dengan latar belakang agama dan pengetahuannya mengenai PAS boleh “kerjakan” parti itu jika atau apabila beliau mengepalai Pakatan Harapan.

“Ini antara barangkali ketakutan PAS tapi ia persepsi sahaja”, kata penganalisis tadi.



Mohd Sayuti Omar


Pemerhati PAS dan penulis veteran Mohd Sayuti Omar juga berpendapat PAS mahu Mahathir kekal sebagai PM ialah “sebab utama dia tak nak Anwar jadi PM. Itu saja.”

Hadi dan Anwar, kata Sayuti, tidak ada beza pada segi prinsip dan dasar. Namun menurut beliau tidak ada alasan “fizikal” kenapa Hadi tidak suka Anwar selain isu personal.

Dan kata beliau lagi ini soal “kebencian presiden bukan PAS keseluruhan”. Namun perlu diakui ahli PAS setia dan dengar kata presiden.

“Marah dan benci bukan prinsip tetapi peribadi. Sebab itu dalam bacaan saya jika Hadi tak lagi pimpin PAS, parti itu tidak begitu menjurang jauh dengan Anwar.

“Tengok Tuan Ibrahim boleh duduk minum dengan Anwar di parlimen, kata Sayuti.

Yang dimaksudkan ialah Tuan Ibrahim Tuan Man, timbalan presiden PAS.

Apa pun hakikatnya Hadi masih kukuh dalam PAS.



MOHSIN ABDULLAH ialah seorang wartawan tua yang menulis mengenai itu dan ini, di sana dan di sini.

 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register