BTC USD 60,353.4 Gold USD 1,766.91
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Santai gaji bulanan atau 2 minggu sekali

1kereta.com

Fun Poster
Joined
Jun 10, 2010
Messages
607
Reaction score
17
Points
15
sekarang gaji dibayar sebulan sekali oleh sektor awam dan 2 minggu sekali oleh beberapa sektor swasta.......

yang mana lebih baik?? sebelum saya nyatakan hujah saya, sila lah berikan pendapat anda....... heheheh
 
Sponsored Post

skylinegtr34_may

Fun Poster
Joined
Feb 22, 2010
Messages
972
Reaction score
11
Points
15
2 minggu skali pun ok gk... xde la lame sgt nk tggu sebulan.... at least xde la putus duit..
 

1kereta.com

Fun Poster
Joined
Jun 10, 2010
Messages
607
Reaction score
17
Points
15
sila sila...... bagi satu kelebihan pun dah mencukupi...... tak sabar rasanya nak bagi hujah....... hahahah
 

lan_mcd

Active Member
Joined
Sep 2, 2010
Messages
1,230
Reaction score
55
Points
30
lebih selesa dengan gaji sebulan sekali...
sebab kalau orang macam aku ni jenis boros sikit berbelanja tak kira la untuk keperluan sendiri atau pun family...
kalau 2 minggu sekali gaji tu rasa macam sekejap sangat je boleh habis duit.. tapi kalau sebulan sekali pandai pula berjimat cermat.. :">:">
 

sawamura

Legendary Member
Joined
Mar 24, 2010
Messages
12,479
Reaction score
925
Points
161
dari segi teori mmg nampak 2 minggu lagi bagus.. konon duit x putus.. tapi jgn lupa bila byr 2 minggu sekali mmg cenderung laa nk short sana short sini..

i.e gaji 2000 sebulan bayar selepuk..

bayar rumah,
bayar kad,
bayar keter etc
dah 1000++..

mana nk cekau yg ++ lagi tuh.. :)

maintain ajer bayar bulanan.. majikan pon xyah seksa2 nk wat payuot setiap 2 minggu.. ingat senang ker nk buat salary payout.. :)):))
 

sarialong

Active+ Member
Joined
Apr 2, 2009
Messages
3,116
Reaction score
1
Points
25
memang besh dapat gaji 2 minggu skali...tapi cepat abis pon yer gak..tak sempat bayo bila akhir bln..
 

arifrahmanz

Active Member
Joined
Jan 2, 2009
Messages
1,894
Reaction score
7
Points
25
kalau gaji 5 angka,bayar 2 minggu skali..kalau stakat biasa je,bagi sebulan skali je la..
 

jamtulenmurah

CG Top Poster Club
Joined
Mar 11, 2009
Messages
25,458
Reaction score
7,723
Points
316
sebenarnya sistem gaji mingguan lebih menguntungkan pekerja berbanding bulanan... kalau dikirakan jika gaji bulanan setahun 12 kali gaji aje... tapi kalau guna sistem mingguan cam kat negara eropah maju... setahun ada 52 minggu... bahagi kepada bulan dapat 13 bulan gaji!... :D

itu sebab nya sistem buruh eropah LEBIH BAGUS dari KERAjaan Malaysia nie... Pemimpin Kera Malaysia nie hanyalah penyembah kapitalisme dan penyedut hasil rakyat... :))
 

1kereta.com

Fun Poster
Joined
Jun 10, 2010
Messages
607
Reaction score
17
Points
15
ilyushin-stritzhy-17...... itulah hujah saya yang satu....... hehehe

memang nampak banyak senang gaji sebulan sekali...... tapi setahun kita hanya dapat pendapatan sebanyak 12 kali sahaja kerana ada 12 bulan.......

kalau 2 minggu sekali kita ibarat dapat pendapatan sebanyak 13 kali setahun kerana setahun mempunyai 52 minggu...... 52 bahagi ngan 4 keluarlah 13...... kita untung gaji sebulan untuk setahun....... kalau gaji 2000 sebulan, kita sudah untung 2000....... dapat bonus sebulan pun dah bersorak, inikan pula memang dah lebih sebulan...... jadi renung-renungkanlah......

dulu pernah timbul isu gaji 2 minggu sekali tapi rakyat bising cakap itu ini...... kerajaan senyap jer..... dan kes sunyi macam tu jer...... rakyat sebenar tak terfikir dengan angka...... 2 minggu sekali jauh menguntungkan berbanding sebulan sekali gaji....... apa pun masing masing la mahu terima atau tidak....... hehehee
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register